این که نوشابه های گازدار و شیرین برای سلامت انسان بسیار مضر هستند مطلب جدیدی نیست اما آیا تا به حال به شدت اثرات سوء این نوشیدنی ها بر سلامت خود اندیشیده اید؟

به گزارش افکارنیوز ، سازمان غذایی «فودمیث» که در زمینه تاثیر موادغذایی بر سلامت انسان و فرآیندهای تولید این محصولات فعالیت می کند در گزارش جدیدی که در سایت اینترنتی این سازمان منتشر شده به بررسی هفت تاثیر سوء نوشابه های گازدار بر سلامت بدن پرداخته که در این مقاله به شرح آنها می پردازیم:

آسم


«بنزوات سدیم» موجود در نوشابه های گازدار در بروز اختلالات آلرژیک نظیر کهیر، اگزما و آسم موثر است. این ماده به عنوان نگهدارنده برای افزایش ماندگاری نوشابه های گازدار استفاده می شود. از سوی دیگر افزایش سدیم موجود در رژیم غذایی مصرف کنندگان نوشابه های گازدار به کاهش حجم پتاسیم در بدن می انجامد. برآوردها حاکی از آن است که در آمریکا سالانه ۱۸ میلیارد دلار برای درمان بیماری آسم هزینه می شود و روزانه ۱۱ آمریکایی بر اثر ابتلا به این بیماری جان می بازند.

نارسایی های کلیوی


در صورتی که از نژاد قفقازی هستید و اضافه وزن هم دارید، حتما مصرف نوشابه های گازدار را کاهش دهید. افرادی که نژاد قفقازی دارند بیش از سایر نژادها در معرض ابتلا به سنگ کلیه هستند. این مشکل زمانی که پای نوشابه های گازدارهم به میان می آید تشدید می شود زیرا میزان بالای اسید فسفریک موجود در نوشابه های گازدار سبب بروز سنگ کلیه می شود.

دیابت


خطر ابتلا به دیابت نوع ۲ در افرادی که نوشابه های گازدار مصرف می کنند به شدت افزایش می یابد. احتمال ابتلا به این بیماری در این افراد ۸۰ درصد است. بیماری دیابت نوع ۲ که در اصل به عنوان دیابت بزرگسالان شناخته می شود اما طی سال های اخیر در بین کودکان نیز به شدت شیوع یافته است. دلیل این مسئله، افزایش چاقی در کودکان است. از آنجا که دیابت نوع ۲ هیچ درمانی ندارد، افراد مبتلا به این بیماری باید مراقب تغذیه و شیوه زندگی خود در باقی عمرشان باشند. بنابر اعلام «فودمیث» از هر ۱۰ دلار هزینه درمانی، یک دلار صرف درمان دیابت می شود.

چاقی


مصرف نوشابه های گازدار ضمن افزایش چاقی، سبب تشدید مشکلات ناشی از دیابت نوع ۲ نیز می شود. ارتباط بین افزایش وزن و مصرف نوشابه های گازدار آنقدر بدیهی است که متخصصان سلامت با اطمینان کامل اعلام می کنند که هر وعده نوشابه گازدار ۱.۶ برابر احتمال چاقی را افزایش می دهد و این چاقی نیز به نوبه خود تشدید کننده خطر بروز بیماری های قلبی و عروقی است.

بیماری قلبی


۷۰ درصد بیماری های قلبی ناشی از چاقی هستند. ترکیبات خاص موجود در نوشابه های گازدار ارتباط نزدیکی با بیماری های قلبی و چاقی دارند. «شربت ذرت» محتوی مقادیر زیادی قند «فروکتوز» است که وظیفه شیرین کردن نوشابه های گازدار را برعهده دارد اما در عمل سلامت ما را به خطر می اندازد. این قند خطر بروز سندرم متابولیک را به شدت افزایش می دهد. بنابر اعلام «انجمن قلب ایالات متحده آمریکا» سندرم متابولیک مجموعه ای از عوامل متعدد است که ۳۵ درصد از افراد بالغ در آمریکا را گرفتار کرده است. این عوامل دست به دست هم داده و سبب چاقی فرد و در نتیجه افزایش خطر بروز بیماری های قلبی می شود.

پوکی استخوان


اسید فسفریک، ردپای خود را در بدن با یک بیماری دیگر برجای می گذارد و آن پوکی استخوان است. رژیم های غذایی محتوی مقادیر زیاد فسفات، استخوان ها را تحلیل برده و خطر ابتلا به پوکی استخوان را تشدید می کنند. فسفر، کلسیم موجود در بدن را خارج کرده و استخوان ها را از داشتن این ماده مغذی که برای حفظ سلامت آ نها ضروری است، محروم می کند و استحکام آنها را به شدت کاهش می دهد. این بیماری به زنان بیش از مردان آسیب می رساند به طوری که میزان ابتلا به پوکی استخوان در زنان نسبت به مردان ۸۰ درصد در مقابل ۲۰ درصد است. کلسیم موجود در بدن همچنین برای درمان برخی بیماری ها مصرف می شود اما این ماده معدنی مفید با مصرف نوشابه های گازدار از بدن خارج شده و دیگر تاثیری نخواهد داشت.

تخریب مینای دندان


ترکیب شکر و اسید موجود در نوشابه های گازدار مینای دندان را حل کرده و سبب پوسیدگی دندان می شود. هرچه میزان تماس این اسید با دندان ها بیشتر باشد، خطر پوسیدگی نیز به همان نسبت افزایش می یابد. پس هرچه نوشابه بیشتری بنوشید احتمال حل شدن مینای دندان هایتان بیشتر می شود. هر دو نوع نوشابه های گازدار اعم از نوشابه های معمولی و رژیمی سبب بروز این آسیب می شوند.
در کانال تلگرام لرستان خبر عضو شوید

نظرات