سخنگوی سازمان امداد و نجات با ارائه توصیه های ایمنی گفت: افراد در سفرهای زمستانی تلفن همراه خود را در جای گرم قرار دهند و برای صعود به ارتفاعات نیز از لباس رنگی استفاده کنند زیرا در ارتفاعات پوشش تیره به جای سنگ اشتباه گرفته می شود.

به گزارش افکارنیوز ، با توجه به کاهش دمای هوا و افزایش برف و کولاک در اکثر نقاط کشور حسین درخشان سخنگوی سازمان امداد و نجات با اشاره به توصیه های ایمنی در سفرهای زمستانی اظهار داشت: افراد سعی کنند در این ایام از سفرهای غیرضروری پرهیز کنند به خصوص برای سفر به مناطق غرب کشور آخرین اخبار هواشناسی را بررسی کنند.

وی افزود: در صورت سفر ضروری افراد باید مواد غذایی به خصوص مواد غذایی خشک همراه خود داشته باشند که در صورت در راه ماندن بتوانند از این تغذیه استفاده کنند. همچنین در صورت سفر با خودرو شخصی خودروی خود را از نظر معاینه فنی مورد بررسی قرار دهند.

درخشان ادامه داد: نکته مهم در این مسئله این است که برخی از اتوبوس ها که مسافران را جابه جا می کنند باید به مسئله فنی خود دقت کنند. به طور مثال در حادثه چند وقت پیش اتوبوس مربوطه حداقل چندین بار در بین مسیر خراب شده بود ولی اصرار بر ادامه سفر باعث شد در نهایت این اتوبوس تصادف کرده و باعث خسارات جانی شود.

سخنگوی سازمان امداد و نجات تصریح کرد: همچنین مسافران برای سفر در این ایام کفش و لباس مناسب همراه خود داشته باشند و نکته مهم آن است که در هوای سرد سعی کنند تلفن همراه خود را در جای گرم قرار دهند. زیرا هوای سرد باعث خالی شدن شارژ باطری می شود.

درخشان درباره صعود به ارتفات در این ایام زمستانی نیز عنوان کرد: توصیه نخست آن است که افراد به هیچ عنوان به صورت تک نفره اقدام به صعود به ارتفاعات در این زمان ها نکنند. نکته دوم هم درباره وقوع بهمن است و باید کوهنوردان دقت داشته باشند که شیب های بین ۳۵ تا ۵۰ مستعد ریزش بهمن است.

وی اظهار داشت: در ایام زمستان گزارشات گم شدن افراد در ارتفاعات بسیار است و توصیه می شود حتماً افراد GPS همراه داشته باشند و حتماً نیز از لباس های رنگی استفاده کنند زیرا بارها شاهد آن بودیم که افراد از لباس تیره و مشکی استفاده کردند و این مسئله باعث می شود که اگر تیم امدادی به وسیله بالگرد بخواهد به دنبال جست وجو آنها باشد چون لباس این افراد تیره است در ارتفاعات این لباس تیره باعث می شود فرد به جای تخته سنگ اشتباه گرفته شود.

درخشان در ادامه توصیه های امدادی خود خاطرنشان کرد: بهتر است افراد که به ارتفاعات صعود می کنند در چنین مواقعی ارتفاع صعود خود را در نظر بگیرند مثلاً در اتفاعات توچال تا ایستگاه ۲ به صعود اقدام کنند و در ارتفاعات دربند نیز تا آبشار دوقلو پیش روند و حتماً نیز همراه خود سوت داشته باشند زیرا در زمان گمشدن این وسیله بسیار کارایی دارد.
در کانال تلگرام لرستان خبر عضو شوید

نظرات