معاون محیط طبیعی سازمان محیط زیست با بیان اینکه وزارت نیرو و کشاورزی دو چالش اصلی سازمان محیط زیست هستند گفت: با توجه به افزایش آمار شکار و صید از وزارت دفاع درخواست توقف تولید سلاح شکاری را کرده ایم.

به گزارش افکارنیوز ، انتقال پایتخت، صدور مجوز شکار برای مقامات دولتی، توقف خط تولید اسلحه شکاری در وزارت دفاع، تهیه نقشه راه حفاظت از گربه سانان، برخورد پلیس فتا با سایت های خرید و فروش حیوانات و اقدامات توسعه ای همگام با محیط زیست مهمترین مباحثی بودند که در نشست خبری معاونت محیط زیست طبیعی سازمان حفاظت محیط زیست عنوان شد.

بهره برداری از منابع طبیعی سه و نیم برابر ظرفیت


احمدعلی کیخا در نشست خبری معاونت محیط زیست طبیعی سازمان حفاظت محیط زیست، که پیش از ظهر سه شنبه در پارک پردیسان برگزار شد گفت: محیط زیست کشور به ویژه محیط یست طبیعی شرایط مطلوبی نداشته و بهره برداری از منابع طبیعی سه و نیم برابر ظرفیت آن است.

وی ادامه داد: به عبارتی اگر بخواهیم شرایط مطلوبی از نظر زیست محیطی داشته باشیم وسعت ایران باید ۳.۵ برابر بیشتر شود تا توانایی این میزان بهره برداری را داشته باشد.

معاون محیط زیست طبیعی سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به شرایط نگران کننده منابع آبی کشور اظهار کرد: در حال حاضر بسیاری از شهرها با تنش آبی مواجه هستند. به گونه ای که وزیر نیرو اعلام کرده که ۲۹۰ سفره زیرزمینی که بسیار وسیعتر از دریاچه ارومیه است دچار بیلان منفی آب هستند.

کیخا با بیان اینکه در ابتدای انقلاب مصرف آب کشور ۵۰ میلیون متر مکعب بوده است افزود: در طی چندین سال گذشته بیش از ۱۵۰ میلیارد مترمکعب از ذخایر آبی کشور برداشت کرده ایم و سالانه بیش از ۱۰ میلیارد متر مکعب آب در کشور مصرف می شود.

در صورت صرفه جویی ۴۰ سال طول می کشد به وضعیت ۳۰ سال پیش بازگردیم


وی تصریح کرد: اگر همین الان صرفه جویی آب و جبران گذشته را آغاز کنیم ۳۰-۴۰ سال طول می کشد تا به وضعیت ۳۰ سال پیش کشور برسیم.

معاون محیط زیست طبیعی سازمان حفاظت محیط زیست ادامه داد: در سفرهایی که رییس سازمان محیط زیست به استان های مختلف کشور داشته اند مساله خشک شدن تالاب ها و کمبود آب یکی از مهمترین مسائل زیست محیطی بوده است. به عنوان مثال در استان خوزستان مهمترین چالش، کاهش آورد و آلودگی رودخانه ها، شور شدن آبها و سد گتوند محسوب می شود. همچنین در سفری که به استان سیستان و بلوچستان داشتیم مهمترین مطالبه مردم احیای دریاچه هامون بوده است.

کیخا با اشاره به کمبود آب در استان یزد در پی افزایش جمعیت و توسعه شهر، اظهار داشت: در استان یزد که متوسط بارندگی حدود ۵۰ میلی متر است گسترش سریع شهر در سطح بسیار نگران کننده است چرا که با این رویکردهای توسعه ای در آینده حتی نمی توانیم آب شرب منطقه را تامین کنیم چه برسد به طبیعت و محیط زیست.

وی ادامه داد: امروز همه به این جمع بندی رسیده اند که حل مسائل زیست محیطی باید در اولویت کارهای دولت قرار گیرد و از اقداماتی که طی چند ماه گذشته انجام شده می توان برداشت کرد که این موج ایجاد شده است.

