گزارش نوروزی

خرم‌آباد یکی از شهرهای مهم غرب ایران در دوره ساسانیان ویکی از پایتخت‌های هزاراسپیان و آل حسنویه بوده است و اکنون بزرگترین شهر لرنشین ایران است

در محل کنونی خرم آباد از دوره عیلامیان شهری با نام خایدالو وجود داشته و بعد ها شهر شاپورخواست به دستور شاپور اول ساسانی بر خرابه های آن و در حدود محل کنونی شهر ساخته شده است. جاذبه های گردشگری تاریخی و طبیعی متعددی در سطح شهر خرم آباد وجود دارد که از آن جمله می توان به قلعه فلک الافلاک، مناره آجری، پل شکسته، گرداب سنگی، سنگ نبشته، آرامگاه باباطاهر و دریاچه کیو اشاره کرد.

دریاچه کیو

‫در مرکز شهر خرم آباد در کنار پارک کیو دریاچه بسیار زیبای کیو قرار دارد. این دریاچه به شهر جلوه خاصی داده ‫و در کنار جاذبه های تاریخی فراوان در دره خرم آباد وچشمه های پر آب دره خرم آباد شهر را در ردیف یکی از شهرهای زیبا ی توریستی قرار داده است.

مساحت دریاچه کیو حدود هفت هکتار و عمق آن بین سه ‫تا هفت متراست. این دریاچه از ارزش های توریستی زیادی بر خورداراست وبه لحاظ ویژگیهای خاص خود می تواند به یکی از بهترین مراکز جذب توریست تبدیل شود.

آب این دریاچه از سرچشمه های موجود در مخمل کوه و از طریق چشمه های کف دریاچه تامین می شود در کنار این دریاچه امکانات تفریحی، شهر بازی و چشم ‫اندازهای زیبایی وجود دارد.

کیو در زبان لری مردمان خرم آباد به معنی کبود رنگ و آبی است و دلیل استفاده این کلمهبرای این دریاچه، آب زلال و عمیق این دریاچه است که به رنگ آبی و نیلی است.
دریاچه کیو با تمام زیبایی هایی که دارد دائمی نیست و یک دریاچه و سراب فصلی است.

دریاچه کیو در یک محوطه تفریحی به همین نام در مرکز شهر خرم آباد واقع شده و دارای امکانات و فضای مناسب برای برگزاری مسابقات ورزشی در رشته های شنا، دو و میدانی و دوچرخه سواری است. این دریاچه ظرفیت لازم برای فعالیت در قالب پایگاه ورزش های شنا، دو ودوچرخه سواری در سطح کشور را نیز دارد.

این دریاچه علاوه بر زیبایی های چشمگیری که دارد، زیستگاهی مناسب برای جانوران آبزی و پرندگان بومی و مهاجر است.

شرایط این دریاچه به گونه ای است که سطح آب آن به صورت لحظه ای در حال افزایش است و فعالیت چشمه های تامین کننده آب آن سبب می شود در فصل بهار و تابستان آب دریاچه به سرعت زیاد شود.

دریاچه کیو، نگین فیروزه ای رنگ شهر خرم آباد با چشم اندازی زیبا و دیدنی به عنوان یکی از جاذبه های گردشگری و تفریحی استان لرستان است که در طول فصل بهار و تابستان پذیرای صدها مسافر و گردشگر از نقاط مختلف کشور است.

دریاچه کیو برای مردم شهر خرم آباد بیش تر از یک دریاچه فصلی اهمیت دارد، زیرا این دریاچه با تاریخ، فرهنگ و سرزندگی این شهر گره خورده است، همانطور که کارون با اهواز و زاینده رود با اصفهان.

این دریاچه طبیعی به طور معمول همه ساله در فصل پاییز خشک شده و در پایان فصل زمستان به صورت طبیعی و از طریق چشمه های آب درون شهر پرآب می شود.

 

در کانال تلگرام لرستان خبر عضو شوید

نظرات