وزیر کشور با بیان این که ۶۳ درصد از افراد معتاد متاهل و ۵۳ درصد شاغل هستند گفت: علت ۵۰ درصد از طلاق های کشور مساله" اعتیاد" است.

عبدالرضا رحمانی فضلی وزیر کشور و دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر در نشست مشترک با مدیران سازمان تبلیغات اسلامی و اعضای کانون مداحان کشور، گفت: با توجه به این که جامعه مداحان به عنوان یکی از شبکه های اجتماعی موثر و دارای جایگاه بالا در جامعه هستند، وزارت کشور در راستای رویکرد اجتماعی کردن موضوع اعتیاد نشست های متعددی را با تشکل های مهم برگزار می کند که کانون مداحان نیز به لحاظ این تاثیرگذاری یکی از مهم ترین شبکه های موثر جامعه محسوب می شود.

وی افزود: جامعه امروز ما به یک بلایی به نام مواد مخدر و قاچاق دچار شده است، بعد از سیاست های ۱۱ گانه ابلاغیه رهبری به ستاد مبارزه با مواد مخدر این امر بسیار مهم تلقی شده و ایشان مبارزه با مواد مخدر را به منزله جهاد تلقی کرده اند.

دبیر کل ستاد مبارزه با مواد مخدر با بیان این که تا کنون زحمات زیادی در حوزه مبارزه با مواد مخدر کشیده شده، گفت: علی رغم این تلاش ها امروز نمی توانیم بگوییم که توانسته ایم مواد مخدر و این بلای اجتماعی را کنترل و مدیریت و دغدغه جامعه را حل کنیم.

وزیر کشور با اشاره به وجود ۲۷۰۰ شهید مواد مخدر گفت: علاوه بر این رشادت ها کشور ما هزینه های اجتماعی و اقتصادی بسیار بالایی را پرداخت کرده است اما کماکان در حوزه مبارزه با مواد مخدر از قاچاقچیان عقب هستیم.

رحمانی فضلی گفت: با توجه به گردش مالی بسیار بالایی که در حوزه مواد مخدر وجود دارد از لحاظ اقتصادی برای قاچاقچیان می صرفد به طوری که اگر در مرز هر کیلو مواد مخدر ۲۰۰ میلیون تومان باشد در داخل کشور با ۵۰۰ میلیون تومان عرضه می شود لذا این گردش مالی بالا از لحاظ اقتصادی به قدری وسوسه انگیز است که علی رغم تلاش ها از قاچاقچیان عقب هستیم.

دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر گفت: اگر در گذشته تنها ماده مخدر تریاک محسوب می شد، امروز انواع و اقسام آن به ویژه مخدرهای صنعتی افزایش یافته و به صورت خطرناک مورد استفاده قرار می گیرند، به طوری که برای هر امراض و بیماری یک نوع از این مخدرهای صنعتی جایگزین درمان معرفی می شود که نمونه های بارز آن تجویز برای استرس، افسردگی، کاهش یا افزایش وزن، تمرکز در شب های امتحان برای دانشجویان، نارسایی های جنسی و پوست و غیره هستند. با توجه به این که آگاهی جامعه از مصرف این مواد کم است آن ها نمی دانند حتی یک یا دو بار مصرف این قرص ها امکان بازگشت را از افراد می گیرد و بر همین اساس در حال حاضر یک میلیون و ۳۲۵ هزار معتاد در کشور وجود دارد.

وزیر کشور اظهار کرد: از سال ۸۶ به بعد از هر نظرسنجی که توسط دستگاه های مختلف صورت گرفته اولین دغدغه مردم و خانواده بحث اعتیاد بوده و بیکاری دغدغه دوم آن ها محسوب می شود.

وی اظهار کرد: اگر این تعداد معتاد هر کدام دارای چهار عضو در خانواده باشند در حال حاضر می توان گفت ۶ میلیون نفر به صورت مستقیم با مواد مخدر ارتباط دارند.

به گفته دبیر کل ستاد مبارزه با مواد مخدر ۶۳ درصد معتادان متاهل و ۵۳ درصد شاغل هستند. همچنین ۵۰ درصد از طلاق های کشور نیز به علت اعتیاد صورت می گیرد که اگر برای هر زوجی که طلاق می گیرند دو فرزند را متصور شویم به یک مقوله بسیار گسترده از آسیب ها در جامعه مواجهیم.

وی درباره کاهش سن اعتیاد در کشور نیز گفت: براساس نظرسنجی های صورت گرفته متاسفانه ۲۰ درصد از معتادان دارای مدرک لیسانس و ۷۰ درصد دیپلم دارند. همچنین ۴۶ درصد از زندانیان افرادی هستند که مستقیم با مواد مخدر ارتباط داشته اند و ۲۵ درصد از زندانیان نیز به صورت غیر مستقیم با مواد مخدر در ارتباط بوده اند.

دبیر کل ستاد مبارزه با مواد مخدر ادامه داد: علیرغم تلاش های صورت گرفته شاهد چنین آمارهایی هستیم و اگر این تلاش ها از سوی دستگاه های ذیربط صورت نمی گرفت قطعا شاهد یک فاجعه گسترده بودیم.

به گفته دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر، بسیاری از روش های قبلی و ناتوانی هایی که در گذشته وجود داشته باید جبران شود و بر همین اساس تصمیم وزارت کشور بر اجتماعی کردن موضوع اعتیاد و بردن نگرانی و حساسیت آن در بین مردم بوده است.