به گفته وی شکل گیری موج توجه به محیط زیست و مطالبه رعایت ملاحظات زیست محیطی توسط دولتمردان شرط لازم برای حفاظت از محیط زیست محسوب می شود اما کافی نیست و باید برای کافی بودن این موج را به سمت درستی هدایت کرد.

برخورد با رستوران هایی که گوشت پرندگان و حیوانات وحشی را طبخ می کنند


معاون محیط زیست طبیعی سازمان حفاظت محیط زیست در پاسخ به خبرنگاران مبنی بر خرید و فروش پرندگان وحشی در فریدون کنار و طبخ آنها در برخی رستوران ها اظهار داشت: افرادی که این کار را انجام داده اند ادعا کرده اند که شکار پرندگان وحشی جزو رسومات سنتی شان بوده و آنها را در ملک خصوصی شان شکار کرده اند که اگرچه در گذشته این کار برای ارتزاق انجام می شده اما اکنون ابعاد آن گسترش پیدا کرده و از روشهای نادرستی مانند فریب پرندگان استفاده می شود که به همین دلیل به همکارانمان در استان ماموریت دادیم که موضوع را پیگیری کنند.

کیخا افزود: با رستوران هایی که این حیات وحش را طبخ می کنند برخورد شده و دستور العمل های لازم به یگان حفاظت محیط زیست و سایر قسمت های زیربط برای برخورد با متخلفان ابلاغ شده است.

وی با بیان اینکه به دلیل گسترده بودن این اقدامات غیرمجاز، ماموران یگان حفاظت محیط زیست نمی توانستند به تنهایی اقدام کنند افزود: به همین دلیل نیازمند همکاری با سایر ارگان ها بودیم که با استانداری و نیروی انتظامی در این زمینه مکاتباتی داشته ایم تا علاوه بر نصب پلاکاردهایی در جهت آگاهی مردم اقداماتی برای برخورد با متخلفان انجام شود.

اعلام لیست سایت های غیرمجاز خرید و فروش حیوانات به پلیس فتا


معاون محیط زیست طبیعی سازمان حفاظت محیط زیست از ارسال لیست سایت های غیرمجاز خرید و فروش حیوانات به پلیس فتا خبر داد و افزود: همچنین مکاتبه ای با معاونت مطبوعاتی و اطلاع رسانی وزارت فرهنگ و ارشاد داشتیم تا با این سایت ها برخورد شود.

وی در پاسخ به این سوال که چرا عده ای از صاحبان این سایت ها دارای مجوز هستند، اظهار داشت: از دوره ای که من وارد سازمان شدم به کسی برای خرید و فروش حیوانات از این طریق مجوزی نداده ایم البته شاید این افراد از دوره های گذشته مجوز گرفته باشند که با این حال حتی اگر این افراد دارای مجوز اقدامی در جهت آسیب رساندن به محیط زیست انجام دهند قطعا مجوزهایشان لغو خواهد شد.

کیخا تصریح کرد: تا یک ماه دیگر بررسی های کارشناسی تمام شده و در این خصوص تصمیمات لازم گرفته خواهد شد.

انتقال پایتخت پاک کردن صورت مساله است


وی در خصوص موضوع انتقال پایتخت به دلیل وضعیت نابسامان زیست محیطی اظهار کرد: انتقال پایتخت در هیچ جای دنیا نتیجه بخش نبوده و با این کار صورت مساله را پاک می کنیم.

تأکید رییس سازمان محیط زیست بر حفظ پلنگ قطع نخاع شده تنکابنی تا جای ممکن


معاون محیط زیست طبیعی سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به مرگ ۱۰ پلنگ در سال جاری و فلج و قطع نخاع یدو پلنگ دیگر اظهار داشت: یکی از وظایف اصلی سازمان حفاظت محیط زیست حفاظت از حیات وحش است که پلنگ هم یکی از گونه های مهم محسوب شده و برای آن طرح های مدیریت حفاظت از مناطق نیز تهیه شده است اما باید بپذیریم زمانی که می خواهیم محیط زیست را حفظ کنیم باید هزینه های اضافی آن را نیز متحمل شویم نه اینکه جاده ها را از وسط زیستگاه حیوانات عبور داده و توقع داشته باشیم که شاهد مرگ حیوانات در این جاده ها نباشیم.

