مدیرعامل بنیاد تعاون و حرفه آموزی زندانیان گفت: ۳ سال پیش مجلس مصوب کرد بانک های عامل برای اشتغال زندانیان تسهیلاتی را در اختیار ما قرار دهند اما متأسفانه این بانک ها از پرداخت تسهیلات فرار کردند.

به گزارش افکارنیوز، مطهرنژاد در ادامه نشست خبری خود با اصحاب رسانه با اشاره به اینکه همه زندانیان آدم های بدی نیستند گفت: متأسفانه نگاه جامعه به همه زندانیان یکسان است بنابراین رسانه ها باید این نگاه یکسان را تغییر دهند چرا که خانواده زندانی و فرزندان آنها نیاز به تحصیل، بهداشت و درمان دارند.

مدیرعامل بنیاد تعاون و حرفه آموزی زندانیان با تأکید بر اینکه، زندانی ها در دو مقطع نیاز به حمایت دارند گفت: اولین مقطع دوران محکومیت و دومین مقطع پس از رهایی از زندان است. زندانیان باید در این دو مرحله اشتغال داشته باشند چرا که اگر بحث اشتغال زندانیان مدیریت نشود زمینه آسیب زندانیان فراهم می شود.

وی افزود: تجربیات نشان می دهد هر کجا اشتغال زندانی را در دوران محکومیت و بعد از رهایی مدیریت کرده ایم بازگشت به زندان ۱۰ برابر کاهش پیدا کرده است.

وی در خصوص زندانیان خارج از کشور گفت: ما حتی یک زندانی خارج از کشور هم نباید داشته باشیم، شرایط زندانیان خارج از کشور متفاوت است و حقوق بشر در مورد آنها به قدری که ما انتظار داریم رعایت نمی شود و خانواده های آنها در کشور دچار مشکلات زیادی هستند بنابراین مسئولان باید به این موضوع توجه ویژه ای داشته باشند.

مطهری نژاد تأکید کرد: حل مشکلات زندانیان در کشور نیازمند اجماع و وفاق ملی است چرا که زندانی محصول دستگاه قضایی نیست بلکه همه دستگاه ها و آحاد جامعه در تولید زندانی نقش دارند.

وی با تأکید بر اینکه در حال حاضر حداقل ۳۰ هزار زندانی آماده اشتغال داریم گفت: فراهم کردن شغل در کشور آسان نیست و هزینه دارد.

* دزدان دریایی سومالی در کارگاه های حرفه آموزی مشغول به کار شدند


مدیرعامل بنیاد تعاون و حرفه آموزی زندانیان در خصوص زندانیان خارجی و دزدان دریایی سومالی گفت: این زندانیان در حال حاضر در کارگاه های حرفه آموزی مشغول به کار هستند که این موضوع از نگاه حقوق بشری نتایج مثبتی را به دنبال دارد.

مطهرنژاد در خصوص شیوه پرداخت درآمد به زندانیان گفت: طبق آیین نامه ای که میان بنیاد تعاون و حرفه آموزی زندانیان در سازمان زندان ها منعقد شده حقوق زندانیان پرداخت می شود گفت: افرادی که کار سالم می کنند ۳۵ درصد از قانون کار، افراد نیمه ماهر ۴۵ درصد و افراد ماهر ۵۵ درصد از حقوق مصوب قانون کار را دریافت می کنند. البته بیشتر نیروهای ما کارمزدی پول می گیرند.

وی افزود: از مقدار پولی که به هر زندانی داده می شود ۵۰ درصد به حساب خانوار وی واریز می شود، ۲۵ درصد به خود او داده می شود، ۲۰ درصد از این مبلغ ذخیره و هنگام آزادی به زندانی تحویل داده می شود و ۵ درصد باقیمانده هم هزینه بیمه عمر حادثه زندانیان است.

وی با تأکید بر اینکه در حال حاضر بزرگنرین کارگاه میناکاری در اصفهان و با حمایت بخش خصوصی فعالیت دارد گفت: ما در حال حاضر ۱۱ هکتار زمین در کنار زندان ها داریم و در آنها کارهایی همچون کشاورزی، دامپروری و پرورش ماهی را انجام می دهیم که در این زمین ها زندانیان کار می کنند همچنین در کارخانه تن ماهی و قطعات بتونی نیز زندانیان مشغول به کار هستند.

* حمایت از زندانیان ضعیف است


مدیرعامل بنیاد تعاون و حرفه آموزی زندانیان با بیان اینکه در حال حاضر ۱۸۵ انجمن حمایت از زندانیان در سراسر کشور فعالیت می کنند گفت: این انجمن ها NGO هستند که بودجه ندارند بنابراین به طور طبیعی حمایت ها کم و ضعیف است اما ما تلاش داریم مشکلات موجود را برطرف کنیم.

مطهری نژاد تصریح کرد: ما تا چند ماه پیش از مشکلات زندانیان خارج از کشور و خانواده آنها خبر نداشتیم اما به محض اطلاع وارد کار شدیم و حداقل صد خانواده زندانی خارج از کشور را به انجمن های حمایت از زندانیان معرفی کردیم.

وی با اشاره به کمک ۴ میلیاردی به انجمن حمایت از زندانیان گفت: ما حتی شب عید هم ۲.۵ میلیارد تومان به انجمن حمایت از زندانیان کمک کردیم.

مدیرعامل بنیاد تعاون و حرفه آموزی زندانیان خاطرنشان کرد: تمام درآمد ما خرج زندانی و خانواده او می شود اولویت برای ما پرداخت حقوق و دستمزد به زندانیانی است که کار می کنند.

مطهری نژاد با اشاره به اینکه ۱۰ هزار شغل جدید ایجاد کرده ایم گفت: بر اساس دیدگاه رئیس قوه قضاییه باید درآمدها را صرف رفاه زندانیان کنیم اما ما منابع محدودی داریم.

وی اذعان داشت: برای اقامت زندانی در کشور ما تدبیر شده اما برای اشتغال او هیچ چاره ای اندیشیده نشده است.

وی افزود: ۳ سال است مجلس تصویب کرده که بانک های عامل از جمله بانک مرکزی به ما تسهیلات بدهند اما آنها از پرداخت پول فرار می کنند.

مطهری نژاد گفت: قرار بود در سال ۹۰ حدود ۶۲۰ میلیارد تومان و در سالهای ۹۱ و ۹۲ حدود هزار و ۴۴۰ میلیارد تومان به ما تسهیلات دهند اما هیچ کدام محقق نشد، اگر نظام به این موضوع توجه کند حتماً اشتغال توسعه پیدا می کند.

وی خاطرنشان کرد: ما در حال حاضر ۲۰۰ هزار مترمربع سالن با زیرساخت کامل داریم اما پولی برای اشتغال زندانیان نداریم و این در حالی است که قرار بود ۳۱ هزار و ۴۰۰ شغل برای زندانیان ایجاد کنیم.
در کانال تلگرام لرستان خبر عضو شوید

نظرات