۱۲۰ روز از انتصاب شهردار تهران گذشت

پس از گذشت ۱۲۰ روز از انتصاب قالیباف به عنوان شهردار تهران، اعضای شورای شهر نظرات متفاوتی نسبت به عملکرد قالیباف دارند

گروه اجتماعی - بعد از گذشت نزدیک به ۱۲۰ روز که از حضور دوباره محمد باقر قالیباف به عنوان شهردار می گذرد، اعضای شورای شهر تهران نظر خود را در خصوص عملکرد چندماهه قالیباف به افکارنیوز گفتند.



مسجد جامعی: این یک سوژه شوخی است!
احمد مسجد جامعی و رییس شورای شهر تهران در پاسخ به این سوال که عملکرد شهردار تهران را چطور ارزیابی می کنید گفت: این یک سوژه شوخی است و درقالب بله و خیر نمی توان پاسخ داد. به هرحال عملکرد ایشان در حدی است که قابل بحث و بررسی است و مدیریت در هر مرتبه ای هم قوت دارد و هم ضعف.


رضا تقی پور:
می توانستند با مشورت شورای شهر بهتر عمل کنند
عملکرد قابل قبولی که در پروژه های عمرانی داشته اند



در مقابل تقی پور اعتقاد دارد؛ با یک نظر کلی نمی توان ارزیابی عملکرد داشت اما در بحث دقت در هزینه ها که در دوره های قبلی به آن توجه نشده بود، تجربه خلاقانه ای در شهرداری تهران دارند.
سخنگوی شورای شهر تهران افزود: موفقیت در بحث حمل ونقل و ترافیک و عملکرد قابل قبولی که در پروژه های عمرانی داشته اند از نقاط قوت ایشان است از طرفی هم وی از نظر شخصیتی هم فرد قوی، قاطع و جدی در کار بوده به طوری که از نظر پیشبرد طرح های عمرانی و ابتکاری قوی پیش رفته است.
وی در خصوص نقاط ضعف مدیریتی قالیباف تصریح کرد: در بحث فرهنگی اجتماعی می توانستند با مشورت شورای شهر بهتر عمل کنند و همچنین در بحث آلودگی هوا که موضوعی چند بخشی است نتوانستند عملکرد مثبتی داشته باشند.

وی در پاسخ به این سوال که آیا عزل و نصب های مدیریتی شهرداری را لازم می دانستید، نقش شورا در عزل و نصب ها را ایجاد چارچوب عنوان کرده و گفت: ما دسترسی به اطلاعات جزئی افراد نداریم اما انتظار داریم افراد ارزشی، سالم با سوابق اجرائی موفق و سطح دانش اجتماعی بالا به کار گرفته شود.



مرتضی طلایی:
ما انتظار داشتیم بافت فرسوده در تهران انقلابی صورت بگیرد
رویکرد اجتماعی به شهر از نقاط قوت قالیباف است


اما از سوی دیگر مرتضی طلایی، نائب رییس شورای شهر تهران در این خصوص گفت: شورا نمی تواند در عزل و نصب ها دخالتی داشته باشد. این عضو شورا کارنامه مدیریتی شهردار را نمایانگر نقاط قوت و ضعف وی دانسته و اظهار داشت: اگر در مقایسه با ۸ سال گذشته بخواهیم بررسی کنیم، پیشرفت ها را می توانیم بسنجیم. پیشرفت در آبادانی شهر، توسعه تهران به طوری که روزی همه شخصیتها از فرار از تهران صحبت می کردند و امروز که بحث انتقال پایتخت مطرح شده همان افراد انتقاد می کنند، از نقاط قوت مدیریتی شهردار تهران میتوان برشمرد.
به اعتقاد طلایی تهران برای زندگی از شرایط بحرانی درآمده است و زیرساخت ها فراهم شده است. وی ایجاد رویکرد اجتماعی به شهرداری تهران را نقطه قوت شهردار عنوان کرد و افزود: قالیباف در توسعه مترو موفق بوده و به شهر هویت مردمی بخشید

به گفته نائب رییس شورای شهر تهران، بافت فرسوده شهر نیز یکی از نقطه ضعف های مدیریتی شهردار به حساب می آید. وی در این باره گفت: ما انتظار داشتیم بافت فرسوده در تهران انقلابی صورت بگیرد. شهردار به این موضوع توجه کمی داشته و اگر سرمایه گذاری می کردند وضعیت بهتر بود.



