از آیفون ۲۰۰ هزار تومانی اپل تا مالک علاءالدین و بازار گرم کلاهبرداری

خرید گوشی جدید تلفن همراه و یا تعمیر آن و بحث ضمانت نامه موضوعی است که می توان گفت تمام افراد جامعه به نوعی با آن درگیرند با این وجود اعتماد کردن در این حوزه ها کاری سخت و دشوار است.

به گزارش افکارنیوز ، شاید تقریبا تمام مشترکان تلفن همراه هر یک به نوعی با بحث خرابی و مشکل تلفن خود مواجه شده باشند و حتی اگر این اتفاق هم برای آن ها نیفتاده باشد حداقل هنگام خرید گوشی با این سوال مواجه بوده اند که آیا پرداختن ۴۰ یا ۵۰ هزار تومان برای ضمانت دستگاه فایده ای هم خواهد داشت؟

کم بودن تعداد نمایندگی های برندها، زمان بر بودن مراجعه به آن ها از سویی و از سوی دیگر لیست مواردی که هر یک می توانند ابطال کننده ضمانت نامه به شمار روند موجب می شوند که در موارد متعدد افراد از خرید گوشی با ضمانت خودداری کنند که همین مساله موجب می شود پس از خرید گوشی تلفن همراه در مواردی که برای آن مشکلی ایجاد می شود فرد نداند که می تواند به کدام تعمیرکار اعتماد کند.

در این زمینه تعمیرگاه های تلفن همراه نیز مانند فروشگاه های آن ها زیر نظر دو گروه مجزا قرار دارند که همین مساله در موارد متعدد موجب می شود راه گریزی برای افراد متخلف وجود داشته باشد و اوضاع برای کاربران دشوارتر شود.

گذری هرچند کوتاه به بازارهای معروف فروش موبایل پایتخت به وضوح گویای آن است که در این حوزه واقعا نمی توان به راحتی به فروشندگان و تعمیرکاران اعتماد کرد؛ موضوعی که حتی خود فروشندگان هم نسبت به آن اخطار می دهند و زمانی که شما برای قیمت گرفتن از آنها وارد واحدشان می شوید، بابت گران فروشی یا اصل نبودن گوشیهای همکارانشان به شما هشدار می دهند.

در چنین شرایطی این موضوع واقعا جای سوال دارد که فردی که با هزینه هایی به نسبت بالا یا اصلا با هر هزینه ای وارد این بازار می شود در صورت بروز مشکل به کدام مرجع می تواند مراجعه کند.

در این زمینه مدتی است اتحادیه تجهیزات مخابراتی به راه اندازی شورایی اقدام کرده که در آن چند عضو اتحادیه که از متخصصان تلفن همراه هستند در کنار نمایندگانی از اکثر برندهای معروف گوشی موبایل از سامسونگ و سونی گرفته تا نوکیا به بررسی شکایات مردمی بپردازند.

برای تهیه این گزارش یکی از روزهای دوشنبه که این شورا تشکیل می شود به اتحادیه مربوطه رفتیم تا گزارشی از روند برگزاری این شورا داشته باشیم تا مشخص شود بیشتر در چه مواردی می توان به این شورا مراجعه کرد.

گوشی برند معروف و عدم آنتن دهی در برخی محله ها

اولین فردی که برای رسیدگی به مشکل خود به این شورا مراجعه کرده آقای جوانی است که گوشی هوشمندی با قیمتی حدود یک میلیون تومان را از یکی از معروف ترین برندهای تلفن همراه تهیه کرده اما علیرغم سالم بودن، در محله ای که این فرد ساکن است آنتن گوشی محو شده و برقراری دریافت تماس با آن غیرممکن می شود.

پس از اعلام موضوع در شورا، اغلب کارشناسان به این نتیجه می رسند که این نقص به شرکت فروشنده مربوط می شود و لازم است این شرکت ظرف مدت دو هفته مشکل مربوطه را برطرف کرده و یا یک گوشی نو به کاربر ارائه کند. همچنین در این شورا مقرر شد که در صورت عدم حل مشکل با تعویض گوشی، مبلغی که فرد برای خرید گوشی پرداخت کرده به او بازگردانده شود.

