رئیس سازمان غذا و دارو با تشریح اینکه چه کسی مرد واردات دارویی ایران است، از عدم ارائه پروانه به داروهای ژنریک در کشور که چند تولید کننده دارند، برای حمایت از تولید ملی خبر داد و گفت: سیاست های دولت در حوزه دارویی سیاسی نیست.

به گزارش افکارنیوز ، رسول دیناروند در پاسخ به این پرسش که با توجه به انتخاب شما توسط وزیر بهداشت؛ زمزمه هایی در رسانه ها و اطراف شنیده می شود که آقای دیناروند با جریان سیاسی فعلی دولت نگاه یکسانی ندارد و از جمله مدیران ارزشی کشور است که سمت و سوی جریان سیاسی اش با دولت یازدهم یکسان نیست، اظهار داشت: بنده خودم از این انتخاب تعجب نکردم، آقای دکتر هاشمی وزیز بهداشت بنده را می شناخت و وی نگاهشان نیز به این صورت است که معاونان وزارت بهداشت دلسوز باشند، البته سیاست های دولت در حوزه دارویی نیز سیاسی نیست بلکه برای حل مشکلات مردم است ولی کار خیلی سختی را در پیش داریم.

وی در پاسخ به این پرسش که برخی ها عنوان می کنند شما مرد واردات دارویی ایران هستید؟ افزود: مرد واردات دارویی که می گویند بنده هستم باید براساس عملکردم باشد و بنده کسی نیستم که جدید وارد چنین منصبی شده باشم. اگر به بنده می گویند مرد واردات؛ باید ۴ سال مدیریت بنده را مورد ارزیابی قرار دهند و یا اینکه یک سال آینده مدیریت بنده را بررسی کنند. درباره ۴ سال مدیریت گذشته بنده، آمارها وجود دارد.

دیناروند ادامه داد: بنده در دوران فعالیت قبلی خودم وقتی که این مسئولیت را تحویل می دادم سهم داروهای تولید داخل از نظر کمی ۹۷ درصد بود و از نظر ریالی سهم داروهای تولید داخل ۷۰ درصد بود و سهم ارزبری واردات دارو حدود ۶۰۰ میلیون دلار بود.

رئیس سازمان غذا و دارو با اشاره به سهم ارزبری داروهای مشابه تولید داخل نیز توضیح داد: ما به دو روش دارو وارد می کنیم، داروهایی که تولید داخل ندارند مثلاً فاکتور ۸ و داروهایی که مشابه تولید داخل دارند مانند آونکس. ما مجبور هستیم واردات دارو را داشته باشیم. زیرا تعدادی از پزشکان و بیماران این داروهای خارجی را درخواست می کنند و ما نیز هر چه تلاش می کنیم که به آنان القا کنیم کیفیت داروی ایرانی چیزی کسر ندارد ولی به نتیجه نرسیدیم.

دیناروند بیان داشت: در راستا سهم داروهای مشابه تولید داخل نیز در حدود ۱۵۰ میلیون دلار بود. این آمارهای مدیریت بنده در ۴ سال گذشته بود و حال در سال ۹۱ میزان ارزبری واردات دارو حدود ۱۲۵۰ میلیون دلار بود یعنی دو برابر سال ۸۷. سهم داروهای مشابه تولید داخل نیز ۶۵۰ میلیون دلار بود. یعنی واردات داروهای مشابه تولید داخل نسبت به ۴ سال قبل مدیریت بنده ۴ برابر شد.

وی پاسخ به این پرسش که یکی از دغدغه های فعالان حوزه دارویی این بود که آیا شما برنامه ای برای حمایت از تولیدات دارویی کشور خواهید دارید؟ تصریح کرد: بنده از همین جا اعلام می کنم حمایت از صنعت را خواهیم داشت. به هر حال وقتی ما دارویی در کشور تولید می کنیم و بخواهیم مشابه آن را از خارج وارد کنیم یک مقدار بی انصافی است.

دیناروند در پاسخ به این پرسش که برخی از فعالان حوزه تولید دارو این نقد را دارند چرا مثلاً یک قلم دارو در کشور ما توسط چند شرکت دارویی تولید می شود و آن موقع همین دارو از خارج از کشور با قیمتی نازل تر به داخل وارد می شود و باعث ضرر و زیان تولیدکننده داخلی می شود، گفت: احسنت، نگرانی ما هم از همین است. آن چیزی که ما در حمایت از صنعت دارویی خواهیم داشت این است که براساس سیاست هایی که اعلام کرده ایم دارویی که مشابه تولید داخل وجود دارد برای واردات داروهای اورژینال یعنی داروهای اصلی و داروهای ژنریک آن پروانه جدید دیگر صادر نخواهد شد و اگر دارویی در داخل تولید شود کسی نمی تواند از جاهای دیگر بیاید و چنین دارویی را ثبت مجدد کند. زیرا دیگر واقعاً توان بررسی چنین پرونده ای را ندارم. زیرا چنین داروهایی توسط ۶ تا ۸ تولید کننده در کشور تولید می شود.

رئیس سازمان غذا و دارو ادامه داد: در مورد آن داروهایی هم که پروانه دارند اعلام کرده ایم که انشاءالله در مورد داروهای ژنریک که البته هنوز سیاست های آن نهایی نشده است برنامه این خواهد بود که به آنها ارز نمی توانیم بدهیم. اما واردات آنها را ممنوع نخواهیم کرد زیرا نمی توانیم یک شب به مردم اعلام کنیم چون در یک سال ۶۵۰ میلیون دلار داروی مشابه تولید داخل وارد شده است و در بازار ایران وجود دارد.

کارنامه مردان صنعت دارویی نشان از ۴ برابر شدن واردات دارو بود


وی بیان داشت: ممکن است کسانی در صنعت باشند که اعلام کنند دکتر دیناورند جلوی این مسائل را بگیرید. بالاخره دوستانی که در گذشته در این حوزه فعالیت می کردند مردان صنعت بودند و اگر کسی به بنده به دروغ خطاب می کند که مرد واردات دارو هستم آنها که مرد صنعت بودند، کارنامه بنده را نیز دارند ولی واردات دارویی آنها ۴ برابر شد.

دیناروند اظهار داشت: این دوستان باید از بنده اینگونه انتظار داشته باشند که اگر این واردات را بخواهم کم کنم حداقل باید آن ۴ برابر افزایش این واردات را به آمار قبلی برگردانم ولی نمی توانم آن را صفر کنم و آن را نیز به صورت مرحله به مرحله کاهش می دهیم. چون چاره ای نداریم و نباید به مردم فشار وارد شود و بازار نیز نباید ملتهب شود.

(داروهای مشابه تولید داخل) در اولویت تخصیص ارز نیستند


رئیس سازمان غذا و دارو بیان کرد: بنابراین این داروها (داروهای مشابه تولید داخل) در اولویت تخصیص ارز نیستند البته می توانند از ارز آزاد استفاده کنند و ارز مبادلاتی و سهمیه به آنها داده نمی شود و بنده مطمئن هستم در ۴ سال آینده کارنامه روشنی را خواهیم داشت و آمار آن را نیز منتشر می کنیم.

دیناروند در پایان پاسخ به لقب مرد واردات دارویی ایران نسبت به خود خاطرنشان کرد: کسانی هم که یک مواقع فرار به جلو می کنند، کسانی هستند که ممکن است به کسی اتهام واردات دارو بزنند ولی خودشان در این حوزه بسیار عملکرد منفی دارند.
در کانال تلگرام لرستان خبر عضو شوید

نظرات