مهدی چمران:
ارتباط قوی شهرداربا شورا از نقاط مثبت وی بوده است
انتظار داشتیم در عزل و نصب ها با شورا مشورت شود


مهدی چمران عضو کمیسیون معماری و شهرسازی شورای شهر تهران با رویکردی متفاوت نسبت به عملکرد شهردار تهران نیز گفت: قالیباف کارها و پروژه های گذشته را دنبال کرده است. حتی پروژه های مهم مثل نیایش و صدر هم از دوره سوم شروع شده است. طرح جدیدی در دوره چهارم نداشته است.

وی تنها نقطه قوت مدیریت شهردار را آمادگی برای برنامه پنج ساله دوم و ارائه برنامه کاملتر نسبت به برنامه اول دانست و افزود: ارتباط قوی شهردار و معاونین با شورا برای ارائه یکی از نقاط مثبت وی بوده است. چمران همچنین معتقد است عزل و نصب های شهرداری با رویکرد ایجاد تحرک انجام شده و این را هم به نوعی نقطه قوت شهرداری عنوان کرد و گفت: اصولا در عزل و نصب همه منتقدند ولی شهردار مستقل است در عین حال که انتظار داشتیم در عزل و نصب ها با شورا هم مشورتی داشته باشد



محسن سرخو: ساعتها بحث کارشناسی لازم دارد

اما محسن سرخو عضو کمیسیون عمران و حمل ونقل شورا بررسی عملکرد شهردار و زیر مجموعه وی را نیازمند ساعت ها بحث کارشناسی میداند که اگر غیر از این باشد نتیجه مطلوب را نخواهد گذاشت. وی درخصوص عزل و نصب های شهردار گفت: در این بحث دو سوال مطرح می شود آیا اعضای شورا حقی در عزل و نصب ها دارند و یا ندارند؟ و آیا اتفاقاتی که در شهرداری رخ می دهد باید نمایندگان سکوت کنند یا خیر؟ این سوال ها نشان می دهد که قانون در این مورد ظرافت هایی دارد. در مورد عزل و نصب فرد مشخص باید مورد بررسی شود اما اینکه در مورد کلیت عزل و نصب ها می شود نظر داد یا خیر قانون تعیین می کند.




اسماعیل دوستی:
چتر استفاده از نیروهای کارآمد باید بازتر شود
قالیباف نمره قابل قبولی می گیرد


به گفته اسماعیل دوستی دیگر عضو شورای شهر تهران، قالیباف برای مدیریت شهر تهران نمره قابل قبولی می گیرد و از نظر مدیریتی استعدادهای خوبی را دارد. اما وی با اشاره به دایره استفاده از نیروهای کیفی و علمی و حرفه ای در شهرداری عملکرد اورا ضعیف دانست و افزود: چتر استفاده از نیروهای کارآمد باید بازتر شود. اگر از همه جریانات سیاسی نیروی متعادل و کارآمد استفاده کند می توانیم ادعا کنیم که شهر برای همه است.

وی نقاط قوت شهردار پایتخت را ریسک پذیری و شجاعت در عمل و تصمیم گیری دانست و ادامه داد: در عزل و نصب ها نگاه ما سیاسی نیست بلکع معتقدم از همه افراد با تخصص ها و جریانات فکری مختلف باید استفاده می شد.



عباس جدیدی:
شهردار مدیر هستند
باید خودشان پاسخگویی کلان کاری باشند


در ادامه نیز عباس جدیدی عضو کمیسیون نظارت و حقوقی شورا، با اشاره به نیت پاک و سرشت صادقانه شهردار در پروژه ها، نگاهش را به عزل و نصب های شهرداری این طور بیان کرد: به هرحال شهردار مدیر هستند باید خودشان پاسخگویی کلان کاری باشند و تشخیص عزل و نصب ها را بهتر می دانند البته این طور نیست که با شورا مشورت نکرده باشند.



