معاون آموزش پزشکی عمومی دانشکده پزشکی تهران گفت: مشکل فعلی آزمون های تخصصی پزشکی در حال حاضر محتوا و شکل برگزاری این آزمون هاست، نه نهاد برگزارکننده آن.

به گزارش افکارنیوز ، دکتر عمادی درباره امکان واگذاری برگزاری آزمون های تخصصی پزشکی به سازمان نظام پزشکی، با اشاره به اینکه مشکل فعلی در زمینه آزمون های تخصصی، برگزاری و سؤالات این آزمون است، اظهار کرد: مشکل آزمون های تخصصی پزشکی این نیست که کدام نهاد خصوصی یا دولتی متولی برگزاری آزمون های تخصصی است بلکه در حال حاضر مسئله مهم آن است که این آزمون ها به صورت سؤالات چهار گزینه ای تنها محفوظات دانشجویان را بررسی می کند.

وی با تاکید بر اینکه آزمون های تخصصی که در حال حاضر جهت پذیرش دانشجویان در راه های تخصصی برگزار می شود، ملاک مناسبی برای پذیرش دانشجو نیست، خاطر نشان کرد: این آزمون های تخصصی باید به گونه ای طراحی و تنظیم شود که در کنار دانسته های علمی دانشجویان، میزان علاقه مندی دانشجو، مهارت عملی وی در امر طبابت و بینش و تفکرات وی را نیز مورد ارزیابی قرار دهد و این در حالیست که آزمون های تخصصی در حال حاضر تنها ملاکی برای سنجش اطلاعات نظری و تئوری این دانشجویان است.

عدم سنجش صحیح اطلاعات دانشجویان پیش از ورود به دوره پزشکی تخصصی از نکاتی بود که عمادی به آن تاکید کرد و افزود: علاوه بر آن یکی دیگر از مشکلاتی که در حال حاضر گریبان گیر دانشگاه های علوم پزشکی بزرگ و مطرح کشور است، آن است که بسیاری از دانشجویان پزشکی عمومی در سال های آخر تحصیل خود شیفت هایشان را در دوره انترنی می فروشند تا فرصت کافی جهت مطالعه و قبولی در آزمون های تخصصی را داشته باشند و این امر باعث می شود دانشجویان انترنتی بیشتر وقت خود را در کتابخانه ها بگذرانند.

معاون آموزش پزشکی عمومی دانشکده پزشکی دانشگاه علوم پزشکی تهران در عین حال برگزاری آزمون های عملی را برای پذیرش دوره های پزشکی تخصصی به دلیل هزینه بر بودن این روش، دشوار ارزیابی کرد و گفت: همچنین در صورت بکارگیری چنین روش هایی لازم است آزمون گروه های مختلف متقاضیان را ارزیابی کنند که همین امر نیز ممکن است باعث سلیقه ای شدن ارزیابی دانشجو شود.

عمادی افزود: بنابراین برگزاری آزمون های تخصصی پزشکی با مشکلات اجرایی پیچیده ای مواجه است و لازم است به جای آنکه در شرایط فعلی انرژی و سرمایه صرف تعویض نهاد برگزارکننده آزمون شود، این سرمایه صرف اصلاح شیوه های موجود شود.

حفظ امنیت آزمون های تخصصی با وجود رقابت موجود یکی از چالش های این آزمون هاست

معاون آموزشی پزشکی عمومی دانشکده پزشکی دانشگاه علوم پزشکی تهران با اشاره به اینکه امکان تقلب در آزمون های تخصصی پزشکی نسبت به کنکور سراسری بالاتر است، گفت: با توجه به شرایط متقاضیان، شرکت در آزمون های تخصصی پزشکی و همچنین رقابت موجود، حفظ امنیت آزمون های تخصصی امر مهمی است.

افزایش روزافزون پزشکان عمومی که متقاضی شرکت در آزمو ن های تخصصی پزشکی هستند و تاثیر ورود به دوره های تخصصی در جایگاه پزشکان از نکاتی بود که عمادی به آن اشاره کرد و افزود: با توجه به اینکه ورود به دوره های پزشکی تخصصی تاثیر بسزایی در جایگاه پزشکان دارد و اینکه در حال حاضر از میان حدود ۶۰ دانشکده که دوره های تخصصی برگزار می کنند عمدتا دانشگاه های آزاد و یا دانشگاه های شهر ساکن هستند که بعضا کوچک و با امکانات محدود هستند، بنابراین رقابت برای ورود به دوره های تخصصی و بین دانشجویان پزشکی عمومی بسیار بالاست.

وی با اشاره به اینکه با توجه به شرایط دانشجویان پزشکی و موقعیت شغلی این افراد، امکان تقلب و خرید و فروش سؤال در آزمون های تخصصی پزشکی بیشتر است، خاطر نشان کرد: وزارت بهداشت در سال های گذشته به طور جدی با مشکل فروش سؤال و لو رفتن سؤالات مواجه بود در حال حاضر تامین امنیت آزمون های تخصصی امری جدی است.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران با تاکید بر اینکه وزارت بهداشت پس از گذشت ۳۰ سال تجربیات زیادی را در زمینه حفظ امنیت امتحانات به دست آورده است، ادامه داد: به نظر می رسد با گذشت این سال ها و کسب تجربیات گوناگون در این زمینه، وزارت بهداشت بهداشت توانست امنیت این آزمون ها را تا حد زیادی کنترل کند.

به گفته وی، در صورتی که نهاد دیگری مثل سازمان نظام پزشکی برگزاری آزمون های تخصصی پزشکی را بر عهده گیرد ممکن است مشکلات سابق در زمینه حفظ امنیت این آزمون ها بار دیگر تکرار شود.

عمادی در این باره اظهار کرد: سازمان نظام پزشکی در شرایط فعلی هم از نظر حجم فعالیت ها و هم از نظر امکانات، شرایط برگزاری و تجربه لازم را در زمینه برگزاری این آزمون ها ندارد که این امر ممکن است باعث تکرار تجربیات تلخ گذشته در رابطه با حفظ امنیت آزمون های تخصصی شود.

وی همچنین با تاکید بر اینکه انرژی و سرمایه موجود در زمینه برگزاری آزمون های تخصصی پزشکی لازم است صرف بهبود شرایط موجود در زمینه محتوا و چگونگی این آزمون ها شود، تصریح کرد: با اینکه ممکن است سازمان نظام پزشکی نیز صلاحیت برگزاری این آزمون های تخصصی را داشته باشد اما تجربه لازم را ندارد. همچنین تغییر نهاد برگزارکننده آزمون های تخصصی به حل هیچ یک از مشکلات موجود در این زمینه منتهی نخواهد شد.
در کانال تلگرام لرستان خبر عضو شوید

نظرات