یک متخصص پوست و مو گفت: مصرف کورتون های قوی منجر به عفونت اگزما می شود و بیماران باید برای درمان از نوع متوسط کورتون ها و در صورت خارش شدید از قرص آنتی هیستامین استفاده کنند.

به گزارش افکارنیوز ، دکتر گیتی صادقیان با بیان اینکه اگزما یکی از بیماری های پوستی شایع است که منجر به التهاب و خارش پوست در هر نقطه ای از بدن می شود، اظهار کرد: اگزما بیشتر در دست ها، زانوها و ساق پا بروز می کند.

وی با بیان اینکه خشکی پوست و دانه های قرمز رنگ که در صورت التهاب بیش از حد به تاول تبدیل می شود از علائم اگزما است، افزود: برای نمونه در زنان خانه دار که با مواد شوینده بیشتر سر و کار دارند نوعی اگزما به نام اگزمای زنان خانه دار دیده می شود.

این متخصص پوست اضافه کرد: در واقع دستان این زنان قرمز بوده و دانه های قرمز رنگ به دلیل این که در معرض مواد شوینده قرار می گیرند، بیشتر نمایان است.

صادقیان با اشاره به اینکه در کودکان نیز نوعی اگزما بیشتر بر گونه ها مشاهده می شود، گفت: معمولا کودکان بیشتر در معرض این نوع از اگزما قرار می گیرند و دانه های قرمز رنگ بر روی گونه آن ها ایجاد شده و خود به خود بهبود می یابد.

وی با تاکید بر اینکه یکی دیگر از انواع اگزما نوع واریسی آن است، خاطرنشان کرد: در واقع علت اصلی بروز این نوع اگزما انسداد مویرگ ها و رکود گردش خون در رگ ها است و به دلیل اختلال در گردش خون خشکی پوست و به دنبال آن تغییرات اگزمایی در ساق پا و چین زانوها ایجاد می شود.

این متخصص پوست خاطرنشان کرد: به این نوع، اگزمای ناشی از رکود خون گفته می شود که بیماری چندان شایعی نیست و بیشتر در مبتلان به واریس مشاهده می شود.

صادقیان با تاکید بر اینکه افراد مسن هم در معرض نوع دیگری از اگزما قرار دارند، افزود: خشکی پوست به دلیل کاهش سطح غدد چربی در افراد مسن موجب بروز نوعی از اگزما در ساق پا به نام اگزمای خشکی پوست می شود.

وی خاطرنشان کرد: اگزمای واریسی و اگزمای ناشی از خشکی نباید با یکدیگر اشتباه گرفته شوند زیرا محل ابتلا هر دو ساق پا است با این تفاوت که یکی به علت رکود گردش خون و دیگری به علت کاهش سطح چربی غدد پوست اتفاق می افتد.

این متخصص پوست با اشاره به اینکه اگزمای واریسی بسته به علت ایجاد کننده آن بیشتر در میان زنان مشاهده می شود، تصریح کرد: اولین راهکار درمانی اگزما کشف علت بروز بیماری است زیرا انواع مختلف اگزما روش درمانی جداگانه دارد.

صادقیان با اشاره به اینکه بهترین روش درمانی استفاده از کرم ها و پمادهای موضعی است، ادامه داد: البته در صورتی که اگزما از این روش درمان نشود لازم است به پزشک مربوطه مراجعه کرده زیرا عدم درمان به موقع اگزما عوارض بدتری به همراه خواهد داشت.

وی با اشاره به اینکه بیماری اگزما را نمی توان به صورت کامل درمان کرد اما از پیشرفت آن جلوگیری کرد، خاطرنشان کرد: باید مراقب باشیم استفاده از کورتون های قوی منجر به عفونت اگزما می شود بنابراین لازم است از نوع متوسط کورتون ها برای درمان اگزما استفاده کنیم و یا در صورت خارش شدید از قرص های آنتی هیستامین استفاده شود.

این متخصص پوست با تاکید بر اینکه استفاده خودسرانه از داروهای موضعی برای درمان اگزما عارضه های جبران ناپذیری به همراه دارد، خاطرنشان کرد: گاهی استفاده از جوراب های درمان واریس پلاستیکی موجب التهاب ناحیه مورد نظر می شود و بهتر است بیماران برای درمان حتما تحت نظر پزشک متخصص قرار گیرند.
در کانال تلگرام لرستان خبر عضو شوید

نظرات