پرسش افکارنیوز از نمایندگان مجلس؛

همه چیز را گردن کمبود اعتبار می اندازند؛ پیگیری ضعیف است با این وضع باید منتظر تکرار فاجعه بود هنوز از بخاری نفتی استفاده می کنیم مدارس پیرانشهر و شین آباد به پکیج مجهز شدند هنوز مدارس زلزله زده هم بازسازی نشده اند.

گروه اجتماعی - با گذشت بیش از یکسال از حادثه آتش سوزی مدرسه دخترانه روستای شین آباد این سوال مطرح می شود که دولت چقدر از آن واقعه دردناک درس عبرت گرفت و تجهیز مدارس روستاهای سردسیر به وسایل گرمایشی استاندارد را در دستور کار قرار داد؟ سوالی که افکارنیوز تلاش کرد تا با چند تن از نمایندگان مطرح کند.

به گزارش افکارنیوز ؛ از نمایندگان مجلس پرسیدیم پس از حادثه آتش سوزی در مدرسه روستای شین آباد آیا مشکلات مشابه در حوزه نمایندگی آن ها حل شده است؟

نماینده ورزقان: هنوز مدارس زلزله زده هم بازسازی نشده اند
الله وردی دهقانی، نماینده ورزقان در مجلس شورای اسلامی در مورد برخورداری مدارس حوزه نمایندگی اش از سیستم گرمایش استاندارد گفت: اکثر مناطق روستایی حوزه نمایندگی من فاقد گازرسانی است و تنها در حدود ۳۰ درصد از روستا ها از این نعمت برخوردارند ضمن اینکه مدارس آسیب دیده در زلزله هم هنوز به طور کامل بازسازی نشده اند.

وی افزود: اکثر مدارس ما از سوخت های فسیلی همانند نفت و گازوئیل استفاده می کنند که استفاده از این سوخت ها بسیار خطرناک است.

دهقانی با بیان اینکه بسیاری از مناطق محروم کشور دچار این مشکل هستند گفت: باید هم مسئولان آموزش و پرورش و هم سایر مسئولان اجرایی برای حل این موضوع اهتمام بورزند تا نظیر مسائلی که در درودزن و شین آباد اتفاق افتاد تکرار نشود.

وی ادامه داد: تنها حدود ۵۰درصد از دانش آموزان مدارس در شهرستان ورزقان و روستاهای آن از سیستم گرمایشی نظیر شوفاژ و گاز استفاده می کنند که البته از نظر تعداد واحدهای آموزشی نزدیک به ۷۰ درصد از سوخت های نفت و گاز استفاده می کند و این می تواند خطرزا باشد.

نماینده پیرانشهر: مدارس پیرانشهر و شین آباد به پکیج مجهز شدند
رسول خضری نماینده پیرانشهر بااشاره به حادثه ای که سال گذشته برای دانش آموزان مدرسه ابتدایی روستای شین آباد شهرستان حوزه انتخابیه اش اتفاق افتاد گفت: بعد از این حادثه ما حرکت خوبی را در مدارس پیرانشهر شروع کردیم و بسیاری از مدارس به سیستم گرمایشی مرکزی نظیر پکیج و یا شوفاژ مجهز شدند.

وی اظهار داشت: اصولا ما مدارس دو یا سه کلاس را نیز که باید از سیستم گرمایشی تابشی استفاده می کردند به این سیستم مجهز کردیم.

خضری با بیان اینکه در مجموع سیستم گرمایشی کشور ما مشکل دارد گفت: برخی فکر می کنند فقط سوخت هایی نظیر نفت مشکل ایجاد می کند در حالی که گاز هم می تواند به همان میزان نفت خطرناک باشد و این در حالی است که ما می توانیم از سیستم گرمایشی نظیر شوفاژ و یا سیستم گرمایشی تابشی استفاده کنیم تا مشکلی ایجاد نشود.

وی تاکید کرد: ما قطعا تا بخواهیم به استاندارد مورد نظر در این زمینه برسیم ده سال طول می کشد زیرا با این حرکت های مورچه ای که در بحث عمران و نوسازی مدارس می بینم و با توجه به کمبود فضای آموزشی قطعاً زمان زیادی را برای تامین امنیت و سیستم گرماشی ایمن در مدارس نیاز داریم.