غلامرضا انصاری:
آرزو داشتیم در دوره جدید کار تیمی قوی داشته باشیم


همچنین غلامرضا انصاری عضو کمیسیون برنامه و بودجه شورا عملکرد قالیباف رابا مقبولیت نسبی و گاهی رو به پایین ارزیابی کرد و اذعان داشت: شهر تهران به لحاظ حجم عظیم عملیاتی که در بخش های مختلف نیاز دارد الزام به کار تیمی همه جانبه نگر دارد. آرزو داشتیم در دوره جدید کار تیمی قوی داشته باشیم. چرا که نکته ای که در کار باقی خواهد ماند، تاریخچه کار خواهد بود.

وی با اشاره به اینکه شرایط امروز ایجاب می کند هماهنگی و اقتدار مدیریتی از یک سو و هماهنگی بین بخشی، همگامی با مجموعه ساختار سیاسی و اداری کشور از سوی دیگر در مدیریت وجود داشته باشد، اظهار داشت: امیدواریم در دوره جدید ایشان بتواند همکاری را با ساختار اداری – سیاسی و همچنین دولت به وجود بیاورد اما در دوره انتخابات کمتر دیدم. از سوی دیگر در مدیریت ایشان هماهنگی بین سطح و ستاد وجود ندارد.

انصاری با یادآوری این نکته که شهرداری توانایی بالایی دارد اما در دو دهه گذشته با اینکه افراد توانمندی داشته ایم، در مدیریت ایشان دیده نشدند، تاکید کرد: در حالی که مدیریت خوب کشف نیروها و باروری آنهاست. دراین صورت است که با هماهنگی بین سطح و ستاد، پیشرفت و باروری پتانسیل ها محقق خواهد شد. قویترین مدیرها هم قابل نقد هستند بارور کردن افراد نکته مهم و مثبتی است که در دوره ایشان بدون توجه به حزب سیاسی و مضع و غرض باید دیده می شد.





مجتبی شاکری:
منابع اطلاعاتی شهرداری برای شورا کافی نیست
نسبت به دوره های گذشته منظم تر عمل کردند


مجتبی شاکری، عضو کمیسیون فرهنگی و اجتماعی است. وی شهردار را از نادر افرادی می داند که برای مجموعه شهرداری وقت می گذارند و روحیه جهادی دارند. این عضو کمیسیون فرهنگی اجتماعی درخصوص عملکرد شهردار پایتخت گفت: در برخورد با شورا نیز مقید به حضور هستند و نسبت به دوره های گذشته منظم تر عمل کردند.

شاکری با تاکید بر اینکه مکانیزم نظارت شورا در دوره های قبل فرق کرده و در شورای جدید با رویکرد جدید در حال ایجاد است، نبود اطلاعات شهرداری در شورا را یکی از نقاط ضعف قالیباف بر شمرد و افزود: در این میان منابع اطلاعاتی شهرداری برای شورا کافی نیست و باید شهرداری این منابع را در اختیار اعضای شورا قرار بدهد. وی که به عزل و نصب ها ی شهردار ایرادی را وارد می داند ادامه داد: عزل ونصب ها میزان مشخصی ندارد و نیاز به تغییر رویکرد دارد. برخی اگر می گویند شهرداران و معاونین هم از شورا رای اعتماد می گیرند به دلیل آن است که ساز و کار مناسب فراهم شود تا قدرت نظارتی شورا را بالا ببرد



فاطمه دانشور:
 از عملکرد شهرداری در مسائل اجتماعی رضایت دارم
شهرداری در تعامل با دستگاه ها ضعیف عمل کرده است


همچنین فاطمه دانشور عضو کمیسیون فرهنگی اجتماعی شورای شهر تهران، شعار توسعه اجتماعی از سوی شهرداری را مهمترین نقطه مثبت شهرداری برشمرد و اذعان کرد: شعار توسعه اجتماعی از سوی شهردار که در وانفسای مشکلات اقتصادی پایتخت بیان می شود، به عنوان بعد مثبت نگاه مدیریتی قالیباف به شمار می آید. وی با ابراز رضایت از عملکرد شهردار در برخی از مسائل اجتماعی، افزود: پرداختن به موضوعاتی که در حوزه اجتماعی وظیفه شهرداری نبوده مانند مسائل زنان سرپرست خانوار و ساماندهی کارتن خواب ها، مسئولیت پذیری شهردار را می رساند. همچنین نگاه مثبت به تشکل های اجتماعی و فکر باز در آسیب های اجتماعی یکی از نقاط مثبت عملکرد وی محسوب می شود.

