رئیس سازمان پزشکی قانونی کشور با اشاره به ضرورت فرهنگ سازی در زمینه اهدای جسد داوطلبانه به دلیل افول اهدای اجساد در ایران برای فعالیت های آناتومی در رشته های پزشکی از آمادگی برای ورود غیر رسمی اجساد خارجی به کشور خبر داد.

به گزارش افکارنیوز ، احمد شجاعی درباره کمبود اجساد برای فعالیت های آناتومی در دانشگاه های علوم پزشکی و سرنوشت توافقنامه سازمان پزشکی قانونی در زمان وزیر اسبق بهداشت برای استفاده از روش های نوین در زمینه آناتومی اظهار داشت: این توافقنامه ادامه پیدا نکرد، ولی زمینه آن در وزارت بهداشت مهیا است، به هر حال وزارت بهداشت به دلیل فشارها و فعالیت های بسیار زیادی که دارد کمتر می رسد که به تمام این مسائل بپردازد.

وی ادامه داد: در رشته پزشکی یکی از واحدهای درسی، بحث آناتومی تشریح است تا دانشجویان بعدها بتوانند در زمینه جراحی ها و آسیب شناسی ها اقدام کنند که بسیار نیز موثر است و وسیله آموزشی به حساب می آید، قبل از انقلاب به روش های اجساد تهیه شده بود ولی بعد از انقلاب، تهیه اجساد بسیار محدود شد و در حال حاضر سازمان پزشکی قانونی مسئولیت مستقیمی ندارد و اگر کاری از دست ما بر بیایید در راستای کمک به وزارت بهداشت است و آن را نیز در حال انجام هستیم.

شجاعی افزود: امروزه در کشور ما، کسانی که داوطلبانه اجساد خود را اهدا کنند کم است، البته وجود دارد اما محدود است و این تعداد پاسخگویی آموزش در دانشگاه های علوم پزشکی نیست. لذا ما به وزارت بهداشت پیشنهاد دادیم در این زمینه به روش های جدید و مختلف کار کنند چون این مسئله وظیفه سازمان پزشکی قانونی نیست و بر عهده وزارت بهداشت است.

رئیس سازمان پزشکی قانونی تصریح کرد: امروزه روش های جدید روی اجساد مصنوعی بکار می رود و در ﻣﻘﺎﻃﻊ ای دیگر از اجساد انسانی استفاده می شود و اگر وزارت بهداشت این درخواست را داشته باشد، ما می توانیم با کمک برخی از سازمان های پزشکی قانونی دیگر کشورها به صورت غیر رسمی اجسادی را خریداری کنیم تا برای بررسی های آناتومی دانشگاه های علوم پزشکی این اجساد را تامین کنیم. تاکنون نیز به وزارت بهداشت کمک کرده ایم و برای فرهنگ سازی اهدای جسد تلاش های صورت پذیرفته است.

شجاعی در پاسخ به این پرسش که سالانه چه تعداد جسد به صورت داوطلبانه در کشور اهدا می شود، عنوان کرد: برای هر دانشگاه علوم پزشکی در طول سال یک یا دو جسد نیاز است و این مقدار اهدای جسد در کشور کم است، به خصوص برای دانشگاه های که تعداد دانشجویان زیادی دارند. در این زمینه در مذیقه هستیم ولی ما آمادگی هر نوع همکاری را داریم و در این زمینه پیشنهاد داده ایم که متخصصان آناتومیست روی بافت های مصنوعی کار کنند.

رئیس سازمان پزشکی قانونی کشور خاطرنشان کرد: ما پیشنهاد داده ایم که در زمان نمونه برداری از اجساد با تایید حکم قضایی، دانشجویان می توانند به صورت دوره ای حضور یابند و تشریح این اجساد را مشاهده کنند مثلاً وقتی بافت ریه فردی باز می شود استاد به دانشجویان وضعیت ریه را تشریح کرده که ریه یک فرد سیگاری، سالم و یا سرطانی چگونه است و این جنبه آموزشی برای دانشجویان بسیار مفید است.
در کانال تلگرام لرستان خبر عضو شوید

نظرات