یک متخصص تغذیه گفت: نور مستقیم آفتاب و برخی مواد غذایی حاوی ویتامین دی هستند و در صورت کمبود این ویتامین در بدن، بیماری های مختلفی در کودکان و بزرگسالان مانند نرمی استخوان و راشیتیسم ایجاد می شود.

به گزارش افکارنیوز ، مریم مهرآزی در مورد نقش ویتامین دی در سلامت بدن اظهار داشت: ویتامین دی سبب جذب کلسیم از روده و بازگرد مجدد آن از طریق کلیه ها می شود؛ همچنین در افراد سالم ویتامین دی چندین ماه در کبد ذخیره می گردد.

وی مهمترین کارکرد ویتامین دی را در حفظ کلسیم و فسفر در بدن عنوان کرد و افزود: سلامت سیستم عصبی، حفظ تراکم استخوان ها و انقباض عضلانی نتیجه استفاده مناسب از ویتامین دی است.

این متخصص تغذیه به این نکته اشاره کرد که تابش مستقیم نور آفتاب و مواد غذایی مانند زرده تخم مرغ، ماهی های روغن دار، جگر و غلات منبع خوبی برای تأمین ویتامین دی هستند اما متأسفانه به دلیل زندگی آپارتمان نشینی امکان استفاده از نور مستقیم آفتاب کمتر شده و به ویژه در فصل زمستان باید مواد غذایی حاوی ویتامین دی را بیشتر در دستور غذایی قرار داد.

مهرآزی خاطرنشان کرد: همچنین افرادی که امکان استفاده از مواد غذایی حاوی ویتامین دی را به دلیل مشغله کاری و کهولت سن کمتر دارند، حداقل می توانند از مکمل ها حاوی ویتامین دی استفاده کنند چرا که با افزایش سن توانایی پوست بدن برای ساخت ویتامین دی از طریق نور آفتاب کمتر می شود.

وی در پاسخ به اینکه چه میزان ویتامین دی باید برای سنین مختلف مصرف شود، گفت: برای نوزادان تا کودکان زیر یکسال روزانه ۴۰۰ میلی گرم ویتامین دی لازم است و از کودکان بالای یک سال تا سن ۷۰ سالگی نیاز بدن به ۶۰۰ میلی گرم ویتامین دی در روز ضروری است البته افراد سالمند نیاز بیشتری به دریافت ویتامین دی دارند.

این متخصص تغذیه در مورد اثرات کمبود ویتامین دی در بدن نیز گفت: کمبود این ویتامین منجر به بروز بیماری های مختلف از جمله راشیتیسم در نوزادان و کودکان می شود و در بزرگسالان امکان بروز دردهای استخوانی، نرمی استخوان و در نهایت پوکی استخوان وجود دارد. همچنین کمبود ویتامین دی می تواند منجر به بروز برخی بیماری های خودایمنی مانند آرتریت روماتوئید و بیماری های التهابی روده شود.
در کانال تلگرام لرستان خبر عضو شوید

نظرات