همچنان که ای عضو شورای شهر نقاط مثبتی را برمی شمارد، عدم مدیریت مالی شهرداری را از نقاط منفی در عملکرد ایشان دانست و یادآور شد: دیده نشدن موضوعات اجتماعی از جمله فضای تخصصی کودک در برنامه ۵ ساله دوم شهرداری و عدم نگاه جامع به موضوع سالمندان از ایراداتی است که به شهرداری وارد می شود.

دانشور پرداختن به موضوع بهداشت و سلامت حاشیه های تهران را از وظایف مهم شهرداری در این دوره برشمرد و تصریح کرد: این موضوع کمتر در برنامه های شهرداری دیده می شود به طوری که شهرداری در تعامل با دستگاه ها ضعیف عمل کرده است. وی بی تحرکی در برنامه های ارائه شده، استفاده کم رنگ از ظرفیت های مساجد شهر، عدم وجود سلامت اداری در شهرداری، تحقیر شهروندان در رودررویی شهرداری را از نقاط ضعف مدیریتی شهردار در سالهای گذشته می داند.


اقبال شاکری:
شورا انتظار دارد شهردار تیم کاری اش را از برترین افراد انتخاب کند
در شرایط کنونی دوباره به قالیباف رای خواهم داد


اقبال شاکری به عنوان عضو کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای شهر تهران این طور ابراز می کند که انتخاب مجدد دکتر قالیباف یکی از نکات خوبی بود که رخ داد. از جمله آنکه در ارائه برنامه ۵ساله دوم شهرداری تهران با رویکرد جدید و در قالب متناسب با ماموریت ها و انتظاراتی است که از شهرداری می رود.

وی نقطه قوت مدیریت شهردار تهران را ارتباطی منطقی، منظم بین شورای شهر و شهرداری در ارائه برنامه ۵ ساله دوم دانست و افزود: ایجاد زیرساخت های مختلف شهری از جمله حمل و نقل، فضای سبز، مراکز فرهنگی و هنری و اجتماعی، خانه ها، سرای محله، ایجاد زیرساخت های فناوری اطلاعات و بانک های اطلاعاتی که در سطوح فعلی از طریق سامانه های هوشمند قابل دسترسی هستند، توجه به توسعه نیروی انسانی، توجه به ارزش های ملی- دینی و نظام جمهوری اسلامی در طراحی برنامه های شهری وارتباطات بین المللی آسیایی وی از تمونه های مثبت رویکر ایشتن در این چند ساله بوده است.

شاکری در پاسخ به این سوال که عزل و نصب های مدیریتی ایشان را چه طور ارزیابی می کنید، افزود: شورا در این زمینه انتظار دارد شهردار تیم کاری اش را از برترین افراد انتخاب کند تا توانمندی سیستم را ارتقا ببخشد. موضوعی که باید در شهرداری۱۰۰ % بهش بپردازیم، مدیریت یکپارچه شهری است که دولت نیز باید کمک کند تا هزینه های زندگی در شهر را کاهش دهیم. در حال حضر باید منتظر بود ببینیم این افراد در مدیریت شهری موثر هستند یا خیر.

وی که از جمله افرادی است که در این دوره به قالیباف رای داده است، در واکنش به این موضوع که اگر قرار باشد در انتخاب شهردار دوباره رای دهید اینبار رای شما چه کسی خواهد بود، گفت: در حال حاضر و با شرایط کنونی به ایشان رای خواهم داد.




