رئیس سازمان بسیج جامعه پزشکی کشور علت غفلت از مهمترین دغدغه رهبری در حوزه سلامت را اعلام کرد.

به گزارش افکارنیوز ، با توجه به علت غفلت از مهمترین دغدغه رهبر انقلاب در حوزه سلامت درباره نداشتن درد و رنج بیمار بجز درد و رنج بیماری و کاهش پرداخت هزینه های درمانی از جیب مردم که باید براساس قانون توسعه به زیر ۳۰ درصد کاهش می یافت، محمد رئیس زاده رئیس سازمان بسیج جامعه پزشکی اظهار داشت: به هر حال یکی از اهداف مهم در نظام این است که سلامت نباید برای مردم هزینه داشته باشد و این یکی از مهمترین دیدگاه ها و اهداف نظام جمهوری اسلامی ایران است و به هیچ عنوان نظام با این دیدگاه موافق نیست که هزینه های درمانی آنقدر گران باشد که برخی از مردم و قشر بسیاری از جامعه نتوانند آن را تامین کنند و این مسئله با اهداف نظام منافات دارد.

رئیس زاده تصریح کرد: یکی از علت هایی که هنوز دغدغه رهبر انقلاب درباره نداشتن درد و رنج بیماران به دلیل هزینه های سنگین درمانی محقق نشده است یک مقدار آن به اعتبارات برمی گردد و مسئله دیگر در مورد بیمه ها است. در حال حاضر بیمه در حوزه درمان ساختار کاملاً معیوبی است. همین ساختار بیمه ای در بخش خصوصی به خوبی نقش ایفا می کند و در بحث تجهیزاتی که از خارج از کشور وارد می شود به خوبی به وظایف خودش عمل می کند ولی همین ساختار بیمه ای در بخش دولتی پای آن می لنگد و این مسئله اشکال دارد.

رئیس سازمان بسیج جامعه پزشکی کشور ادامه داد: یعنی یک جایی از این ساختار بیمه معیوب است و اگر ساختار بیمه ای کشور اصلاح شود و نظارت نیز درست صورت پذیرد و اختلاف بین بخش خصوصی و دولتی معقول شود و جریان های زیاده خواهی که در حوزه سلامت وجود دارند و سیری ناپذیرند آنها نیز مهار و کنترل شوند می توان به عدد ۳۰ درصد پرداخت هزینه های درمانی از جیب مردم رسید.

وی ادامه داد: مسلماً می توان به سمت کاهش هزینه های درمانی از جیب مردم پیش رفت، ولی اکنون ما از این مسئله در حال فاصله گرفتن هستیم و روز به روز هزینه های درمانی از جیب مردم بالا می رود ولی اگر بتوانیم این مواردی را که ذکر شد رعایت کنیم می توانیم به سمت عدد ۳۰ درصدی پرداخت هزینه های درمانی پیش رویم.

رایگان شدن درمان در کشور فقط یک شعار بود


رئیس زاده درباره اینکه آیا امکان دارد درمان در کشور رایگان شود، عنوان کرد: این مسئله که هزینه های درمانی کاملاً رایگان شود یک شعار است که وزیر اسبق بهداشت آن را مطرح کرده بود و شدنی نیست و از نظر کارشناسی نیز باید مورد بحث قرار گیرد.

وی درباره اینکه آیا کشورهایی در دنیا وجود دارند که هزینه های درمانی مردمشان را رایگان کرده باشند، تصریح کرد: بله. برخی کشورها مانند سوئد، انگلستان، استرالیا و کانادا کشورهایی هستند که هزینه های درمانی بیمارانشان تقریباً رایگان است.

رئیس زاده گفت: به هر حال آن کشورها روابط مالی بین بیمار و پزشک را از بین برده اند زیرا افراد حق بیمه پرداخت می کنند و جریمه های آن نیز سنگین است و توانسته اند در بخش های دولتی روابط مالی بیمار و پزشک را از بین ببرند و این مسئله را در ساختار بیمه درست کردند.

رئیس سازمان بسیج جامعه پزشکی کشور خاطرنشان کرد: ما نیز اگر بیمه خود را اصلاح کنیم پرداخت هزینه های درمانی از جیب بیماران کاهش می یابد و بیماران ما می توانند حداقل در بخش دولتی با اصلاح ساختار بیمه ای از پرداخت هزینه های درمانی معاف شوند ولی در بخش های خصوصی رایگان کردن هزینه های درمانی امکانپذیر نیست.
در کانال تلگرام لرستان خبر عضو شوید

نظرات