یک متخصص پزشکی ورزشی می گوید ورزش کردن در هوای آلوده ضرر دارد چون مواد آلاینده بیشتری وارد بدن می شود. ورزشهایی مثل دو، دوچرخه سواری و پیاده روی بیش از سایر ورزشها خطرناک است و نباید در نزدیکی بزرگراه ها ورزش کرد.

به گزارش افکارنیوز ، رضا سعیدی در پاسخ به پرسش چند نفر از شهروندان مشاور سلامت که پرسیده بودند چه ورزش هایی در هوای آلوده مجاز است و در چنین هوایی انجام حرکات ورزشی چگونه باید باشد، گفت: ورزش در هوای آلوده سبب تشدید اثرات منفی آلودگی بر انسان می شود چون امکان ورود حجم بالایی از ذرات معلق و گازهای آلوده به بدن فراهم می شود.

وی گفت: طبق گزارش های انجام شده میزان رسوب و ذرات معلق کمتر از ۲.۵میکرون در ریه در حین ورزش ۵ برابر بیشتر از حالت استراحت است.

وی ادامه داد: در هنگام ورزش کردن، چون معمولاً تنفس از طریق دهان انجام می شود مواد آلاینده بیشتری وارد بدن می شود و ذرات معلقی که بسیار ریز هستند بیشتر از سایر ذرات به ریه نفوذ می کنند.

سعیدی تصریح کرد: بنابراین بهتر است انجام حرکات ورزشی در فضای باز و در نزدیکی بزرگراه ها انجام نشود چون دودهایی که از خودروها تولید می شود ذرات بسیار ریزی دارند.

این متخصص پزشکی ورزشی با اشاره به اینکه آلاینده ها اثرات متفاوتی دارند گفت: آلاینده های مونوکسیدکربن و ذرات معلق باعث تنگی عروق قلبی، بیماریهای قلبی و فشار خون می شوند و آلاینده های ازن و دی اکسیدگوگرد نیز باعث بیماریهای ریوی، آسم و آلرژیهای تنفسی می شوند.

سعیدی ادامه داد: در عین حال انجام ورزشهایی مانند دو، دوچرخه سواری و پیاده روی در هوای آلوده خطرناک است و برای به حداقل رساندن عوارض آلودگی، لازم است که در فضای باز ورزش نشود و مکانی انتخاب شود که فاصله زیادی با بزرگراهها دارد.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی افزود: انجام حرکات ورزشی بهتر است در فضای سبز و پارکها انجام شود چون هوا تلطیف می شود و جذب ذرات معلق هوا به ریه را کاهش می دهند.

وی با تأکید بر اینکه غلظت برخی آلاینده ها با افزایش دمای هوا مرتبط است ادامه داد: بیماران مبتلا به آسم، آلرژی، ریه و افراد در معرض خطر مانند کودکان و سالمندان در ساعاتی که دمای هوا بالا می رود نباید از منزل خارج شوند و از انجام ورزش در ساعاتی که دمای هوا بالا می رود خودداری کنند.

سعیدی گفت: در زمانی که غلظت آلاینده ها بالاست ورزشکاران نیز مجاز به ورزش کردن در فضای باز نیستند و اگر در اماکن سرپوشیده ورزش می کنند حتماً باید از تهویه مناسب استفاده شود و در چنین هوایی موارد بهداشتی را رعایت کنند تا بیمار نشوند و در صورت ابتلا به سرماخوردگی از انجام ورزش پرهیز کنند.

وی ادامه داد: افرادی که تمایل دارند در هوای آلوده ورزش کنند باید به نکاتی مانند گرم کردن بدن قبل از انجام ورزش به مدت ۱۰ دقیقه توجه کنند و مصرف مایعاتی مانند شیر و آب میوه را در برنامه روزانه خود قرار دهند.

این متخصص پزشکی ورزشی گفت: مصرف این مایعات در هوای آلوده باعث کاهش اثرات آلاینده ها بر ریه می شود و آب میوه در صورتی که طبیعی باشد و صنعتی نباشد نیز به دلیل داشتن آنتی اکسیدان و ویتامینها در دفع آلاینده ها موثر است.
در کانال تلگرام لرستان خبر عضو شوید

نظرات