از علاءالدین خرید نکنید

مورد دوم مربوط به خانمی می شود که چندی پیش یک گوشی هوشمند را از پاساژ علاءالدین خرید کرده اما پس از خروج از این پاساژ در خیابان جمهوری متوجه شده است که قیمت گوشی که خریده ۲۰۰ هزار تومان کمتر از آنچه پرداخته است.

این خانم که نسبت به این موضوع به شدت گله مند است درخواست نظارت بیشتر و سرکشی به این واحدها را دارد. در نهایت هم شورا فروشنده مربوطه را ملزم به پرداخت مبلغی که به طور اضافه دریافت کرده می کند و در همان شورا این مبلغ از فروشنده دریافت و به خریدار بازگردانده می شود.

اما درباره نظارت به واحدهای فروشنده باز همان بحث قدیمی دوگانگی موجود در بازار موبایل پیش می آید که بخشی از فعالان این صنعت زیر نظر اتحادیه لوازم صوتی تصویری مشغول فعالیت هستند و گروهی دیگر زیر نظر اتحادیه تجهیزات مخابراتی و درنهایت این دوگانگی راه فراری اساسی برای فعالان این بازار باز می کند.

یکی از مراجعان دیگری که به این شورا مراجعه کرده آقای میانسالی است که تبلتی را از علاءالدین برای فرزندش تهیه کرده اما پس از چهار ماه دستگاه خریداری شده با مشکل مواجه می شود. به پیشنهاد فروشنده قرار می شود تبلت مورد نظر تعمیر و گارانتی یکساله نیز به خریدار واگذار شود.

اما نکته جالب و مهمی که در این میان به آن اشاره می شود آن که حتی به گفته خود اعضای شورا، شاید حدود ۹۰ درصد شکایات این شورا به فروشندگان علاءالدین مربوط می شود.

گارانتی معتبر فراموش نشود

یکی دیگر از افرادی که برای حل مشکل خود به این شورا مراجعه کرده فردی است که گوشی هوشمند خود را که حدود یک میلیون و ۲۰۰ هزار تومان بابت آن هزینه کرده به منظور تعمیر مشکلی که در باطری آن وجود داشته به نمایندگی مربوطه می برد و پس از دریافت گوشی مدتی به دلیل سفر از آن استفاده نمی کند اما پس از دو هفته و بازگشت از سفر در اولین روز استفاده با شکستگی LCD مواجه می شود که به عقیده او مشکل به دلیل عدم تعمیر مناسب رخ داده اما کارشناسان حاضر در شورا پس از بررسیهای متعدد به این نتیجه می رسند که احتمالا گوشی مورد نظر هنگامی که در اختیار کاربر قرار داشته ضربه دیده است.

با این وجود در شورا از شرکت مربوطه خواسته می شود که تعمیرات را با لحاظ نهایت تخفیف انجام دهند و شرکت فروشنده نیز موضوع را قبول می کند اما به نظر می رسد خریدار همچنان نسبت به این موضوع گله دارد.

اما از دیگر مواردی که در این شورا به کرات می توان با مشکلات مربوط به آن برخورد کرد بحث ضمانتنامه است. چرا که بسیاری از افراد برای بررسی موضوع خود به این شورا مراجعه می کنند اما شرط اصلی بررسی اختلافات دارا بودن ضمانتنامه معتبر است.

نکته دیگر آن که در این زمینه در موارد متعدد مشاهده می شود که فروشندگان گارانتی هایی که اصل نیستند را به خریداران خود ارائه می کنند مشتریان از همه جا بی خبر پولی به ضمانتنامه پرداخت می کنند اما ضمانت دریافتی فاقد اعتبار لازم به شمار می رود.

