معاون وزیر بهداشت با عنوان این مطلب که درآمدهای نفتی کشور در سالهای ۸۵ تا ۹۰ به درستی هزینه نشد، گفت: به جای اینکه این درآمدها را در بخش سلامت هزینه کنیم در مسکن مهر و این قبیل موارد استفاده کرده ایم.

به گزارش افکارنیوز ، داوود دانش جعفری مشاور عالی وزیر بهداشت در ادامه مناظره تلویزیونی که به حوزه بهداشت و درمان کشور اختصاص داشت، با اشاره به وضعیت مقایسه ای هزینه های مردم و دولت ایران در حوزه سلامت با کشورهای مشابه وضع اقتصادی ایران گفت: هزینه های مردم دولت ایران در مقایسه با هزینه های کشورهای دارای وضعیت اقتصادی مشابه ما نشان می دهد اینکه مخارج پرداختی مردم در ایران بالاست و این میزان بالاتر از متوسط جهانی نیز قرار دارد.

وی با تاکید بر لزوم اتخاذ سیاستهایی برای متعادل کردن این عدم تعادل با استفاده از افزایش مخارج دولت در حوزه سلامت، با انتقاد از سهم متفاوت پرداخت حق بیمه کارمندان با کارگران افزود: مخارج حوزه سلامت دولت از طریق بودجه عمومی و هزینه های مرتبط با حق بیمه ها تعیین می شود و در حال حاضر نصف این هزینه از سوی تامین اجتماعی و نصف دیگر آن از بودجه دولتی تامین می شود، لذا برای افزایش سهم دولت در بخش سلامت می بایست یکی از این دو را تغییر داد.

توزیع بودجه سلامت نشتی دارد

احمد میدری معاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با انتقاد از پخش شدن بودجه درمان کشور در سازمانها و دستگاههای مختلف بر لزوم یکپارچه سازی بودجه درمان کشور تاکید کرد و گفت: متاسفانه در حال حاضر بودجه سلامت در تهران سپس در استانها و پس از آن در بیمارستانها و مراکز درمانی توزیع می شود و این شیوه تقسیم منابع نشتی دارد.

وی ادامه داد: لذا بودجه دولت تا زمانی که به پرستار، پزشک و بیمار برسد دچار نشتی های بسیاری می شود و این مساله نشأت گرفته از نظام متمرکز اداری ماست.

دبیر شورای عالی بیمه با تاکید بر یکپارچه سازی مدیریت بودجه در کشور به شدت حوزه سلامت را نیازمند تغییر سیاست توصیف کرد و گفت: تغییر سیاست معمولاً در ایران شکست می خورد و با توجه به اینکه اقتصاد دارو مساله پیچیده ای است و با تغییر آن عده ای دچار سود و زیان می شوند لذا نظام ایران نسبت به تمرکززدایی به شدت مقاومت می کند.

میدری این مقاومت را نشأت گرفته از عدم اجازه تفویز اختیار در دستگاههای نظارتی و بیمه گر دانست و گفت: برای رسیدن به این منظور و تمرکززدایی در این حوزه نیازمند همکاری تمام کارمندان و مسئولان برای رسیدن به تفویض اختیار در استانها هستیم.

وی با مقایسه مجدد سیاست گذاری حوزه درمان ایران با کشورهای آمریکا، انگلیس و کانادا که به ترتیب سیاست گذاری درمانی بدون برنامه، دولتی و بیه فراگیر را دنبال می کنند، افزود: متاسفانه ایران به هیچ وجه در حوزه درمان برنامه ریزی نداشته و در حالی که تمامی کشورهای دنیا از برنامه های راهنمای بالینی و تعیین نرم های آن بهره می برند، هنوز به تعریفی در این بخش نرسیده ایم.

معاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی ادامه داد: به عنوان مثال پزشکان ارتوپد در تمامی دنیا می بایست تنها درصد مشخصی از بیماران خود را به بخش MRI مراجعه دهند و نظارت و کنترل عملکرد آنها در حوزه دولت و بیمه گران قرار دادند.

بیمه تکمیلی خلاف است

دکتر مسعود پزشکیان عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس با اشاره به اینکه در اروپا سهم پرداخت مردم برای هزینه های بهداشت و درمان ۲۰ تا ۲۵ درصد است، گفت: در ایران سیستم بیمه تکمیلی رها شده است؛ بیمه تکمیلی یعنی فردی که خلاف قانون عمل می کند و حاکمیت با آن قرارداد بسته است وقتی حاکمیت خود با متخلف قرارداد بسته چگونه می توان مملکت را درست کرد؟ ابتدا باید خود را درست کنیم و به کسی که خلاف قانون عمل می کند پول پرداخت نکنیم.

وی ادامه داد: پزشک خانواده اگر درست باشد بیمار از دست آن ناراحت نخواهد شد اما الان چه کرده ایم تا رضایتمندی ایجاد شود کدام پزشک می رود روستا با دو میلیون تومان حقوق کار کند، هم اکنون در بحث بهداشت و درمان دو خطا داریم یک خطای قصور و دیگری خطای اختیاری. در خطای قصور شاهد هستیم برخی موارد را در سیاست گذاری ها لحاظ نمی کنیم. هم اکنون خیلی از اختیارات قانونی در دست وزارت بهداشت است. اما پول را به جای اینکه به خدمات اولیه و سلامت مردم بدهد صرف تکنولوژی و دارو می کند.

پزشکیان افزود: سرانه مصرف دارو در آمریکا سالانه ۱۲۰۰ دلار است و سالانه نیز ۲۷۶ دلار صرف تجهیزات می کند. اما کل پول سلامت ایران سالانه ۳۰۰ دلار است که اگر این موضوع را کنترل نکرده و سیاست گذار نگاه خود را درست نکند و همچنان به مردم وعده دهیم که هزینه ها را رایگان می کنیم در سه سال آینده شاهد این خواهیم بود که مردم به رنج و سختی می افتند.

نظام ارجاع را با اسم پزشک خانواده خراب کرده ایم

دکتر ایرج حریرچی معاون توسعه مدیریت و منابع وزارت بهداشت در خصوص پزشک خانواده گفت: ما نظام ارجاع را با اسم پزشک خانواده خراب کرده ایم باید خدمت به مردم را به عنوان اولویت قرار داده که مهمتر از آن مردم فقیر هستند در حقیقت افراد حاشیه نشین قشر آسیب پذیر در اولویت باید قرار بگیرد

وی بیان کرد: سه موضوع باید در خصوص مردم و قشر آسیب پذیر مورد توجه قرار گیرد که شامل این امر است که سلامت افراد تامین شود و همچنین محافظت مردم صورت گرفته ورضایت آنها را جلب وآنها را تکریم کنیم.

حریرچی اظهار داشت: متاسفانه ما فرصت طلایی که از سال ۸۵ تا ۹۰ در خصوص منابع صورت گرفت از دست دادیم به این شکل که درآمد نفتی باعث شد درآمد کشور ۳.۵ برابر شود ولی به جای اینکه در بخش سلامت هزینه کنیم در مسکن مهر و این قبیل موارد استفاده کرده ایم که درست نبود.
در کانال تلگرام لرستان خبر عضو شوید

نظرات