لرستان خبر گزارش می دهد

لرستان خبر: امروزه بسیاری از جوانان و نوجوانان زمان زيادی از شبانه روز را به تماشای برنامه‌های ماهواره اختصاص می ‌دهند.

 لرستان خبر، در استان لرستان نیز هم پای بقیه نقاط ایران، شاهد فراگیر شدن بحث رسانه های ماهواره ای هستیم و پای این پدیده به دورترین روستاهای استان، با حداقل امکانات نیز کشیده شده است.

 

 در یک تحقیق مشخص شد  بیشتر جوانان هدف خود را از تماشای ماهواره، استفاده از برنامه های علمی و ورزشی، دیدن سریال های متنوع کسب اخبار روز، تفریح و پرکردن اوقات فراغت می دانند.

 

اما علاوه بر موارد فوق بیکاری فزاینده و مطلع نبودن افراد و خانواده ها از تاثیرات مخرب ماهواره، از دلایل بالا گرفتن تب ماهواره در استان لرستان است.                                                                                                                                                                                                                                                          

با وجود اینکه بسیاری از خانواده های لرستانی به دلیل جو فرهنگی اصیل استان و مقدس بودن ارزش های خانوادگی مخالف ورود دیش های ماهواره ای به خانه های خود هستند اما بعضی دیگر از والدین، با نصب این تجهیزات در منزل، خود عاملی برای تشویق فرزندان برای تماشای برنامه های ماهواره هستند.                                                                

گفته می شود که 300 ماهواره در جو زمین مشغول پوشش برنامه های تلویزیونی است که از این بین 116 ماهواره فضای ایران را پوشش می دهند و شبکه های فارسی زبان که فقط برای فارسی زبانان و ایرانی ها برنامه تولید و پخش می کنند از 5 شبکه در سال 86 به160 کانال در سال 93 رسیده است.

 

از 18 هزارشبکه قابل دریافت در خاک ایران، با ساده ترین نوع دیش ماهواره می توان 2000 کانال ماهواره ای را دریافت کرد که از این تعداد 380 کانال شبانه روزدر حال پخش موسیقی، کلیپ، رقص،اهنگ درخواستی و کنسرت هستند؛ 1200شبکه در میان برنامه های خود کلیپ وشو پخش می کنند و 80 شبکه به نمایش مد ولباس می پردازند.

 

اما ایا به راستی هدف از تولید برنامه های این شبکه ها فقط برای سرگرمی و تفریح است.

 

به طور مثال برای اگاهی بخشی بیشتراز اهداف و محتوای این کانالهای ماهواره ای به یک نمونه اشاره می شود.

 

 رابرت مرداک صهیونیست، غول رسانه ای و مالک شبکه ها و مجلات مستهجن، دست به تاسیس شبکه ای برای ایرانیان به نام فارسی وان زده است که هر کدام از سریال ها و فیلم های  پخش شده از این کانال برای فروپاشی اخلاقی یک خانواده کافی است. 

 

 محور های اساسی و مورد تاکید این شبکه عبارتند از: 

-         ترویج وعادی جلوه دادن خیانت زن به همسر و شوهر به زن    

-         عادی جلوه دادن رابطه جنسی دختران و پسران قبل از ازدواج

-         قداست زدایی از محیط خانواده وبی اهمیت جلوه دادن احترام به والدین در محیط خانواده

-         عادی جلوه دادن سقط جنین برای دختران قبل از ازدواج

-          ترویج فمنیسم وخشونت

-         زمینه سازی ذهنی برای پذیرش تفکر شیطان پرستی در جوانان ونوجوانان  

 

بی تردید وجود محتوای اینچنینی و همچنین سطح وسیع مورد پوشش این شبکه وکانالهای دیگر، مهمترین تهدید فرهنگی کشور است

 

طبق نظر کارشناسان برنامه های علمی و ورزشی و غیره ، دلیل تماشای برنامه های ماهواره ای در اکثریت مطلق بینندگان نیست.

 

 يك کارشناس علوم ارتباطات معتقد است  که جوانان به این این  دلیل ماهواره رانتخاب می کنند که محتوایی که در شبکه های ماهواره ای ارائه می شود را در برنامه های تلویزیون پیدا نمی کنند.

 

عباس کاظمی با تاکید بر تهدید شبکه های فارسی زبان بر امنیت فرهنگی کشور می گوید، جوانان برای دیدن برنامه های علمی ماهواره را رصد نمی کنند و سرگرمی وتنوع از دلایل اصلی دیدن شبکه ای ماهواره ای است.

 

 این استاد علوم ارتباطات بر این نظر است که شبکه های صدا وسیما بعد از دیجیتالی شدن سیستم وارتقای کمی و کیفی کانالها، بر کاهش تعداد مخاطبان شبکه های ماهواره ای تاثیر داشته اند اما هنوز به لحاظ محتوا و مخاطب شناسی بسیار جای کار دارند.

 

 وی فیلم های سینمایی  شبکه افلاک را مثال می زند ومی گوید: مخاطب جوان دیگر با دیدن برنامه های ده ها سال قبل جذب نمی شود و شبکه هایی مانند نمایش با نمایش مکرر فیلم های تکراری نمی توانند مخاطب ثابت داشته باشند و برعکس شبکه های ماهواره ای فارسی زبان ، روی بحث مخاطب سنجی و ذائقه شناسی مخاطب کار بسیار انجام داده اند.

 

یک کارشناس اسیب شناسی اجتماعی نیر معتقد است محتوای برنامه های ماهواره، روی دو گروه خانواده وجوان متمرکزاست و ابتدا با پخش برنامه های علمی مخاطب خود را جذب می کنند و بعد به سمت برنامه های مستهجن حرکت می کنند  و از این طریق خانواده ها و جوانان را به خود وابسته می کنند.

 

 دکتر کرم الله جوانمرد با اشاره به تاثیر پذیری بیینده از این شبکه ها می گوید: دو گروه  جوان و خانواده بعد از وابستگی دچار دوگانگی فرهنگی، اجتماعی، وحتی هویتی می شوند و زمینه سقوط اخلاقی برای انان متصور است.

 

عضو هیئت علمی دانشگاه ایت الله بروجردی می افزاید: شبکه های فارسی وان و من و تو نمونه عینی این شبکه ها می باشند که ابتدا با تنوع برنامه ها و نمایش فرهنگ های دیگر جوامع از طریق نمایش برنامه های مستند و پخش برنامه های علمی بیننده را جذب می کنند وسپس با پخش سریالها و فیلم های سینمایی منافی با عفت عمومی جامعه هدف، نیات اصلی خود را بروز می دهند.

 

این آسیب شناس اجتماعی معتقد است: اگر والدین خود مخاطب این شبکه ها نباشند  می توانند علاوه بر اینکه ازتاثیر منفی و سقوط اخلاقی فرزندان جلوگیری کنند بلکه با تعامل کاری کنند که جوان یا نوجوان برای همیشه  با ماهواره و برنامه های مخاطره امیز ان وداع کنند.

 

در کانال تلگرام لرستان خبر عضو شوید
  • نازی

    <b>با سلام انعکاس نظز کارشناسان متخصص اثربیش تری برنگرش مخاطبان دارد.</b>

نظرات