حضور دلالان دارو مقابل داروخانه ها موضوع همیشگی است، اما ورژن جدید آنها به تازگی مقابل داروخانه ها سفره پهن کرده اند. حتی عنوان شده برخی از پرسنل بیمارستانی مواقعی که بیمار فوت می کند، دارو هایشان را برداشته و در بازار آزاد می فروشند.

به گزارش افکارنیوز، در طول مدت تهیه این گزارش می دانی، پیک های موتوری و تاکسی هایی جلوی داروخانه های اصلی شهر دیده می شد که داد می زدند سیزده آبان، ۲۹ فروردین، هلال احمر، که جز عده ای از آنها که واقعاً برای در آوردن لقمه ای نان، مسافر بری می کردند، البته تعدادی هم فقط رول مسافرکشان را بازی می کردند؛ آن هم برای اینکه مشکوک نباشند.

«این پیک های موتوری که جلوی داروخانه ایستاده اند، در اصل دلال هستند و دارو می فروشند» این جمله برگرفته از حرف های آقای دلال است که در گفت وگوی خبرنگار تسنیم با وی مطرح شد. این دلال محترم به گونه ای در این گفت وگو در حال زیر آب زدن رفیق هایش هم است.

وی می گوید: همه این هایی که اینجا ایستادن پیک موتوری هستند اما در اصل دلال دارواند تا یک وقت کسی آمد و گفت آقا اینجا چیکار می کنی! ؟ بگوید من پیک موتوری هستم… این ها همه دارو فروش هستند و با داروخانه های مختلف و سر شناس ارتباط دارند. الان آن سه نفر را می بینی! دارند برای داروی آن آقا به این داروخانه و آن داروخانه زنگ می زنند.
مثلاً فرض کنید هر دارویی در نسخه ۲۰ هزار تومان باشد. یکدفعه بالای ۵۰۰ هزار تومان برای طرف نسخه می پیچند. معلوم نیست چیکار می کنند. . ! البته من خودم کاسب هستم. مغازه دارم. مغازه دارو نه! مغازه مواد غذایی. ولی الان دنبال داروی فامیلم هستم.

از او پرسیدم داروی شما چیست؟ پیدا کردی؟ که می گوید: دارو برای من نیست. برای اقوام است که آمده اینجا دارو بگیرد. الان هم رفته داخل نشسته. نسخه اش را نشان من هم نداده. نمی دانم دارویش چیست.

او ادامه می دهد: برخی از آنها هم مسافر را به مقصد می رسانند اما در طول راهی که مسافرش را به این داروخانه و آن داروخانه می بردند، می فهمند که دارو را پیدا نمی کند؛ به اصطلاح خودشان کمکش می کنند تا دارویش را پیدا کند. پیدا کردن همانا و تور پهن کردن هم همانا… !

دلال های فداکار

در همین حال فردی که جعبه دارویی در دست داشت از داروخانه بیرون آمد. جلو رفتم و با او صحبت کردم. وی می گفت: همه شهر را زیر و رو کردم اما این دارو را پیدا نکردم. چند دقیقه بعد یکی از همان مسافرکش های محترم جلو آمد و گفت: دارویت را پیدا نمی کنی! ؟ من چندتا آشنا دارم بذار از آنها پرس و جو کنم. چند کارت از جیبش بیرون آورد؛ کارت هایی که نام داروخانه بر روی آن بود. در آخر که تلفن های این دلال فداکار ناکام ماند، شماره تلفن آن فرد را گرفت تا هر وقت دارو را پیدا کرد به او زنگ بزند.

کاسبی برخی از پرسنل بیمارستان ها با داروفروشی


یکی دیگر از آن موارد که برخی از مردم هم آن را تایید می کردند، فروش دارو توسط برخی پرسنل است. یکی از مراجعان جلوی در داروخانه می گوید: خدا می داند طی مدتی که برای همسرم (که سرطان دارد) به بیمارستان می رفتم با یکی از پرستاران آشنا شدم که به من هشدار می داد و می گفت: برخی از پرسنل، مواقعی که بیمار فوت می کند دارو هایشان را بر می دارند و در بازار آزاد بالای ۵ تا ۶ میلیون می فروشند، مواظب دارو هایی که با این همه زحمت می گیرین باشید. البته خبرنگار تسنیم بر آن شد تا با پیگیری های بیشتر این موضوع را از حاشیه در بیاورد.

چنین مواردی جزو اسرار است… !


سید جمال سعید واقفی عضو هیات مدیره انجمن علمی داروسازان ایران در این باره در گفت وگو با خبرنگار تسینم با بیان اینکه بنده هم این موضوع را فقط شنیده ام، عنوان می کند: بسیاری از پرستاران و پرسنل بیمارستان های مشغول کار کردن هستند به بیماران خدمات می دهند و هیچ چشم داشتی هم ندارند و راضی هم هستند اما اگر این افراد این مطالب را ببیند می گویند ما هم می توانیم گاهی از این دغل کاری ها انجام دهیم. مثلا آمپول پانصد هزار تومانی ضد سرطان را با یک آمپول ۲ هزار تومانی، مولتی ویتامین عوض کنیم و به بیمار هم بگوییم آمپولت را تزریق کردیم.

