عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: کودکانی که در معرض دود سیگار قرار دارند ممکن است در طول زندگی به مصرف سیگار روی آورند.

به گزارش افکارنیوز ، حمید فرهنگی با اشاره به اینکه علت بروز ۹۰ درصد سرطان ها به وی‍ژه سرطان ریه در بزرگسالان مصرف سیگار است، افزود: دود سیگار عوارض متعدد و تاثیرات منفی را روی سیستم تنفسی، سیستم قلبی - عروقی و در خلق و خوی کودکان دارد.

وی با اشاره به اینکه کودکانی که در معرض دود سیگار قرار می گیرند، ممکن است در طول زندگی به مصرف سیگار روی آورند، تصریح کرد: عوارض ریوی، بیماری های مزمن ریه، تنگی نفس و از بین رفتن بافت ریه از جمله تاثیرات مستقیم دود سیگار است.

فرهنگی در خصوص مادران بارداری که سیگار مصرف می کنند، خاطرنشان می کند: مادران سیگاری، جنین خود را در معرض خطر قرار می دهند و ممکن است مصرف سیگار توسط مادران منجر به ایجاد بدخیمی هایی در جنین شود که در طول زندگی او بروز پیدا کند.

فوق تخصص خون و سرطان کودکان ادامه داد: ارتباط میان مادران سیگاری و افزایش خطر ابتلا به بیماری هایی همچون سرطان خون، سرطان کلیه و تومورهای مغزی ثابت شده است.

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی بیان کرد: عوارض دود سیگار روی قسمت تنفسی کودکان موجب بروز سرفه های مزمن، افزایش عفونت ریه، عفونت گوش میانی و افزایش حساسیت و تحریک آلرژی می شود.

وی در خصوص اینکه کودکان در برابر دود سیگار از بزرگسالان آسیب پذیرترند، یادآور شد: با توجه به طول عمر بیشتر کودکان نسبت به بزرگسالان و با در نظر گرفتن این مساله که کودکان به صورت منفعل در معرض دود سیگار قرار می گیرند، احتمال بروز عوارض بیشتری در آنان وجود دارد.

فرهنگی با بیان اینکه بیماری هایی که بر اثر دود سیگار در کودکان رخ می دهد، صعب العلاج بوده و ممکن است درصدی از آن ها درمان شود، اظهار کرد: ترک سیگار توسط افراد سیگاری در درجه اول برای خود آنان و در درجه دوم برای اطرافیان مفید است.
در کانال تلگرام لرستان خبر عضو شوید

نظرات