در سال ۱۳۱۸ در جنوبی ترین بخش شهر تهران، یک «سیلو» با کمک کارشناسان آلمانی و همزمان با کارخانه ی «چیت سازی» ، در دوره ای که ایران نخستین گام ها را برای توسعه و پیشرفت برمی داشت، ساخته شد.

به گزارش افکارنیوز، اکنون از این کارخانه به عنوان محل ذخیره و نگهداری گندم و جو برای تهران و دیگر شهرها استفاده می شود. هرچند بخش هایی از آن فعال نیست و گواه آن نیز وجود تار عنکبوت و گرد و غبار روی دستگاه هاست.

به گفته ی نگهبان مخازن، در روزهایی ممکن است یک ریل انتقال گندم مورد استفاده نباشد و روزی دیگر از آن استفاده شود.

در جریان تهران گردی این هفته ی رییس شورای شهر تهران در منطقه ی ۱۶، احمد مسجدجامعی با حضور در سیلوی تهران که در دوره ی پهلوی اول ساخته شده و بین بلوار بعثت و بزرگراه شهید رجایی قرار دارد، از مسوولان خواست این کارخانه را که ۱۹ مردادماه ۱۳۸۴ در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است و نمونه ی ماشین ها و کل این مجموعه ی تاریخی در تهران وجود ندارد، حفاظت کنند.

او در این بازدید از نبودن ساختمان هایی مشابه «سیلو» در تهران اظهار تأسف کرد و افزود: شهر تهران از نظر داشتن بناهای با ارزش و تاریخی غنی است، اما متأسفانه این گونه ساختمان ها در تهران دیده نمی شود و بیشتر مردم فکر می کنند تهران در «سردر باغ ملی» خلاصه می شود.
در کانال تلگرام لرستان خبر عضو شوید

نظرات