این ها جزو اسراری است که بازگو کردن آن اگر چه خوب است اما از طرفی هم خوب نیست. در واقع مردم هر چه بدانند باز هم کم است اما عمومیت این دسته از مشاغل نباید از شنیدن چنین مطالبی سوء استفاد کند.

وی صحبت خود را با اشاره به این ضرب المثل که «تا نباشد چیزیکی مردم نگویند چیز ها» ادامه داد و عنوان می کند: به هر حال در همه حرفه ها ۱۰ درصدی همیشه هستند که خلاف قانون کار می کنند. این موضوع فقط برای این دسته از افراد نیست. ممکن است در مشاغل دیگر هم چنین موضوعاتی رخ دهد.

شهاب الدین جنیدی عضو هیئت مدیره انجمن داروسازان ایران نیز در گفت وگو با خبرنگار تسنیم می گوید: از اینکه بیماری در بیمارستان فوت می کند و دارویش می ماند و یا مرخص می شود، وارد فضایی می شویم که طبیعتاً فضای غیر عادی و غیر قانونی است. فردی که دارویی را از بین داروهای بیماران بر دارد و به دست کسی بسپارد و یا به مرکز دیگری بفروشند، همه این ها کارهایی است که طبق آیین نامه ها خلاف خلاف قانون است.

این موضوع شایسته نظام سلامت نیست و نشان دهنده این است که در هر صورت ما مدیریت مان در یکی از قسمت ها به درستی انجام نمی شود. در هر صورت این نگرانی را برای ما ایجاد می کند که واقعاً دارویی که با این همه زحمت ثبت سفارش می شود با عدم کنترل و نظارت بر آن، یک سری افراد سواستفاده کنند و زمینه را به سمتی ببرند که هم بیماران و هم مسولان متضرر شوند.

وی همچنین تصریح کرد: اینکه دارو زیاد آمده و یا بیمار فوت کرده است؛ بستگان آن بیمار باید به دارو ها به عنوان اموال بیمار نظارت بیشتری داشته باشند. برگشت دارو از دست بیمار به بیمار دیگر و پس گرفتن دارو از نظر قانون وزارت بهداشت مشکل دارد. طبیعتاً همکاران ما در بیمارستان راه و چاره ای ندارند که وقتی دارویی در بیمارستان نسخه شد و به دستش رسید، دیگر مورد استفاده بیمار دیگر و یا قابلیت برگشت به داروخانه را نداشته باشد.

سیستم آنلاین دارویی در بیمارستان ها مشکلات را حل می کند


جنیدی در ادامه اظهار می کند: به نظر می رسد این مشکل نیاز به یک فعالیت موشکافانه و دقیق دارد که دارو به اندازه نیاز بیمار مصرف شود. برخی اوقات دیده شده است که آنتی بیوتیک های گران قیمت به تعداد ۲۰ تا ۳۰ عدد برای بیمار تجویز شده. در صورتی که بیمار فقط ۵ عدد آن را استفاده کرده است. این امکان وجود دارد که درمان بیمار را با داروهای اندکی شروع کرد و اگر موردی دیده نشود پزشک دوباره دارو تجویز کند. یا در کل یک سیستم آنلاین دارویی در بیمارستان راه اندازی شود تا داروهای به اندازه و در مواقع نیاز برای بیمار تجویز و استفاده شود. این موضوع راه هکار های متعددی را می طلبد.

مردم باید بدانند… !


عضو هیت علمی انجمن داروسازان ایران در پایان با اشاره به اینکه ما همیشه در سالیان متمادی به معضل دلالی و بازار سیاه دارو را در برخی مواقع پر رنگ و برخی اوقات هم کم رنگ و گذرا پرداخته ایم، خاطرنشان می کند: به نطر می رسد که مردم باید یاد یگیرند که اگر تقاضایی وجود نداشته باشد قطعاً دست متخلفان کوتاه خواهد شد. این باید فرهنگ سازی شود که وقتی مردم دارویی را پیدا نمی کنند برای تهیه دارو از راه های غیر اصولی اقدام نکنند. هر چند که نگرانی های آنها برای درمان بیمارشان قابل درک است اما باید بدانند که در این مواقع به رسانه ها و وزرات بهداشت اطلاع دهند و با نظارت مسئولان این کار انجام شود. اینکه خود بخواهند با بازار های دارویی متخلف ارتباط داشته باشند عملاً شرایط را برای افرادی که در هر شرایطی به دنبال سود هستند فراهم می کند.
در کانال تلگرام لرستان خبر عضو شوید

نظرات