رتبه بندی ۴ICU که وب سایت ۱۱ هزار و ۳۰۷ دانشگاه از ۲۰۰ کشور جهان را بر اساس شاخص های رتبه در گوگل، رتبه ترافیک در الکسا، میزان لینک دهی به سایت دانشگاه و کیفیت لینک داده شده به سایت دانشگاه رتبه بندی می کند.

به گزارش افکارنیوز ، جدیدترین رتبه بندی وب سایت دانشگاههای جهان ۴ICU در ۲۰ ژانویه منتشر شده است.

در رتبه بندی ۴ICU که مرکز آن در سیدنی استرالیا قرار دارد، وب سایت دانشگاه های جهان بر اساس شاخص های وب سایت Google Page Rank رتبه سایت در گوگل، Alexa Traffic Rank رتبه ترافیک سایت در الکسا، Referring Domains تعداد سایت هایی که سایت دانشگاه را به بازدیدکنندگان معرفی کرده اند، Citation Flow میزان لینک دهی به سایت دانشگاه و Trust Flow ارزشمند بودن و کیفیت لینک های داده شده به سایت دانشگاه رتبه بندی شده اند.

بر اساس اعلام دسته بندی های این سایت ۲۰۰ دانشگاه برتر جهان در این حوزه و پس از آن ۱۰۰ دانشگاه برتر در هر قاره معرفی شده اند.

۱۰ دانشگاه اول همگی متعلق به کشور آمریکا هستند و به ترتیب انستیتو تحقیقاتی ماساچوست، دانشگاه استنفورد، دانشگاه هاروارد، دانشگاه برکلی کالیفرنیا، دانشگاه کرنل، دانشگاه میشیگان، دانشگاه کلمبیا نیویورک، دانشگاه پن استیت، دانشگاه تگزاس آستین و دانشگاه واشنگتن در این رده بندی قرار دارند.

بر اساس اعلام این رتبه بندی در قاره آسیا از میان ۱۰۰ دانشگاه برتر، ۱۰ دانشگاه برتر متعلق به کشورهای سنگاپور، ژاپن، چین، کره جنوبی و تایوان هستند.

کشور دانشگاه رتبه قاره ای رتبه جهانی
سنگاپور دانشگاه ملی سنگاپور ۱ ۵۲
ژاپن دانشگاه کیو ۲ ۵۴
چین دانشگاه تسینگ هوا ۳ ۵۸
چین دانشگاه پکن ۴ ۶۰
چین دانشگاه شانگهای ۵ ۶۸
چین دانشگاه فودان ۶ ۶۹
کره جنوبی دانشگاه ملی سئول ۷ ۸۱
تایوان دانشگاه ملی تایوان ۸ ۸۳
کره جنوبی دانشگاه کایست ۹ ۹۳
ژاپن دانشگاه توکیو ۱۰ ۹۸
ایران دانشگاه تهران ۴۴ ۲۲۵
ایران دانشگاه جامع علمی کاربردی ۵۴ ۲۹۶

در میان ۱۰۰ دانشگاه برتر آسیا نیز دو دانشگاه تهران با رتبه ۴۴ و دانشگاه جامع علمی کاربردی با رتبه ۵۴ از ایران حضور دارند.

در میان دانشگاه های ایرانی نیز به ترتیب ۱۰ دانشگاه برتر که در این رتبه بندی مورد ارزیابی قرار گرفته اند، منتشر شده است که همراه با رتبه جهانی آنها در این بخش به آنها اشاره می شود.

ردیف دانشگاه رتبه جهانی
۱ دانشگاه تهران ۲۲۵
۲ دانشگاه جامع علمی کاربردی ۲۹۶
۳ دانشگاه فردوسی مشهد ۵۱۶
۴ دانشگاه تربیت مدرس ۵۸۵
۵ دانشگاه علوم پزشکی تهران ۶۵۷
۶ دانشگاه علوم پزشکی مشهد ۱۰۰۳
۷ دانشگاه صنعتی اصفهان ۱۱۲۰
۸ دانشگاه شهیدبهشتی ۱۲۱۱
۹ دانشگاه صنعتی شریف ۱۲۲۸
۱۰ دانشگاه صنعتی امیرکبیر ۱۳۴۳

نکته قابل توجه دیگری که در این رده بندی مورد توجه قرار گرفته است، حضور لینک دانشگاه های دنیا در شبکه های اجتماعی مختلف است. از جمله این شبکه های اجتماعی که در این رتبه بندی مورد توجه قرار دارد شامل فیسبوک، توئیتر، لینکدین، یوتوب و آی تیونز است.

در حالی که ۵ هزار و ۵۱۷ دانشگاه و کالج از ۲۰۰ کشور دنیا در فیسبوک صفحه دارند، از ایران تنها دانشگاه آزاد اسلامی واحد ابرکوه دارای لینک است. این واحد دانشگاهی همچنین در شبکه اجتماعی توئیتر نیز که ۴ هزار و ۳۴۰ دانشگاه و کالج لینک دارند تنها واحد دانشگاهی ایرانی است که حضور دارد. رتبه دانشگاه آزاد اسلامی واحد ابرکوه در رتبه بندی ۴ICU عدد ۸۴۳۰ است.

در شبکه اجتماعی فلیکر که دانشگاه آزاد اسلامی واحد فلاورجان به عنوان تنها واحد دانشگاهی ایرانی با رتبه ۸۴۶۲ در آن قرار دارد نیز ۸۸۰ دانشگاه و کالج لینک دارند.

در شبکه اجتماعی لینکدین که به نوعی شبکه ای برای افراد حرفه ای و متخصصان است وضعیت دانشگاههای ایرانی متفاوت است. دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز، دانشگاه فردوسی مشهد، دانشگاه هنر اصفهان، دانشگاه صنعتی اصفهان، دانشگاه شهید چمران اهواز و دانشگاه صنعتی شریف در این شبکه لینک دارند. بر اساس اطلاعات رتبه بندی ۴ICU تعداد ۳۸۰۷ دانشگاه و کالج در این شبکه اجتماعی حضور دارند.

۲ شبکه اجتماعی یوتوب و آی تیونز در میان دانشگاه های ایرانی طرفدار ندارند و هیچ لینکی از آنها گزارش نشده است.
در کانال تلگرام لرستان خبر عضو شوید

نظرات