وی با اشاره به احداث جاده بافق – گزوئیه در وسط زیستگاه یوزپلنگ آسیایی اظهار کرد: رسما به استاندار و وزیر کشور اعلام کرده ایم که حل مشکلات مردم با این قبیل اقدامات و نابودی زیستگاه ها میسر نخواهد شد.

کیخا با بیان اینکه بسیاری از اقدامات عمرانی گذشته بدون رعایت ملاحظات زیست محیطی بوده است، افزود: اگر ملاحظات زیست محیطی رعایت می شد با این مشکلات مواجه نمی شدیم.

وی در خصوص نگهداشتن پلنگ فلج شده تنکابنی اظهار کرد: رئیس سازمان حفاظت محیط زیست شخصا تاکید کرده اند که تا جایی که ممکن است این پلنگ حفظ شود و اگر این امکان وجود ندارد طبق تصمیم کارشناسان سازمان عمل شود.

کیخا با بیان اینکه مکاتباتی نیز با پلیس راهنمایی و رانندگی و وزارت راه و شهرسازی داشته ایم افزود: برای نصب تابلوهای عبور حیات وحش و احداث کانال و زیرگذر در مناطق حادثه خیز هماهنگی هایی داشته ایم تا از این پس شاهد مرگ حیات وحش در جاده ها نباشیم.

سازمان حفاظت محیط زیست اجازه استفاده از کمک های مردمی و بین المللی را ندارد


معاون محیط زیست طبیعی سازمان حفاظت محیط زیست در خصوص استفاده از کمک های بین المللی برای حفاظت از محیط زیست اظهار کرد: یکی از محدودیت های جدی که در سازمان حفاظت محیط زیست داریم جذب کمک ها و هدایای مردمی و بین المللی است چرا که طبق ماده پنج قانون تنظیم امور مالی دولت سازمان حفاظت محیط زیست اجازه دریافت این کمک ها را ندارد.

کیخا ادامه داد: به همین دلیل از کمیسیون کشاورزی مجلس خواسته ایم که در بودجه سال آینده این امکان قانونی را فراهم کند که بتوانیم از این منابع در جهت حفظ محیط زیست استفاه کنیم. علاوه بر آن از مجلس درخواست داشتیم که برای ورود تجهیزات و ادواتی که به منظور حفظ محیط زیست به سازمان اهدا می شود، عوارض گمرکی دریافت نشود چرا که در بسیاری مواقع حتی در صورت اجازه دریافت این تجهیزات کمکی نمی توانیم عوارض گمرکی آن را پرداخت کنیم.

آمار مشخصی از سلاح های شکاری در دست مردم وجود ندارد/۷۰ هزار سلاح شکاری مجاز در دست مردم

معاون محیط زیست طبیعی سازمان حفاظت محیط زیست در خصوص تعداد سلاح های شکاری غیرمجاز در دست مردم اظهار کرد: بنده شخصا به عنوان معاون محیط زیست طبیعی سازمان حفاظت محیط زیست آماری از سلاح های غیرمجاز در دست مردم ندارم و حتی با وجود آنکه گفته می شود ۷۰ هزار سلاح شکاری مجاز در کشور وجود دارد این آمار نیز تا دو میلیون در نوسان است.

درخواست از وزارت دفاع برای تعطیل کردن خط تولید سلاح های شکاری


کیخا با اشاره به درخواست سازمان حفاظت محیط زیست مبنی بر تعطیل کردن خط تولید سلاح های شکاری در وزارت دفاع اظهار کرد: با این وجود تعدادی سلاح شکاری نیز به کشور قاچاق می شود که آماری از آنها در دست نیست.

به گفته وی بر اساس قانون برنامه پنجم توسعه دولت موظف است تعداد سلاح های موجود در کشور را نسبت به توان اکولوژیکی و تعداد حیات وحش تعدیل کند اما در حال حاضر تعداد سلاح های شکاری بسیار بسیار بیشتر از ظرفیت حیات وحش است.

معاون محیط زیست طبیعی سازمان حفاظت محیط زیست تصریح کرد: در حال حاضر قاچاق سلاح و پرندگان شکاری به ویژه در استانهای مرزی در دستورکار سازمان حفاظت محیط زیست قرار دارد.

