رئیس واحد بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت با اعلام اینکه درصد بالایی از جمعیت کشورمان دچار چاقی و اضافه وزن هستند، گفت: چاقی و اضافه وزن، زمینه ساز بیماریهای قلبی و عروقی، دیابت و انواع سرطانهاست.

به گزارش افکارنیوز، دکتر زهرا عبداللهی در نخستین همایش کشوری تغذیه سالم گفت: دفتر بهبود تغذیه وزارت بهداشت در راستای برنامه ارتقای فرهنگ سواد تغذیه ای جامعه که از اولویتهای برنامه های نظام سلامت کشور است، اجرای برنامه های بسیج گونه آموزش همگانی تغذیه را در کنار برنامه های جاری آموزش تغذیه در دستور کار قرار داده و در طی برنامه پنجم توسعه هر سال به مدت یک هفته در سطح کشور با همکاری وزارت آموزش و پرورش، شورای سیاست گذاری سلامت صدا و سیما، اداره کل سلامت شهرداری و… اجرا کرده است و در سال جاری نیز این برنامه از ۱۴ تا ۲۰ دی ماه برگزار شد.

وی هدف از اجرای این برنامه را حساس سازی و اطلاع رسانی در زمینه اهمیت تغذیه صحیح و حفظ سلامت مردم دانست و گفت: تغذیه از ارکان اصلی سلامت به شمار می رود و روند توسعه ای کشور در گرو پرورش افرادی است با توانمندیهای ذهنی و جسمی که بی شک تغذیه صحیح در آن نقش مهمی دارد.

عبداللهی ادامه داد: در حال حاضر چاقی و اضافه وزن در درصد بالایی از جمعیت کشور وجود دارد که خود زمینه ساز بیماریهای قلبی و عروقی، دیابت و انواع سرطانهاست و از دلایل عمده آن تغییر الگوی مصرف غذایی و رفتارهای نامطلوب تغذیه ای است.

وی افزود: از سوی دیگر در زمینه بروز سوء تغذیه در کودکان و کمبود ریزمغذی ها در جامعه نیز باورها و رفتارهای غذایی مردم و ناآگاهی های تغذیه ای جامعه یکی از عوامل اساسی است. تغییراتی که به دنبال زندگی شهری و مدرنیسم، در الگوی مصرف غذایی ایجاد شده است از جمله مصرف غذاهای شور و پرنمک، مصرف کم سبزی ها و میوه ها، مصرف زیاد مواد قندی و… همگی افزایش دهنده خطرند.

وی افزود: از طرف دیگر گرایش به سمت مصرف غذاهای خارج از منزل مانند انواع فست فودها و به ویژه افزایش آن در جوانان و به ویژه اگر با کم تحرکی همراه شود، بروز اضافه وزن و چاقی و احتمال ابتلا به بیماریایرهای غیرواگیر مرتبط با تغذیه را افزایش می دهد. به این ترتیب احتمال آن که نسل کنونی در سنین پایین تر از نسل قبلی به این بیماریها مبتلا شوند، بیشتر می شود.

رئیس واحد بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت با اعلام اینکه مصرف نمک در کشور ۲ برابر میزان توصیه شده است، افزود: مطالعات انجام شده نشان می دهد که با کاهش میزان نمک به میزان ۶ گرم در روز، میزان سکته های قلبی تا ۲۴ درصد و بیماریهای قلبی عروقی تا ۱۸ درصد کاهش می یابد.

وی افزود: بر اساس نتایج بررسیهای آگاهیهای تغذیه ای خانوارهای کشور که در سال ۹۱ انجام شده، حدود ۸۰ درصد خانوارها به صورت دائمی یا گاه از نمکدان هنگام صرف غذا استفاده می کنند که بی تردید این موضوع یکی از عوامل فشار خون بالاست. همچنین ۵۷ درصد زنان و ۳۶ درصد مردان بزرگسال ۶۰-۴۵ سال کشور مبتلا به فشار خون هستند و روغن مصرفی ۳۱ درصد بیش از میزان توصیه شده در سبد غذایی مردم است.
در کانال تلگرام لرستان خبر عضو شوید

نظرات