با وجود ناشناخته بودن این شورا برای بسیاری از کاربران، شاید هر هفته حدود ۱۵ تا ۳۰ پرونده مورد بررسی قرار می گیرد اما بحثی که در این میان مطرح است آن که پیگیری موضوعات در این شورا و رسیدگی به تخلفات واحدهای فروشنده چه نتایجی را برای آنها در بر خواهد داشت؟

در این زمینه اعضای این شورا بر این نکته تاکید دارند که هر واحدی که سه امتیاز منفی کسب کند حکم پلمپ آن صادر خواهد شد. به همین دلیل لازم است که فروشندگان توجه داشته باشند که شکایت های آن ها به سه مورد نرسد.

علاوه بر بحث هایی که مربوط به دو حوزه مختلف فعال در بخش موبایل می شود موضوع دیگر بحث آن است که در ۹۰ درصد موارد این فروشگاه ها هستند که مقصر شناخته می شوند حتی دایره این تخلفات چنان بالاست که این گونه گفته می شود زمانی در سال های ۸۴ برخی از نمایندگی ها برای آن که گوشی ها از ضمانت خارج شوند به آن ها زاج می زدند چرا که به این نتیجه رسیده بودند وقتی به گوشی زاج زده شود حالت آن مانند گوشی آب خورده و همین موضوع باعث می شود از گارانتی خارج شود و شرکت مسوولیتی در قبال آن نداشته باشد به همین دلیل طی سال های گذشته خیلی از شرکتها ضمانتنامه معتبر ارائه نمی کردند و یا خدمات پس از فروش مناسبی نداشتند در این سال ها بسته شدند اما اکنون همچنان بازار آشفته موبایل شرایطی دارد که در آن اعتماد بسیار سخت است.

عکس العمل برندهای موبایل در برابر نارضایتی کاربران

همچنین در این شورا شاید در اکثر موارد شکایتها به چند برند خاص مربوط باشد چرا که بسیاری از برندها و به ویژه برندهای تولیدکننده داخلی ترجیح می دهند پیش از رسیدن بحث به این مرجع مشکل را حل کرده و حتی با ارائه گوشی ها نو به خریداران، آنها را از شکایت منصرف کنند اما برخی برندها که به نظر می رسد اعتماد بیشتری به تولیدات خود دارند اغلب پای محصولات خود ایستاده و در این دادگاه حاضر می شوند و به بحث درباره موضوعات مطرح شده پرداخته و به شدت از تولیدات خود دفاع می کنند.

اما حرف هایی که در حاشیه این جلسات شنیده می شود گاه جذابیت بیشتری دارد؛ حرف هایی که مربوط به کلاهبرداری های بازار موبایل می شود. در این زمینه یکی از فروشندگان که به دلیل شکایت خریدارش در این شورا حاضر شده است می گوید اجاره های بالا موضوعی است که ما را مجبور می کند گاه برخلاف میل به شکل متفاوتی عمل کنیم.

می گوید ما هم دوست نداریم به این شکل درآمدزایی کنیم اما گاهی شرایط به گونه ای است که راه دیگری نمی ماند. به عنوان مثال حتی شده که همکاران ما یک گوشی ۱۲۰ هزار تومانی را با کمی تجهیزات جانبی و افزودن رنگ و لعاب تا یک میلیون و ۲۰۰ هزار تومان هم بفروشند در بسیاری از موارد هم جنس قلابی و قاچاق را به اسم نمونه اصل فروخته اند و پول چندین برابری از خریدار دریافت کرده اند.

یکی دیگر از راه ها هم آن است که یک جنس را با ضمانتنامه متفرقه و غیرمعتبر و به خریدار ارائه کنیم.

چرا هزینه تعمیر با ضمانتنامه بالاتر است؟

اما در این میان صحبت هایی هم درباره عدم علاقه مندی مردم به گوشی های بدون گارانتی است چرا که در اکثر موارد افراد بر این نکته تاکید دارند که حتی تعمیر گوشی زمانی که به نمایندگی های مجاز آن مراجعه می شود به مراتب پرهزینه تر از تعمیرگاه های معمولی است که دلیل این موضوع این گونه عنوان می شود که معمولا در شرکتهایی که مربوط به نمایندگی برندها می شود قطعات اصلی و اورجینال استفاده می شود و وقتی شما تلفن همراه خود را برای تعمیر به تعمیرگاه های متفرقه می سپارید در موارد متعدد ممکن است آنها از قطعات چینی و یا قطعاتی با کیفیت پایین استفاده کنند.

