یک فوق تخصص خون و آنکولوژی تاکید کرد: حدود ۲۵ درصد از کل موارد سرطان ها به دلیل چاقی یا اضافه وزن و زندگی کم تحرک به وجود می آیند.

به گزارش افکارنیوز ، دکتر ˈابراهیم عصفوری با اعلام این مطلب افزود: هر ساله ده میلیون نفر در جهان مبتلا به انواع سرطان می شوند و نکته مهم این است که ورزش می تواند به جلوگیری از ابتلا به سرطان کمک کند.

وی اضافه کرد: اهمیت زیاد ورزش در این است که نه تنها به بهبود بسیاری از شاخص های سلامت کمک می کند بلکه خطر بروز بعضی از سرطان ها را هم کاهش می دهد.

این متخصص خون افزود: دلایل علمی متعددی برای نقش مثبت ورزش در بهبود خلق و کیفیت زندگی بیماران سرطانی، کاهش خستگی ناشی از سرطان، افزایش قدرت بدنی و عملکرد ایمنی بدن وجود دارد.

عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی بوشهر خاطر نشان کرد: ورزش خطر ابتلای مجدد به بعضی سرطان ها را کاهش می دهد که از جمله آن می توان به ۴۵ درصد کاهش در میزان بازگشت سرطان کولون (روده بزرگ) و ۳۵ درصد در سرطان پستان اشاره کرد.

این متخصص خون و آنکولوژی تصریح کرد: ورزش همچنین برای کاستن از کم اشتهایی، اسهال، گزگز و مور مور دست ها و پاها، یبوست، بی حالی جسمی و روحی، درد ماهیچه ای و کم خوابی بیماران سرطانی توصیه شده است.


** ورزش تسهیل گر درمان سرطان


دکتر عصفوری در ادامه افزود: وزرش ها به سه نوع هوازی، مقاومتی و ارتجاعی تقسیم می شوند و هیچ کدام از اینها باعث بدتر شدن سرطان یا اختلال در درمان آن نمی شود.

وی اضافه کرد: بهترین نوع ورزش برای بیماران سرطانی، به توقعات فرد و انتظارات وی از ورزش، میزان سلامتی او در حال حاضر، تاریخچه ورزشی وی و نوع سرطان بستگی دارد.

عضو هیأت علمی دانشگاه اظهار داشت: کالج طب ورزشی آمریکا به بیماران سرطانی که دوره درمان را پشت سر گذشته اند ۳ تا ۵ بار در هفته ورزش های هوازی را توصیه کرده و برای دیگران جلسات با مدت زمان کمتر را پیشنهاد می کند.

وی اضافه کرد: این کالج همچنین توصیه می کند، ورزش های مقاومتی ۲ تا ۳ روز در هفته به صورت یک یا دو روز در میان انجام شود و فعالیت های ارتجاعی از ۲ تا ۳ روز در هفته آغاز و به ۷ روز در هفته افزایش یابد.

دکتر عصفوری اظهار داشت: مدت زمان مناسب ورزش در بیماران سرطانی برای ورزش های هوازی ۲۰ تا ۶۰ دقیقه، برای ورزش های مقاومتی حداکثر ۶۰ دقیقه و فعالیت های ارتجاعی بدنی ۲ تا ۴ نوبت و هرکشش حدود ۱۵ تا ۳۰ ثانیه می تواند به طول انجامد.

وی خاطر نشان کرد: بیماران سرطانی که مبتلا به نارسایی قلبی عروقی، بیماری های حاد عفونی، بیماری های متابولیک (کم کاری تیروئید و پرکاری تیروئید) و معلولیت جدی جسمی یا روحی هستند از انجام ورزش های بدنی معاف هستند.
در کانال تلگرام لرستان خبر عضو شوید

نظرات