زلزله ای به بزرگی ۵.۵ ریشتر در ساعت ۶: ۴۳ صبح روز پنجشنبه بستک در استان هرمزگان را لرزاند و برابر آخرین اخبار این زمین لرزه موجب تخریب تعدادی از واحدهای مسکونی شده و یک قربانی و ۳۰ تن نیز مجروح برجای گذاشته است.

به گزارش افکارنیوز ، پیرحسین کولیوند، رییس سازمان امداد و نجات جمعیت هلال احمر با اشاره به زلزله روز پنجشنبه شهرستان بستک به بزرگای ۵.۵ گفت: در پی وقوع این زلزله، بلافاصله ۱۲ تیم امدادی برای ارزیابی میزان خسارت احتمالی به منطقه اعزام شدند و بررسی های اولیه نیز نشان داد که شهر بستک با وجود بافت شهری اش دچار آسیب دیدگی شده و متاسفانه یک نفر نیز جان خود را از دست داده است.

وی با بیان اینکه امدادگران توانستند سه تن را که در زیر آوار محبوس شده بودند، زنده نجات دهند، گفت: پس از اتمام عملیات جست وجو و نجات بحث اسکان و تغذیه اضطراری در دستورکار قرار گرفت که بر این اساس ۸۰۰ دستگاه چادر در قالب هفت اردوگاه در مناطق زلزله زده برپا شد.

وی با اشاره به آسیب دیدگی ۱۴ روستا و خود شهر بستک در اثر زمین لرزه گفت: ۱۶۳ امدادگر در حال حاضر در منطقه حضور دارند و وظیفه امداد رسانی به زلزله زدگان را برعهده دارد.

مناطق زلزله زده بستک - هرمزگان

رئیس سازمان امداد و نجات جمعیت هلال احمر با اعلام وقوع ۱۰ پس لرزه گفت: همچنین پنجشنبه شب نیز شش تن محموله امدادی به بستک انتقال داده شد و همچنین بالگردهای امدادی بر فراز مناطق زلزله زده پرواز کرد تا این مناطق از طریق هوایی کنترل شود.

همچنین دکتر محمد تقی طالبیان، رئیس اورژانس کشور نیز در تشریح جزئیات امداد رسانی به مناطق زلزله زده بستک نیز گفت: در دقایق اولیه ۱۱ تیم امدادی مشتمل بر ۳۰ تکنسین اورژانس ۱۱۵ و تیم ارزیاب در محل وقوع زمین لرزه حاضر شدند.

وی با بیان اینکه ۱۰ مصدوم در محل درمان شدند گفت: تکنسین های اورژانس نسبت به انتقال ۱۶ مصدوم دیگر به بیمارستان فکری بستک اقدام کردند.

طالبیان با بیان اینکه خوشبختانه تعداد مصدومان افزایش نیافته است، گفت: در بررسی تیم های ارزیاب مشخص شد که زلزله در روستاهای پرجمعیت اطراف بستک همچون کوه خرد حرنگ چاله و کردان خسارتی به دست نداشت.

پیگیری رئیس جمهور و وزیر کشور از زلزله بستک

همچنین حسن قدمی، رییس سازمان مدیریت بحران کشور از دستور پیگیری رئیس جمهور و وزیر کشور از زلزله صبح روز پنجشنبه بستک خبر داد و به ایسنا گفت: از همان دقایق اولیه رئیس جمهور و وزیر کشور با تماس هایی پیگیر وضعیت زلزله زدگان بوده و دستورهای لازم را در این خصوص ارائه کردند.

وی با بیان اینکه برابر آخرین آمارها کار امدادرسانی تا حوالی ساعت ۱۱ روز پنج شنبه به پایان رسیده و اقدامات برای اسکان اضطراری ساکنان مناطق زلزله زده آغاز شده است.

قدمی با بیان اینکه چهار مدرسه و پنج نقطه دیگر برای اسکان اضطراری شهروندان پیش بینی شده است خاطرنشان کرد: در این اماکن علاوه بر افرادی که خانه شان خراب شده شهروندانی که نسبت به بازگشت مجدد به خانه هایشان دچار ترس بوده و ترجیح می دهند شب را در فضای باز سپری کنند نیز اسکان داده می شوند.

وی با بیان اینکه شمار کشته شدگان این زلزله افزایش نیافته و آخرین آمارها از کشته شدن یک تن حکایت دارد، افزود: استان های همجوار نیز در آماده باش کامل هستند.

وی همچنین گفت: این شهرستان حدود ۸۰ هزار نفر جمعیت دارد که قریب به ۲۰ هزار نفر به شکل مستقیم تحت تاثیر این زلزله قرار گفته اند.

رئیس سازمان مدیریت بحران کشور با بیان اینکه مشکل خاصی در روند اسکان و امداد رسانی نبود افزود: دو بالگرد نیز به مناطق زلزله زده اعزام شده اند که در صورت نیاز از آن ها استفاده خواهد شد.

وی با اشاره به پس لرزه هایی که این مناطق را لرزانده است، گفت: حدود ۸ تا ۱۰ پس لرزه در ساعت ۱۳ روز پنج شنبه این مناطق را لرزانده است که بزرگترین آن ۴.۵ بوده و خوشبختانه عمده آن ها کمتر از ۳ ریشتر قدرت داشته است.


تخریب صد درصدی تعدادی از بافت های فرسوده

قدمی درباره میزان خسارات وارده به واحدها نیز افزود: تعدادی از خانه های فرسوده در این شهرستان به شکل صد درصدی تخریب شدند که البته در صورتی که به شکل صددرصدی تخریب نشوند نیز سیاست ما این است که از ادامه زندگی افراد در خانه های فرسوده و قدیمی جلوگیری و با ارائه تسهیلات آنان را به نوسازی واحدشان ترغیب کنیم.

