یک روان شناس بالینی گفت: ریشه بسیاری از مشکلات زوجین بعد از چندین سال زندگی، انتخاب نشدن همسر بر پایه معیارها است.

به گزارش افکارنیوز، رضا باقریان با بیان اینکه افرادی که قصد ازدواج و تشکیل زندگی مشترک دارند بر اساس معیارهای عمومی و اختصاصی همسر آینده خود را انتخاب کنند، اظهار کرد: یکی از علل رایج مراجعه زوجین به مراکز مشاوره بعد از چندین سال زندگی مشترک، مشکلات و مسایل مربوط به انتخاب همسر در اوایل تشکیل زندگی است.

وی با بیان اینکه افرادی که در انتخاب همسر خود معیارهای ازدواج ندارند بیشتر با مشکل روبرو هستند، افزود: این زوجین اغلب به صورت احساسی تصمیم به تشکیل خانواده می گیرند و از معیارهای اصلی ازدواج غافل می شوند.

این روان شناس بالینی با اشاره به اینکه هر انسانی شخصیت خاص خود را دارد و نمی توان شخصیت افراد را به دلخواه تغییر داد، خاطرنشان کرد: اغلب زوجین با این تصور که می توانند برخی از خصوصیات همسرشان را تغییر دهند با یکدیگر ازدواج می کنند که این امر تنها منجر به بروز مشکلات اساسی در زندگی می شود.

باقریان تصریح کرد: هیچ کسی نمی تواند به طور کامل شخصیت و خصوصیات ذاتی فرد دیگری را تغییر دهد و تنها با تغییرات جزیی می تواند کمی او را به شخصیت خود نزدیک کند زیرا افراد به لحاظ شخصیتی با یکدیگر کاملا متفاوت هستند.

وی با بیان اینکه ازدواج نقطه عطفی است که مسیر زندگی هر انسانی را با انتخاب درست و آگاهانه مشخص می کند، ادامه داد: در فرهنگ اسلامی ما تاکید بر این است که افرادی که قصد تشکیل خانواده دارند بر پایه معیارهای مربوط به ازدواج زندگی خود را شروع کنند و لازم است زوجین پیش از انتخاب معیارهای خود را مورد بازنگری و بررسی مجدد قرار دهند.

این روان شناس بالینی با تاکید بر اینکه معیارهای عمومی در انتخاب همسر اغلب در جامعه مورد غفلت قرار می گیرند، خاطرنشان کرد: معمولا ازدواج هایی که مبتنی بر احساس و وابستگی های ظاهری است دوام چندانی ندارند زیرا این زوجین از گفتن معیارهای عمومی که لازم است قبل از ازدواج برای یکدیگر بازگو کنند تا به یک نتیجه واحد برسند، چشم پوشی کرده اند.

مهمترین معیار برای انتخاب همسر، استقلال است


باقریان با اشاره به اینکه در انتخاب همسر باید معیارهای مشخصی را مد نظر قرار داد، خاطرنشان کرد: تمام زوجین قبل از ازدواج باید به معیارهای عمومی توجه کنند و علاوه بر معیارهای عمومی، معیارهای اختصاصی نیز وجود دارد که هر فردی متناسب با شخصیت و تفکر خود این معیارها را انتخاب می کند.

وی با اشاره به اینکه گاهی سوال می شود مهم ترین و شاخص ترین معیار برای ازدواج چیست؟ گفت: سن، معیار مهمی در انتخاب همسر نیست و نمی توانیم سن را ملاک انتخاب همسر بدانیم چراکه استقلال فکری، عاطفی و شخصیتی هر فرد، او را برای ازدواج آماده می کند در حالی که ممکن است فردی هنوز در بزرگ سالی به بلوغ فکری نرسیده باشد اما یک نوجوان استقلال کامل داشته باشد.

این روان شناس بالینی با اشاره به اینکه مهم ترین معیار برای انتخاب همسر استقلال و پختگی است، اضافه کرد: استقلال و پختگی به این معنا که فردی که تصمیم به ازدواج دارد از لحاظ عقلی و احساسی و شخصیتی رشد مناسبی داشته باشد.

باقریان ادامه داد: زمانی فرد به استقلال و پختگی رسیده است که در سه زمینه فکری، عاطفی و مالی توانایی لازم را داشته باشد، اضافه کرد: استقلال فکری به این معنا است که فرد بتواند منطقی بیندیشد و تصمیم گیرنده نهایی در مسائل شخصی خود باشد.

وی با بیان اینکه افراد پیش از ازدواج باید خود را از قید و بندهای عاطفی گذشته رها و پیوندهای عاطفی جدیدی برای تشکیل یک کانون گرم خانوادگی ایجاد کنند و به نوعی استقلال عاطفی رسیده باشند، افزود: خانواده هایی هستند که زوجین با وجود اینکه به سنین میان سالی رسیده اند هنوز در قید روابط عاطفی گذشته با والدین یا خواهر و برادر خود هستند و محبت به همسر و فرزندان برای آن ها در حاشیه قرار دارد.