وی با تاکید بر این که پیشگیری، درمان، مقابله و صیانت از معتادان ترک کرده از مهمترین برنامه های اجتماعی وزارت کشور در حوزه مواد مخدر است، خاطرنشان کرد: در امر مقابله پلیس وظیفه اصلی را دارد اما بحث پیشگیری، درمان و صیانت از معتادان موضوعاتی هستند که باید با مشارکت و درگیر کردن عموم جامعه صورت بگیرد که در این مسیر باید به دنبال تاثیرگذارترین جریان های اجتماعی در جامعه باشیم.

وی کانون مداحان را یکی از بزرگترین جریان های اجتماعی، موثر و بااهمیت در جامعه عنوان کرد و افزود: امروزه ngoها به عنوان رکن پنجم دموکراسی در جهان مطرح هستند و خوشبختانه ایران از ۱۴۰۰ سال قبل با داشتن تشکل بزرگ کانون مداحان به خوبی در این عرصه فعالیت کرده و امروز می تواند به عنوان یکی از بازوان پرتوان دولت در کاهش آسیب های مواد مخدر وارد شود.

وی با بیان این که مداحان از لحاظ شناختی، احساسی و فلسفی پیوند عمیقی با جامعه برقرار کرده اند، اظهار کرد: تقاضای من از جامعه مداحان این است که به دنبال راهکارهایی برای حل معضل اعتیاد جامعه باشیم و در شرایط کنونی باید بتوانیم با همکاری جریان های مختلف اجتماعی مساله اعتیاد را کنترل کنیم.

دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر از برگزاری جلسه مشترک با جامعه ورزشکاران ظرف هفته آینده خبر داد و گفت: تا کنون با طبقات و تشکل های مختلف نشست مشترک پیرامون موضوع اعتیاد داشتیم چرا که دولت به دنبال آگاهی بخشی جامعه در حوزه اعتیاد است و همه می دانیم که تشکل های بزرگ اجتماعی بسیار در این امر تاثیرگذار هستند.

وی گفت: با توجه به این که خانواده ها حساسیت لازم را ندارند، بر همین اساس بر شب نشینی فرزندانشان، بیرون از خانه بودن آن ها و بر شرکت در جشن های آنها کنترل لازم را ندارند باید این حساسیت و نگرانی را در خانواده ها ایجاد کنیم که از بین بردن موضوع نگرانی ها نسبت به مواد مخدر باید با مشارکت تشکل ها ازجمله کانون مداحان صورت بگیرد.

رحمانی فضلی با تاکید بر این که جامعه مداحان باید از لحاظ روانی جوانان را تحت تاثیر قرار دهند، گفت: باید حس گناه، تعصب و غیرت در جوانان برانگیخته شود و الگوهای تقویت اراده برای آن ها بیان شود.

وی همچنین از روسای کانون مداحان کشور خواست تا با تشکیل خیریه ها در این کانون به صیانت از خانواده معتادان بپردازند ضمن آنکه باید از لحاظ حقوقی و قضایی نیز خانواده های معتادان به ویژه زنان مردان معتاد مورد حمایت قرار بگیرند.

به گفته دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر، مستندها نشان می دهد که اعتیاد مردان در خانواده به آسیب های بسیار زیادی منجر می شود به طوری که آن ها زنان خود را وادار به تکدی گری و حتی تن فروشی می کنند و زمانی که زن خانواده نیز معتاد شود فاجعه ای بزرگ رخ می دهد چرا که فرزندان آن ها در محیط های آسیب زا بزرگ می شوند و به تبع آن آمار جرم، تجاوز و سرقت افزایش می یابد.

وی با بیان این که متاسفانه در پنج سال اخیر درصد اعتیاد زنان از ۵.۲ درصد افزایش یافته، گفت: باید کانون مداحان به دنبال تشکیل خیریه هایی باشد که بتوان از خانواده های معتادان حفاظت و صیانت کرد.

دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر با بیان این که ۲۰ درصد کشفیات مواد مخدر افزایش یافته، به کشف ۱۲۰۰ کیلو تریاک در روزهای اخیر اشاره کرد که از طریق یک وانت بار از کرمان حمل می شد.

رحمانی فضلی با تاکید بر این که باید به دنبال ایجاد شغل برای معتادان ترک کرده و فراهم سازی پذیرش این افراد درجامعه باشیم، گفت: علی رغم این که تعداد معتادان در ایران از نرخ جهانی آن کمتر است، اما برای ما قابل قبول نیست چرا که کشوری با مذهب شیعه هستیم و این تعداد از معتادان قابل قبول نیست.

رحمانی فضلی همچنین با حضور در جمع خبرنگاران در پاسخ به سوال ایسنا در خصوص تجهیز و انسداد مرزها گفت: خوشبختانه مدیریت و کنترل خوبی در مرزها صورت گرفته و با تامین اعتبار و تجهیز امکانات نیروی انتظامی و مرزبانی فعالیت خوبی برای انسداد مرزها دارند.

وی با اشاره به تجهیز مرزها به برجک دیده بانی و پهپاد گفت: با توجه به اینکه نیروی انتظامی و سپاه به این تجهیزات مجهز شده اند کنترل مرزهای شرقی به خوبی انجام می شود و به جز ۲۰۰ کیلومتر، تمام مرزهای شرقی تحت کنترل است و هیچ کاروان مواد مخدری به کشور امکان ورود ندارد.

وی ابراز امیدواری کرد تا همه مرزها به مدیریت کامل در بیاید.

رحمانی فضلی درباره ایجاد اشتغال برای معتادان پاک شده نیز گفت: این آیین نامه مصوب هیات دولت است و وزارت کار، تعاون و رفاه اجتماعی موظف شده هر ساله اعتباری را برای اشتغالزایی و حمایت از معتادان ترک کرده اختصاص دهد، در حال حاضر این آیین نامه در حال اجراست و در تلاش هستیم تا آن را افزایش دهیم.
در کانال تلگرام لرستان خبر عضو شوید

نظرات