رئیس سازمان مدیریت بحران کشور همچنین از پیگیری رئیس جمهور و وزیر کشور از زلزله بستک خبر داد و به ایسنا، گفت: از همان دقایق اولیه وقوع زلزله رئیس جمهور و وزیر کشور پیگیر موضوع بوده و دستورات لازم را برای امدادرسانی به زلزله زدگان داده اند.

قدمی از آغاز ارزیابی های بنیاد مسکن از صبح روز جمعه خبر داد و گفت: پس از آواربرداری و انجام ارزیابی های بنیاد مسکن در اولین جلسه هیات دولت که در روز یکشنبه برگزار خواهد شد، موارد را بررسی کرده و نحوه و چگونگی ارائه تسهیلات به زلزله زدگان به تصویب خواهد رسید.

تشکیل کارگروه سوخت رسانی در مناطق زلزله زده

توزیع ۳۰۰۰ تخته چادر

مرتضی اکبرپور، معاون آمادگی و مقابله سازمان مدیریت بحران کشور نیز از توزیع حدود ۳۰۰۰ تخته چادر میان زلزله زدگان بستکی خبر داد و به خبرنگار ایسنا، گفت: شبکه های برق، آب، گاز و مخابرات در این مناطق برقرار است.

وی با بیان اینکه ۱۲ تن از مجروحان در بیمارستان بستری هستند و مابقی ترخیص شده اند اظهار کرد: یکی از مشکلات موجود در مناطق زلزله زده بحث توزیع چادر بود که این امر با همکاری هلال احمر در حال اجراست و به شکل اردوگاهی و فردی توزیع چادر صورت گرفته است.

اکبرپور با بیان اینکه تاکنون حدود ۳۰۰۰ تخته چادر میان زلزله زدگان توزیع شده است افزود: پیش بینی می شود تا پایان امسال حدود ۵۰۰۰ تخته چادر میان زلزله زدگان توزیع شده و عملیات توزیع چادر به اتمام برسد.

معاون آمادگی و مقابله سازمان مدیریت بحران کشور با بیان اینکه مناطق زلزله زده حدود ۲۰ تا ۲۵ هزار نفر جمعیت دارند به ایسنا گفت: توزیع حدود ۳۰۰۰ چادر به این معنی نیست که سه هزار تن نیز بی خانمان شده اند بلکه عده ای از افراد بیم بازگشت به منزل مسکونی شان را دارند.

وی از تشکیل کارگروه سوخت رسانی و بهداشت و درمان در منطقه خبر داد و گفت: مقرر شده در صورت سرمای هوا و نیاز زلزله زدگان به لوازم گرمایشی نفت و سوخت به میزان کافی میان آنان توزیع شود.


به گفته اکبرپور خوشبختانه در حال حاضر وضعیت آب و هوا در هرمزگان با سرمای چندانی رو به رو نیست.

وی با بیان اینکه برخی واحدهای مسکونی مناطق زلزله زده بین ۳۰ تا ۱۰۰ درصد تخریب شده اند افزود: کارشناسان بنیاد مسکن در این مناطق حضور داشته و ارزیابی خود را آغاز کردند اما تاکنون آمار دقیقی از میزان خسارت وارده و درصد دقیق تخریب منازل گزارش نشده است.

اکبرپور با اشاره به عمق ۲۰ کیلومتری زلزله افزود: با توجه به عمق زلزله و همچنین پس لرزه هایی که پس از وقوع زمین لرزه به وقوع پیوسته به نظر می رسد مشکل خاصی در منطقه وجود نداشته باشد.

خسارت ۱۰ تا ۳۰ درصدی بستک

در عین حال جاسم جادری، استاندار هرمزگان نیز با اعلام اینکه زلزله بستک تاکنون یک کشته وحدود ۳۰ مصدوم داشته است، اضافه کرد: بیشترین آسیب به منازل مسکونی رسیده است که برآورد اولیه نشان می دهد حدود ۱۰ تا ۶۰ درصد خسارت داشته اند.

استاندار هرمزگان با اشاره به وقوع سه پس لرزه در شهرستان بستک خاطرنشان کرد: اقدامات لازم جهت تامین امنیت بیشتر مردم در راستای پیشگیری از تلفات جانی ناشی از پس لرزه ها انجام شده و بیشتر افراد در حیاط مدارس شهر بستک و چادرها اسکان داده شده اند.

وی افزود: با توجه به سرمای هوا بیشترین اقلام امدادی مورد نیاز مردم چادر و پتو است که از مردم استان ها و شهرستان های هم جوار نیز می خواهیم در ساعات و روزهای آتی یاری رسان هموطنان خود باشند.

اعلام شماره حساب برای کمک به زلزله زدگان

حسین درخشان، سخنگوی سازمان امداد و نجات هلال احمر نیز شماره حساب ۹۹۹۹۹ جمعیت هلال احمر را برای دریافت کمک های نقدی مردم در راستای کمک رسانی به مردم زلزله زده بستک هرمزگان اعلام کرد و گفت: این شماره حساب نزد بانک های ملت، ملی و مسکن برای دریافت کمک های نقدی مردم قابل پرداخت است.

به گفته سخنگوی سازمان امداد و نجات هلال احمر تا صبح جمعه ۱۳ پس لرزه در بستک به وقوع پیوسته است.
در کانال تلگرام لرستان خبر عضو شوید

نظرات