عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس گفت: امروزه به دلیل کمبود اعتبارات، امکان تولید واکسن به طور کامل در کشور وجود ندارد این درحالی است که باید در استفاده از واکسن، میزان وابستگی خود را به خارج از کشور کاهش دهیم.

به گزارش افکارنیوز ، احمد آریایی نژاد با یادآوری تولید واکسن در کشور، افزود: در گذشته برخی نمونه های واکسن از خارج وارد می شد که در روزهای تحریم این روند با مشکل مواجه شد زیرا به امید آنکه واکسن از خارج وارد می شود تولید آن در داخل کاهش چشمگیری یافت.

وی ادامه داد: اکنون با وجود آنکه وضعیت تولید واکسن در داخل کشور بهتر شده است اما تا رسیدن به اهداف مدنظر فاصله زیادی وجود دارد این درحالی است که اگر بتوانیم همه واکسن ها را در داخل تولید کنیم از لحاظ اقتصادی نیز اقدامات مقرون به صرفه ای انجام داده ایم.

آریایی نژاد با بیان اینکه باید تجهیزات و امکانات تولید واکسن در کشور بیش از پیش فراهم باشد، تصریح کرد: با توجه به اینکه واکسیناسیون برای افراد جامعه به ویژه کودکان امری ضروری به نظر می رسد بنابراین باید شرایطی فراهم شود تا با تولید روزافزون واکسن در داخل، کشور را در مقابله با تحریمهای غذایی و دارویی آماده کرد.

وی با تاکید بر ضرورت حفظ وضعیت تولید واکسن در کشور، یادآور شد: ما باید در استفاده از واکسن، میزان وابستگی خود را به خارج از کشور کاهش دهیم به گونه ای که نیازهای ضروری کشور را در داخل تامین کنیم.

آریایی نژاد کمبود منابع و اعتبار را مهم ترین معضل تولید واکسن در کشور خواند و افزود: با وجود آنکه از لحاظ علمی به جایگاهی رسیده ایم که بتوانیم واکسن را در داخل کشور تولید کنیم اما به لحاظ نبودن اعتبارات لازم، امکان تولید واکسن به طور کامل در کشور وجود ندارد.

وی تصریح کرد: واردات واکسن به داخل هزینه زیادی را برای وزارت بهداشت به همراه دارد که ضرورت دارد با توجه به پتانسیل هایی که در کشور وجود دارد زمینه تولید آن در داخل فراهم شده تا هم از خروج ارز جلوگیری شود و هم اعتبارات این بخش برای دیگر اولویتهایی دارویی کشور هزینه شود.

آریایی نژاد با یادآوری حضور مسئولان موسسات تحقیقات واکسن و سرم سازی رازی در کمیسیون، گفت: در هفته جاری متولیان موسسات تحقیقات واکسن و سرم سازی رازی با حضور در کمیسیون، گزارشی در مورد تولید واکسن در کشور ارایه می دهند.

عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس افزود: با توجه به بررسی بودجه سال ۹۳ در مجلس، به نظر می رسد توجه به کمبود اعتبارات مهم رین دغدغه مسئولان موسسات تحقیقات واکسن و سرم سازی رازی باشد.
در کانال تلگرام لرستان خبر عضو شوید

نظرات