این روان شناس بالینی با تاکید بر اینکه در بسیاری موارد مشاهده شده که برخی زنان و مردان هنوز به استقلال فکری و عاطفی نرسیده اند، اظهار کرد: این افراد نمی توانند پاسخگوی نیازهای عاطفی همسران خود باشند زیرا هنوز در قید روابط عاطفی خانواده خود هستند.

باقریان با بیان اینکه استقلال اقتصادی سومین نکته برای ازدواج است، افزود: استقلال نداشتن اقتصادی می تواند بر استقلال فکری و عاطفی نیز تاثیرگذار باشد و بنابراین توجه به این امر پیش از ازدواج باید مورد توجه قرار گیرد این معیار بیشتر مورد توجه مردان است و مردی که قصد ازدواج دارد باید درآمد و شغل مشخصی برای تامین نیازهای خانواده جدید خود داشته باشد.

زوجین قبل از ازدواج از علایق یکدیگر آگاه شوند


وی با بیان اینکه برخی زوجین در تامین نیازهای اساسی به کمک والدین خود محتاج هستند، تصریح کرد: اغلب این خانواده ها سرمایه پدر را برای تامین مخارج خود در نظر می گیرند و والدین نیز به فرزندان خود کمک بسیاری می کند در حالی که والدین در تمام جوانب زندگی فرزندان دخالت و آن ها را به خود وابسته می کنند.

این روان شناس بالینی با اشاره به اینکه از دیگر معیارهای عمومی در انتخاب همسر، تناسب طبقه اجتماعی و فرهنگی طرفین است، خاطرنشان کرد: بیگانگی از لحاظ اجتماعی و فرهنگی زمینه ساز مشکلات بسیاری است و علاوه بر هم خوانی این دو معیار، لازم است باورهای مذهبی و ارزشی افرادی که قصد ازدواج دارند به هم نزدیک باشد.

باقریان با تاکید بر اینکه نبود سنخیت میان باورها و ارزش های معنوی موجب شکل گیری ازدواج ناموفقی در افراد می شود، گفت: تناسب نداشتن زوجین به لحاظ مذهبی موجب ایجاد احساس دلزدگی، دلسردی و رضایت نداشتن از یکدیگر می شود.

وی با بیان اینکه یکی دیگر از مسایلی که لازم است زوجین قبل از ازدواج به آن توجه کنند آشنایی با علایق یکدیگر است، اضافه کرد: طرفین باید به لحاظ علایق با هم شباهت هایی داشته باشد، برای نمونه مرد علاقه مند به طبیعت و مسافرت است و به دنبال ایجاد تنوع و تفریح در زندگی است اما زن بی حال و کم حوصله است و این چنین ناسازگاری هایی را برای زوجین به دنبال دارد بنابراین لازم است طرفین پیش از ازدواج به علایق یکدیگر هم توجه کنند.

این روان شناس بالینی با بیان اینکه افرادی که قصد ازدواج دارند باید از نظر شخصیتی به هم نزدیک باشند، خاطر نشان کرد: برخی افراد درون گرا هستند و تمایلی به برقراری ارتباط با دیگران ندارند و اگر با فردی برون گرا و علاقه مند به برقراری روابط اجتماعی ازدواج کنند زندگی موفقی نخواهند داشت.

معیارهای عمومی و اختصاصی ازدواج، نسبی است


باقریان با تاکید بر اینکه البته هیچ دو نفری در دنیا پیدا نمی شوند که به لحاظ اخلاقی و شخصیتی با یکدیگر شباهت داشته باشند، ادامه داد: به هر حال اختلافات وجود دارد و ممکن است با وجود اختلافات کم، افراد زندگی های موفقی داشته باشند، مهم این است که طرفین به لحاظ ویژگی های شخصیتی تا حدودی به یکدیگر نزدیک باشند تا اختلافات بیش از میزان طبیعی نشود.

وی با بیان اینکه لازم است زوجین به معیارهای اختصاصی خود برای ازدواج مانند تحصیلات، کار و یا ویژگی های ظاهری توجه کنند، افزود: در نظر گرفتن معیارهای اختصاصی پیش از ازدواج جنبه شخصی دارد و توصیه می شود معیارهای عمومی و اختصاصی ازدواج نسبی در نظر گرفته شود و نکته ای حائز اهمیت این است که هر فردی که قصد ازدواج دارد قطعا نمی تواند کاندیدایی را بیابد که تمامی معیارهایی که مد نظرش است در او جمع شده باشد و بنابراین اگر فرد مقابل در زمینه ای ضعیف بود باید به او کمک شود.

این روان شناس بالینی با تاکید بر اینکه ریشه بسیاری از مشکلاتی که زوجین بعد از چندین سال زندگی مشترک به آن برخورد می کنند، انتخاب نکردن همسر برپایه معیارها است، افزود: این زوجین اغلب به شکل سنتی با هم ازدواج کرده اند و با وجود اینکه در زیر یک سقف زندگی می کنند اما از نظر عاطفی و فکری از هم جدا و طلاق گرفتند و تنها برای حفظ ظاهر در کنار هم هستند.
در کانال تلگرام لرستان خبر عضو شوید

نظرات