رئیس سازمان انتقال خون از فروشی شدن و دریافت هزینه های مرتبط با خون مصرف شده در زمینه توریست درمانی در کشور برای خارجی های که جهت درمان به ایران می آیند، خبر داد.

به گزارش افکارنیوز ، علی اکبر پورفتح اله در پاسخ به این پرسش که آیا در برنامه خودتان در سازمان انتقال خون قصد دارید خون را بفروشید، به خصوص که یکی از برنامه های شما فروش خون در حوزه توریست درمانی است، اظهار داشت: خیر، چرا باید خون را بفروشیم، البته چرا چنین ادبیاتی بکار ببریم، چرا بحث فروش خون، بحثی که بنده مطرح کرده ام درباره اقتصاد خون است و ادبیات اقتصاد انتقال خون با بحث فروش خون فرق می کند.

وی افزود: در بسیاری از موارد با دریافت هزینه ها می توان به فرآیندها کمک کرد به طور مثال در کشورهای پیشرفته دنیا، بیمه ها تمایل دارند که به سمت محصولاتی بروند که بلافاصله بعد از دریافت خون، گلبول های سفید آن را جدا کنند زیرا گلبول های سفید مشکلات متعددی را ایجاد می کند، واکنش آلرژی، تب و تضعیف ایمنی را به همراه دارد و عفونت های بیمارستانی افزایش پیدا کند بنابراین بیماری که مشکل دارد و خونی را که ارائه می دهد باعث تضعیف سیستم ایمنی می شود بنابراین شانس عفونت بیمارستانی افزایش می یابد.

پورفتح اله ادامه داد: مطالعاتی که در دنیا صورت پذیرفته نشان داده شده است اگر فرآیندهای انتقال خون به سمت حذف لوکسیت برود بلافاصله بعد از دریافت خون، زمان بستری تخت بیمارستانی ۱،۲ روز کاهش می یابد. به خاطر همین تمام کشورهای غربی اصلأ خون بدون حذف لوکسیت را قبول نمی کنند و بیمه ها حاضرند چیزی حدود ۲۰ دلار هزینه بیشتر برای خون لوکسیت کاهش یافته بدهند در عوض ۱،۲ روز اشغال تخت های بیمارستانی را کاهش دهند.

وی درباره فروش خون تصریح کرد: بنابراین بنده اسم این مسئله را خون فروشی نمی گذارم بلکه عنوان آن را اقتصاد انتقال خون می گذارم. باید اجازه داده شود وارد فرآورده های نوین انتقال خون شویم و در فرآوردهای انتقال خون هزینه ها را ببینیم، قطعاً ما نمی توانیم با این افزایش های اعتباری در کشور که سالانه بودجه های سازمانی ۵ تا ۱۰ درصد افزایش می یابد ولی تورم ۲۰ درصد افزایش پیدا می کند در فعالیت های نوین خون ورود کنیم مگر اینکه بحث اقتصاد انتقال خون داشته باشیم و در کل به نفع جامعه و به نفع سیستم بهداشتی و نظام سلامت است.

رئیس سازمان انتقال خون اظهار داشت: یک واقعه ای چه غلط و یا چه درست در کشور ما رخ داده است مبنی بر اینکه بیمارستانها سالهاست که خود گردان شده اند. در بیمارستانها هیچ فعالیتی نمی توانید انجام بدهید مگر با تعرفه و هزینه مشخصی که برای آن وجود دارد، در نظام سلامتی که همه موارد به سمت تعرفه گذاری سوق پیدا کرده است بنابراین اگر فرآورده ای به نام خون را رایگان در اختیار افراد قرار دهیم مصرف خون غیر منطقی می شود.

پورفتح اله ادامه داد: یکی از شاخص ها در انتقال خون، استفاده از خون فرد در بیمارستانها است و در بسیاری از کشورها به ۱۰ درصد رسیده است یعنی این مقدار خون در بیمارستان ها، را اینگونه تهیه می کنند البته در هیچ بیمارستانی پزشکان تمایل به استفاده از این روند خون را ندارند زیرا برای بیمارستانها صرف نمی کند، چون آنها وقتی یک کیسه خون را رایگان می گیرند چرا باید پول کیسه و برنامه ریزی انتقال خون را بدهند و بسیاری از مسائل دیگر که جزو چالش های انتقال خون است.

وی بیان داشت: با وجود اینکه ما خون را رایگان دریافت می کنیم ولی باید این فرهنگ سازی را انجام دهیم که خون یک هزینه های مرتبط آزمایشگاهی و هزینه های فرآورده های نوین دارد، بنابراین وقتی بحث اقتصاد خون را مطرح می کینم هرگز درباره فرآورده های خونی که در حال حاضر انجام می دهیم صحبت نمی کنیم و این فرآورده ها به همین شکل ادامه می یابد ولی در فرآورده های نوین به نفع سلامت مردم و بیمه ها است که اقتصاد انتقال خون صورت پذیرد.

پورفتح اله با اشاره به برنامه های سازمان انتقال خون برای اقتصادی کردن انتقال خون گفت: براین اساس ما تلاش می کنیم تا در گام نخست این فرهنگ سازی در بین مردم و جامعه پزشکی جا بی اندازیم و امسال تلاش می کنیم در بودجه، هزینه های مرتبط با خون مصرف شده در زمینه توریست درمانی را دریافت کنیم و این مسئله کاملاً منطقی است و نباید کسانی که از خارج از کشور برای درمان به ایران می آیند هزینه های مرتبط با خون مصرف شده هموطنان کشورمان را رایگان مصرف کنند. در حال حاضر بخش های خصوص برای جذب توریست درمانی بسیار فعالیت می کنند. در سال گذشته در طول یک سال ۱۵۰ هزار واحد خون برای توریست درمانی استفاده شد، بنابراین بهتر است هزینه این موارد دریافت شود تا فعالیت های نوین فرآورده های خونی سازمان انتقال خون افزایش یابد.
در کانال تلگرام لرستان خبر عضو شوید

نظرات