معاون محیط زیست لرستان:

لرستان خبر: معاون فنی محیط زیست لرستان گفت: حدود ۳۵۸ گونه جانوری از حیات وحش لرستان شناسایی و ثبت شده که بیش از ۶۰ درصد آنها را پرندگان تشکیل می دهند.

به گزارش لرستان خبر از خرم آباد، نبی اله قائد رحمتی  امروز در جمع خبرنگاران اظهار کرد: بخش قابل توجهی از گونه های حیات وحش لرستان ، پرندگان مهاجر آبزی و کنار آبزی هستند که استان لرستان به دلیل منابع آبی فراوان، تنوع اقلیمی، توان اکولوژیک بالقوه، زیستگاه مناسبی برای حیات وحش به ویژه پرندگان مهاجر محسوب می شود.

وی افزود: دراین راستا، تالاب های 11 گانه پلدختر، بیشه دالان بروجرد، تنوردر دورود و دریاچه گهر مهمترین زیستگاه های پرندگان مهاجر در استان لرستان هستند.

معاون فنی اداره کل محیط زیست استان لرستان گفت: با وجود آنکه بسیاری از جانوران به عمل مهاجرت دست می زنند، ولی تماشایی ترین و شگفت انگیزترین انواع مهاجرت، مخصوص پرندگان است.

وی تصریح کرد:  اگر چه اغلب پرندگان در جهت شمال به جنوب مهاجرت می کنند، ولی گاهی جهت مهاجرت شرقی به غربی است و یا در زوایای دیگر انجام می شود..

قائد رحمتی با اشاره به اینکه روز جهانی پرندگان مهاجر یک رویداد بین المللی است، افزود: این رویداد از سال 2006 میلادی تا کنون هر سال در ماه می به منظور تنویر افکار عمومی و با تاکید بر اهمیت و لزوم حفاظت از پرندگان مهاجر و زیستگاه های آنها برگزار می شود.

معاون فنی اداره کل محیط زیست استان لرستان گفت: بر اساس برآوردی که صورت گرفته سالانه حدود پنج میلیون پرنده مهاجر از کشور عبور می کنند که بیشتر آنها پرندگان مهاجر آبزی هستند و استان لرستان به دلیل شرایط خاص جغرافیایی و قرار گرفتن در بخش زاگرس میانی و داشتن منابع آبی فراوان به ویژه تالاب های زیبا، یکی از ایستگاه های پرندگان مهاجر آبزی محسوب می شود.

وی تصریح کرد: حدود 358 گونه جانوری از حیات وحش لرستان شناسایی و ثبت شده که بیش از 60 درصد آنها را پرندگان تشکیل می دهند.

وی تصریح کرد: ایجاد زیر ساخت های مناسب از جمله سایت های پرنده نگری، ایجاد مراکز تحقیقاتی و علمی و پژوهشی از جمله اقدامات لازم برای حفاظت از تالاب های استان به عنوان یکی از ظرفیت های گردشگری استان در جهت توسعه پایدار است.

انتهای پیام/ ق

در کانال تلگرام لرستان خبر عضو شوید

نظرات