مهدی تندگویان:
اجرای پروژه های تهران از نقاط مثبت است
شهردار قول داده بودند موضوع بازنشته ها را پیگیری کنند


از سوی دیگر محمد مهدی تندگویان، عضو کمیسیون معماری و شهرسازی شورای شهر در خصوص عملکرد شهردار گفت: در مدت ۴ ماه با اعضای جدید شورا درست و منطقی نیست. وی با اشاره به اینکه در اجرای پروژه هایی که در تهران برای خدمت رسانی به مردم دنبال کرده اند، نقاط مثبتی است اما تغییر و تحولی که گفته بود در ساختار و اجرا و عملکرد شهرداری ایجاد می کند، تابه امروز عملیاتی نکرده است.

تندگویان افزود: پروژه های افتتاح شده هم، مربوط به دوره قبلی است و کار جدیدی نداشته است. وی با تاکید بر اینکه شهردار قول داده بودند موضوع بازنشته ها ار پیگیری کنند و تا کنون انجام نشده است، اذعان داشت: در بحث پروژه ها ضعف عمده، عدم اولویت بندی در عملکردهاست. همه پروژه های شهری به نوعی خدمات رسانی به مردم است اما اینکه با چه اولویتی پروژه ها را به بهره برداری برسانیم، ضعف دیده می شود.

این عضو شورا با اظهار نارضایتی در عزل و نصب های شهردار جابجایی شهرداران را نوآوری ندانست و بیان داشت: آقای قالیباف قول داده بود از افراد با تجربه در عزل و نصب ها استفاده شود تا افرادی که مامور به شهرداری اند کمتر استفاده شوند، اما تا به امروز ندیدیم. در جلسات هفته های گذشته هم تاکید کرده بودند در حال انجام است و امیدواریم در انتصابات نگرش مدیریتی، این اتفاق رخ دهد.



محسن پیرهادی:
در برخی پروژه ها مطالعات کارشناسی انجام نشده است
سرانه های فرهنگی، اجتماعی و ورزشی رشد خوبی داشته است


 محسن پیرهادی، عضو  کمیسیون حقوقی و نظارت شورای شهر با بیان اینکه ؛ افزایش سرانه های فرهنگی و اجتماعی و ورزشی در سطح شهر در زمان مدیریت آقای دکتر قالیباف رشد مناسبی داشته است افزود ؛ رویکرد محلی و توسعه محله محور در شهر را از نقاط قوت قالیباف می دانم. پیرهادی، پروژه های عمرانی و حمل و نقلی نسبتا مناسب  در شهر را نیز از شاخص های مثبت قالیباف نام برد.

اما وی با انتقاد از عدم ارائه اطلاعات به شورای شهر گفت؛  از نقاط ضعف مجموعه شهرداری عدم هماهنگی کامل طبق شرح وظایف و اختیارات بین شهرداری و شورا خصوصا در ارائه اطلاعات به موقع و دقیق در جهت نظارت شورا بر عملکرد شهرداری است. عضو کمیسیون حقوقی و نظارت شورا در ادامه اضافه کرد؛  برخی برنامه های پنجساله اول محقق نشده و مطالعات کارشناسی در برخی از اقدمات شهرداری بسیار ناقص و در برخی پروژه ها عدم مطالعات کارشناسی دیده شده است.

پیرهادی عزل و نصب های شهرداری را جزء اختیارات شهردار دانست و البته گفت: اعضای شورا در این خصوص نظرشان را باید جایی ارائه دهند که عملی شود.



حسین رضا زاده:
مدیریت بدون نقطه ضعف نیست
پروژه صدر و نیایش نشان دهنده عملکرد مثبت قالیباف
است

حسین رضازاده از اعضای کمیسیون فرهنگی و اجتمعی شورا پروژه صدر و نیایش را بزرگترین نقطه قوت مدیریت شهردار دانسته و اشاره کرد: استفاده از مهندسی ایرانی در اجرای این پروژه نشان دهنده عملکرد مثبت آقای قالیباف است.

وی که معتقد است مدیریت بدون نقطه ضعف نیست، یادآور شد: شهردار حق عزل و نصب دارد و این حق مدیر است اما مگر اینکه افراد بهتر و موفق تری باشند که بتوان از نیرویشان استفاده کرد فرق می کند.



