دبیر علمی سمپوزیوم کاربرد سلول های درمانی در بیماری های کلیه از اجرای سه پروژه علمی در این زمینه خبر داد و گفت: در حال حاضر محققان کشور درصدد هستند تا با استفاده از سلول های بنیادی اقدام به درمان برخی از نارسایی های کلیه چون بی اختیاری ادرار کنند.

به گزارش افکارنیوز، دکتر فرید دادخواه در افتتاح سمپوزیوم کاربرد سلول های درمانی در بیماری های کلیه با بیان اینکه این سمپوزیوم به منظور ایجاد انگیزه در محققان و ادامه کارهای پژوهشی انجام شده است، افزود: در دنیای امروز تحولات عظیمی در زمینه سلول های بنیادی ایجاد شده به گونه ای که هر روز شاهد انتشار مقالات علمی از دستاوردهای محققان دنیا هستیم.

دبیر سمپوزیوم کاربرد سلول های بنیادی در بیماری های کلیه با تاکید بر ضرورت عقب نماندن از تحقیقات دنیا در زمینه سلول های بنیادی، اظهار داشت: استفاده از سلول های بنیادی هرچند که یک علم نوپا و نوین است ولی در برخی از زمینه ها به نتایجی دست یافته ضمن آنکه تحقیقات برای توسعه این علم نوپا نیز ادامه دارد.

وی با اشاره به برخی از دستاوردهای محققان در این زمینه خاطرنشان کرد: در حال حاضر پروژه ای در زمینه درمان بی اختیاری ادرار در بیماران با استفاده از سلول های بنیادی در دستور کار است.

به گفته دادخواه در این تحقیقات محققان در تلاشند تا با استفاده از سلول های بنیادی عضله اقدام به کنترل ادرار کنند.

دادخواه همچنین از اجرای تحقیقات در زمینه درمان بی اختیاری ادرار با منشأ مجاری ادرار خبر داد و گفت: در این پروژه قرار است با استفاده از سلول های بنیادی چربی اقدام به درمان این بیماری شود. این پروژه در حال حاضر بر روی میمون در حال انجام است.

دادخواه همچنین یادآور شد: این پروژه به مدت سه سال در پژوهشگاه رویان در حال انجام است.

عضو هیات علمی دانشگاه همچنین به پروژه دیگری در این زمینه اشاره کرد و ادامه داد: سلول های بنیادی" مزانشیمی" در پیوند کلیه استفاده خواهد شد که در حال حاضر این سلول در میمون نیز مورد استفاده قرار گرفته است.

دبیر علمی این سمپوزیوم درمان نارسایی کلیه های کیستیک را از دیگر پروژه های در حال اجرا ذکر کرد و ادامه داد: در این پروژه قرار است با استفاده از سلول" مزانشیمی" اقدام به تمایز سلول های جنینی به سلول های کلیه شود.

عضو هیات علمی دانشگاه شهید بهشتی با اشاره به تاریخچه تولید سلول های بنیادی گفت: در سال ۱۹۶۸ اولین پیوند مغز استخوان انجام شد و در سال ۱۹۷۸ سلول های بنیادی خون بند ناف انسان کشف شد.

وی با بیان اینکه در سال ۱۹۸۱ اولین خط تولید سلول از سلول های بنیادی موش به صورت آزمایشگاهی ایجاد شد، اظهار داشت: متعاقب این تحقیقات در سال ۱۹۹۷ اولین گوسفند به صورت کلون از سلول های بنیادی جنین ایجاد شد.

دادخواه همچنین با بیان این که اولین خط تولید سلول های بنیادی در سال ۱۹۹۵ ایجاد شد یادآور شد: همزمان با این تحقیقات محققان متوجه شدند که با تکثیر زیاد سلول های بنیادی شاهد ایجاد سرطان سلول های بنیادی شدند.

این محقق تبدیل سلول های افراد بالغ به سلول های بنیادی را از هیجان انگیزترین تحقیقات محققان نام برد و ادامه داد: امروزه تحقیقات زیادی در سلول های بنیادی در حال انجام است و به صورت پشتیبانی از تحقیقات محققان در آینده ای نزدیک قادر به کنترل همه توان سلول های بنیادی برای درمان بیماری ها را خواهیم داشت.

وی همچنین با اشاره به تحقیقات محققان کشور برای درمان بیماری های کلیه با سلول های بنیادی خاطرنشان کرد: یکی از موثرترین درمان برای بیماران کلیوی سلول های بنیادی هستند که به کار گیری این سلول ها باعث می شود که دیالیز یا پیوند کلیه در آینده ای نزدیک تنها انتخاب بیماران نباشد.

عضو هیات علمی دانشگاه شهید بهشتی با اشاره به عملکرد سلول های بنیادی در درمان بیماران کلیوی یادآور شد: بعضی سلول های بنیادی همراه با سلول های ایمنی می توانند به منظور فعال کردن توانایی خود ترمیمی، تنظیم و کنترل سلول های بیمار به داخل بدن تزریق شوند. این سلول ها می توانند جایگزین سلول های کلیوی مرده و بافت کلیه شده و ترمیم سلول را فعال تر کنند.

وی با تاکید بر اینکه سلولهای بنیادی قادر به ترمیم آسیب های کلیوی هستند، ادامه داد: در حال حاضر بیماری های کلیوی به میزان ۶ تا ۸ درصد در سال در دنیا در حال افزایش است که درمان با سلول های بنیادی بر روش های درمان دیگر درمان علاوه بر پیوند دیالیز نیز در اختیار بیماران قرار دارد.

دادخواه با اشاره به اثرات سلول های درمانی در درمان نارسایی های حاد کلیوی یادآور شد: درمان با سلول های بنیادی روشی است بی خطر، بدون بخیه و دستکاری و تنها با بی حسی موضعی با بیهوشی های کوتاه در عرض ۵ دقیقه صورت می گیرد.
در کانال تلگرام لرستان خبر عضو شوید

نظرات