مدیرکل حفاظت محیط زیست لرستان:

لرستان خبر: مدیرکل حفاظت محیط زیست استان لرستان از عدم هماهنگی دستگاه‌های دولتی خبر داد و گفت: برخی دستگاه‌ها بدون مطالعه و ارزیابی، اقداماتی انجام می‌دهند که نادرست است.

به گزارش لرستان خبر، محمدحسین بازگیر یکشنبه شب در جلسه پیشگیری از وقوع جرایم در خرمآباد ضمن تبریک اعیاد شعبانیه و هفته محیط زیست اظهار داشت: امروز با معضلی به نام گرمشدن کره زمین به میزان یک درجه مواجه هستیم که به دنبال آن خشکسالی و از بین رفتن اکوسیستم نیز به وجود می‌آید.

 

وی افزود: از بین بردن پوشش گیاهی و حیاتوحش منجر به گرم شدن زمین میشود، بنابراین ما باید از این امر جلوگیری کنیم. وقتی رأس هرمهای غذایی از بین برود، تعادل چرخه طبیعت نیز از بین میرود که در این صورت کنترل‌کنندگان اقلیم طبیعی از بین میروند.

 

بازگیر تصریح کرد: برخی افراد مرتکب تخلفاتی با عنوان تخلفات زیست‌محیطی می‌شوند. از جمله جرمهایی که زندگی انسانها را دچار چالش میکند، استفاده از روغن‌های اسکارنی است که در اراضی پخش میشود و به انسانها ضرر میرساند.

 

مدیرکل حفاظت محیط زیست لرستان یادآور شد: این روغنها موجب تغییراتی در زاد و ولد و باعث زایمان بچه‌های فلج می‌شود. براساس آمار کشور یگان حفاظت محیط زیست استان در سال 92 جزو پنج استان برتر برای مقابله با این تخلفات بوده است.

 

وی خاطرنشان کرد: طی سال جاری 966 پرونده تخلفی در لرستان تشکیل شده و در این رابطه یک‌هزار و 69 نفر متخلف دستگیر شده‌اند که بالغ بر 400 میلیون تومان ضرر و زیان به بار آورده‌اند.

 

بازگیر تصریح کرد: تخلفات زیست محیطی هنوز به رسمیت شاخته نشده‌اند. واحدهای صنعتی پسماندهایی دارند و باعث ورود گرد و غبار به هوا می‌شوند، اما متأسفانه دستگاه‌های دولتی اقدامی به منظور رفع این مشکل انجام نداده‌اند، در حالی که طبق ماده 189 قانون برنامه پنجم توسعه در بند الف تمام دستگاه‌های دولتی و بخش‌های دولتی که از بیت‌المال استفاده می‌کنند، باید در راستای عمومی‌سازی فرهنگ محیط زیست تلاش کنند.

 

وی با بیان اینکه باید هر چه سریع‌تر برای مشکلات چاره‌ای بیندیشیم، متذکر شد: آلودگی آب بحران جدی این مملکت است، اما هنوز به درستی درک نشده، فاضلاب‌های روستایی وارد منابع آب زیرزمینی و دوباره استفاده می‌‍‌‌‌‌شود. رها شدن پسماندها و زباله‌ها در جنگل‌ها و مزارع و آتش زدن زمین‌های کشاورزی بعد از برداشت محصول آسیب بزرگی به مزارع می‌رساند

در کانال تلگرام لرستان خبر عضو شوید

نظرات