عبدالحسین مختاباد:
تجمیع کار فرهنگی در شهرداری صورت نگرفته است
نقطه قوت مدیریت قالیباف در بخش سخت افزاری پروژه ها است


در ادامه همچنین دیگر عضو کمیسون فرهنگی اجتماعی شورای شهر با بیان اینکه ارزیابی عملکرد ایشان در دوره جدید خیلی زود است، نقطه قوت مدیریت قالیباف را در بخش سخت افزاری پروژه ها عنوان کرد و گفت: در بحث خانه های فرهنگ و فرهنگسراها با اینکه شهرداری متولی فرهنگ و هنر نیست اما در قسمتی که بایدکار می شده، وارد شده است.

عبدالحسین مختاباد ادامه داد: مشکل اصلی شهرداری نگاه فرهنگی است به طوری که در تهران به فرهنگ نگاه شهری نمی شود بلکه نگاه ملی می شود و این نوع نگاه چند سویه است.

این عضو  شورای شهر عدم نگاه شهری به فرهنگ را یکی از عوامل گم شدن کارهای دیگر در این بین دانست و تصریح کرد: تجمیع کار فرهنگی در شهرداری صورت نگرفته است. سازمان فرهنگی و هنری و معاونت اجتماعی ارتباطی با هم ندارند و کار فرهنگی پراکنده انجام می شود. شهرداران هم با بودجه جدا فعالیت های پراکنده دارند.

وی در خصوص تغییرات مدیریتی در شهرداری تهران یادآور شد: عزل و نصب ها داخلی بوده و فردی را از بیرون نیاورده است. تنها انتقادی که وارد شد ادغام دو معاونت بود که تذکر هم گرفتند. شهردار در عزل و نصب ها مبسوط الرای هستند و در این موارد نظر شخصی ام را وارد نمی دانم.



ابوالفضل قناعتی:
شهردار در بحث عزل و نصب نگاه شایسته سالاری به افراد نداشته اند

در بحث عمرانی و پروژه های بزرگ موفق عمل کرده اند

همچنین ابوالفضل قناعتی نیز با اشاره به اینکه شهردار در بحث عزل و نصب نگاه شایسته سالاری به افراد نداشته اند، در خصوص عملکرد وی گفت: درمورد عملکرد شهردار تهران در دوره چهارم، انتقاد کردن غیر منطقی و غیر واقعی است اما در بحث عمرانی و حمل و نقل و افتتاح پروژه های بزرگ موفق عمل کرده اند.

این عضو  شورای شهر تهران با اشاره به توجه نکردن شهردار به تصمیمات شورا، یادآور شد: شهرداری به بحث اجتماعی و فرهنگی می توانست نگاه بهتری داشته باشد اما به این حوزه توجه کمتری شده و اگر بودجه این بخش به سمت مترو و حمل و نقل می رفت برآیند بهتری داشت. وی معتقد است خروجی هزینه های فرهنگی توقعات تهرانی ها را برآورده نکرده است.



محمد حقانی:
متاسفانه شهرداری برنامه محور حرکت نمی کند


اما محمد حقانی عضو کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری شورا با اظهار تاسف در برنامه های شهرداری اذعان داشت: متاسفانه شهرداری برنامه محور حرکت نمی کند. در برنامه اول درصد انحراف بالا و پروژه ها براساس نظر شخصی پیش برده شده اند. به جز یک مقطع کوتاه، بی برنامگی در پروژها دیده می شود.

وی فروش تراکم را از نقاط ضعف شهرداری در دو دهه گذشته دانست و اظهار داشت: موافق عزل و نصب ها نبودم. عزل و نصب ها با نظر من منافات دارد. افرادی که برسر کار آمدند باید شرایط احراز داشته باشند ولی افراد خارج از شهردای بوده اند حتی بازنشسته استفاده شده بلکه باید سیستم طوری باشد تا نیرو انگیزه برای پیشرفت داشته باشد. هرکس در سیستم وارد می شود بتواند رشد کند.
در کانال تلگرام لرستان خبر عضو شوید

نظرات