افزایش جریمه های صید و شکار در شورای عالی حفاظت محیط زیست بررسی می شود


کیخا در خصوص تناسب جریمه های صید و شکار غیرمجاز در ایران اظهار کرد: بر اساس قانون این جرایم در شورای عالی محیط زیست تعیین می شوند که در دوره قبل در کمیسیون زیربنایی مورد بررسی قرار گرفته و تجدید نظر شد اما این جرایم قدرت بازدارندگی ندارند.

وی ادامه داد: در دستورکار شورا بازنگری جرایم صید و شکار غیرمجاز را در دستورکار قرار خواهیم داد که البته این کار باید بر اساس نظر کارشناسی انجام شود.

به هیچ یک از افراد دولتی مجوز شکار داده نشده است/ برای دور زدن قانون فرد باید خیلی ذی نفوذ باشد

معاون محیط زیست طبیعی سازمان حفاظت محیط زیست در پاسخ به این سوال خبرنگاران مبنی بر ارائه مجوز شکار برای برخی افراد دولتی و بستگانشان اظهار کرد: هر پروانه شکاری که صادر می شود به امضای چهار نفر می رسد و اینکه کسی بخواهد این قانون را دور بزند باید خیلی ذی نفوذ باشد اما به طور کلی مجوزی برای مقام های دولتی صادر نشده است.

کیخا ادامه داد: در سالهای گذشته ۲۰ درصد از سهمیه صید و شکار در اختیار سازمان حفاظت محیط زیست بود که امسال تصمیم گرفتیم اصلا چنین مجوزی داده نشود.

وی در خصوص پرداخت خسارت به دامدارانی که حیواناتشان مورد حمله حیات وحش قرار گرفته اند، افزود: سازمان حفاظت محیط زیست در خصوص پرداخت خسارت به دامدارانی که دامهایشان توسط حیات وحش مورد حمله قرار گرفته اند، تکالیفی دارد که به همه آنها پایبند است اما در برخی موارد شبهاتی وجود دارد.

سازمان محیط زیست مجوز احداث جاده در جنگل ابر را نپذیرفت


معاون محیط زیست طبیعی سازمان حفاظت محیط زیست در خصوص توقف احداث جاده در جنگل ابر اظهار کرد: با نماینده مردم شاهرود در مجلس شورای اسلامی در خصوص مطالبات جوامع محلی مبنی بر احداث این جاده جلسات زیادی داشتیم که در نهایت با بازدید از این جاده و ارائه گزارش ها سازمان حفاظت محیط زیست مجوز احداث جاده جنگل ابر را نپذیرفت.

سیاست های توسعه کشور برخلاف ملاحظات زیست محیطی


وی با بیان اینکه برنامه های توسعه ای کشور تا کنون منجر به حفاظت از محیط زیست نشده افزود: ادامه این روند به هیچ وجه به نفع کشور نیست و شرایط را بسیار بدتر خواهد کرد.

کیخا تاکید کرد: سازمان حفاظت محیط زیست در دوره جدید سیاست هایی را به کارگرفته که اقدامات عمرانی با کمترین خسارات زیست محیطی انجام شود که به همین دلیل دکتر ابتکار در جمع استانداران برای اصلاح رویکردهای توسعه ای جلساتی داشته اند. همچنین در مجلس شورای اسلامی گزارشی از وضعیت محیط زیست ارائه کردند که نشان می دهد تلاش سازمان این است که در تمام بخش های موثر در اسراسر کشور رویکرد توسعه پایدار را جای بیندازد.

وزارت نیرو و وزارت کشاورزی دو چالش اصلی محیط زیست هستند


کیخا اقدامات وزارت نیرو و وزارت کشاورزی را دو چالش اصلی سازمان حفاظت محیط زیست خواند و افزود: خوشبختانه هم رئیس سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری و هم وزیر نیرو در این زمینه با سازمان حفاظت محیط زیست بسیار هماهنگ عمل کرده و نشان داده اند که اقداماتشان را در زمینه حفظ محیط زیست مدیریت می کنند.
در کانال تلگرام لرستان خبر عضو شوید

نظرات