بحث دیگری که در حاشیه این شورا شنیده می شود بحث آیفون های تقلبی اپل است که گویا نمونه های آن در بازار فراوان است البته گفته می شود اکنون مدتی است تا حدی میزان این نمونه ها در بازار کاهش پیدا کرده است.

یکی از فروشندگان پاساژ علاءالدین که به دلیل شکایت به این شورا مراجعه کرده درباره این که مردم چگونه می توانند هنگام خرید گوشی نسبت به اصل و مرغوب بودن آن اطمینان حاصل کنند می گوید در بسیاری از موارد خرید گوشی مانند یک هندوانه در بسته است.

او در عین حال می گوید: اکنون اجاره های سنگینی که وجود دارد باعث می شود بسیاری از ما در موارد متعدد مجبور به تقلب شویم. اما در فضایی خارج از علاءالدین ممکن است به دلیل پایین بودن این موضوع این تقلب ها به مراتب کمتر صورت گیرد به عنوان مثال در شهرک اکباتان که از سال ها پیش فروشگاه ها بسیار زیادی در زمینه موبایل درآن فعالیت دارند شاید سالی یکبار هم تقلب نشود اما در علاءالدین…

هزینه های بالا به بهانه نصب نرم افزار

یکی دیگر از فروشندگان علاءالدین هم درباره نصب نرم افزار صحبت می کند و با بیان این که هزینه نصب نرم افزار نهایتا ۲۰ هزار تومان است می گوید: شاید خیلی بی انصافی نباشد اگر بگوییم در علاءالدین کاسب خوب وجود ندارد؛ اکنون در برخی مجتمع ها مانند بازار موبایل اوضاع به گونه ای است که حراست سخت گیری بسیار دارد و اگر فردی اقدام به گران فروشی یا فروش جنس تقلبی کند به هیچ عنوان اجاره مغازه او تمدید نمی شود اما در علاءالدین شاید اگر مغازه دار آشنایی سراغ نداشته باشید در هر صورت خرید گوشی نوعی ریسک باشد.

همچنین این فروشنده بحث برچسب برروی گوشی ها اشاره می کند می گوید: گاه برای نصب یک برچسب همکاران ما در علاءالدین مبالغ هنگفتی را از افراد طلب می کنند به عنوان مثال برخی دستگاه های موبایل هستند که ضد ضربه اند و ممکن است خریدار این موضوع را نداند به همین دلیل زمانی که مشتری به یک واحد مراجعه می کند، فرد به خریدار می گوید ما دو نوع برچسب داریم که یک برچسب عادی است و قیمتی حدود ۱۰ هزار تومان دارد اما برچسب دیگر برچسبی است که از مواد ضد ضربه استفاده شده است؛ به عنوان مثال ممکن است به یکی از گوشیهای ضد ضربه چندی بار برروی ویترین خود بکوبد و بگوید بر روی این گوشی از این برچسبها استفاده شده و به همین ترتیب در بسیاری موارد به خصوص وقتی خریدار از آگاهی برخوردار نبوده حتی برای چنین برچسب هایی تا ۴۰۰ هزار تومان هم پول گرفته شده است.

این فروشنده در عین حال می گوید: اکنون اجاره های بسیار بالایی که در علاءالدین وجود دارد باعث می شود که فروشندگان به راه های مختلف متوسل شوند تا بتوانند اجاره واحدهای خود را دربیاورند در این میان هیچ کس هم جرات نمی کند واحد خود را خالی کند و تحویل دهد چرا که اگر کسی چنین تصمیمی بگیرد؛ مالک علاءالدین از این تصمیم بسیار خوشحال می شود چراکه می تواند بلافاصله آن واحد را به قیمتی بیشتر اجاره دهد این در صورتی است که تمام فروشنده های این پاساژ منتظرند تا ارگان های دولتی در این زمینه اقدام کنند و وضعیت این پاساژ را سرو سامان دهند.
در کانال تلگرام لرستان خبر عضو شوید

نظرات