نماینده پیرانشهر گفت: در خود همین شهر تهران حدود ۶۰ درصد کلاس ها تخریبی است این در حالی است که تهران روی گسل قرار گرفته که با این وضعیت تهران متوجه می شویم در شهرهای مرزی و کمتر توسعه یافته دیگر چه خبر است.

نماینده نور و محمود آباد: هنوز از بخاری نفتی استفاده می کنیم
عبدالوحید فیاضی، نماینده نور و محمود آباد و عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی نیزدراین زمینه به افکارنیوز گفت: در طول یکی دوسال گذشته برای ایجاد سیستم گرمایشی استاندارد در مدارس کشور تلاشهایی شده است اما این تلاش ها کافی نیست و هنوز به آن حد مطلوب نرسیده است.
وی با بیان اینکه در بسیاری از روستاهای کشور استفاده از نفت و گاز باعث ایجاد مشکل شده است و می شود گفت: متاسفانه در بسیاری از مدارس شهرهای ما نیز هنوز سیستم گرمایشی مرکزی مستقر نشده است و هنوز بخاری نفتی رواج دارد.

فیاضی با بیان اینکه بسیاری از مدارس حوزه انتخابیه اش همچنان از سوخت های فسیلی استفاده می کنند گفت: ما باید این مشکل را با تخصیص اعتبار در مدارس حل کنیم وهر چقدر اعتبارات زیاد باشد استاندارد سازی در مدارس نیز بیشتر است.

وی ادامه داد: تلاشهای سازمان نوسازی مدارس در یکی دوسال گذشته خوب بوده است و ما امیدواریم بااعتبار امسال نیز بخشی ازاین مشکلات حل شود.

نماینده اردبیل: همه چیز را گردن کمبود اعتبار می اندازند؛ پیگیری ضعیف است

مصطفی افضلی فرد: نماینده اردبیل در مجلس شورای اسلامی در این زمینه گفت: متاسفانه پیشگیری در وزارت آموزش و پرورش ضعیف است و نمی توان همه کوتاهی ها و سهل انگاری ها را بر گردن فقدان اعتبارات انداخت.

وی با بیان اینکه باید دراین زمینه تدبیر صحیح شود اظهار داشت: متاسفانه هنوز اقدام مناسبی از سوی وزارت آموزش و پرورش برای استانداردسازی سیستم گرمایشی مدارس صورت نگرفته است.

افضلی فرد با اشاره به وجود این مشکل در مدارس شهرستان اردبیل با توجه به سردسیر بودن این منطقه گفت: ما در جلسه ای با حضور مسئولان آموزش و پرورش و مسئولان گاز استان تصمیم گرفتیم که مدارسی که از سیستم گرمایشی استاندارد برخوردار نیستند به این سیستم مجهز شوند.

نماینده بیجار: با این وضع باید منتظر تکرار فاجعه بود
سید محمد بیاتیان نماینده بیجار در خانه ملت نیز در این زمینه گفت: متاسفانه استفاده از سیستم گرمایشی غیر استاندارد در مدارس کشور از دغدغه های خانواده ها شده است و بار ها این موضوع را با ما در میان گذاشته اند و ما نیز پیگری های لازم را انجام می دهیم اما اعتبارات لازم در این زمینه کافی نیست.

وی اظهار داشت: بسیاری از مدارس شهرستان بیجار همچنان از بخاری های نفتی که بسیار هم خطرناک هستند استفاده می کنند گرچه در بعضی از مدارس از گاز استفاده می شود اما این نگرانی برای تامین جانی دانش آموزان درمیان اولیا و همچنین مسئولان مدارس وجود دارد.
بیاتیان گفت: با توجه به بروز حوادثی نظیر آتش سوزی مدرسه ابتدایی شین آباد و با توجه به استفاده از این نوع سوخت ها در مدارس کشور باید منتظر چنین حوادثی در آینده باشیم.

وی تاکید کرد: متاسفانه اعتبارات در این زمینه کافی نیست و سرانه دانش آموزی نیز به حدی نیست که بتواند این مشکلات را حل کند و رفع چنین مشکلاتی همت مسئولان را در افزایش بودجه و اعتبارات آموزش و پرورش می طلبد.
در کانال تلگرام لرستان خبر عضو شوید

نظرات