بر اثر سستی ماما و عدم پذیرش زائو/

خطای ماما در تشخیص زمان زایمان، زن باردار را به وضع حمل در شرایط خطرناک رساند و وزیر بهداشت نیز پس از اطلاع از این اتفاق، دستور پیگیری و رسیدگی فوری صادر کرد.

به گزارش لرستان خبر، ماجرا از آنجا شروع شد که 17 مرداد ماه جاری، یک زن باردار با درد زایمان به بیمارستان امام خمینی (ره) کوهدشت مراجعه می کند و ماما پس از معاینه، زمان زایمان را به درستی تشخیص نداد و این اشتباه باعث شد مادر، نوزاد خود را در سرویس بهداشتی بیمارستان به دنیا آورد.

 

این اتفاق در حالی روی داد که ماما به بیمار توصیه کرده بود برای وضع حمل به بیمارستان خرم آباد مراجعه کند.

 

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی لرستان گفت: پرونده مامای خاطی در خصوص این بیمار تشکیل و مراحل قانونی در حال پیگیری است.

 

وی اظهار کرد: وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی نیز با اطلاع از موضوع، خواستار رسیدگی و برخورد قاطع با افراد متخلف شده است.

 

دکتر سیاوش بیرانوند افزود: وزیر بهداشت، معاون درمان وزارتخانه را موظف کرد برای رسیدگی فوری به این ماجرا، شناسایی عوامل قصور، برخورد قانونی با متخلفان و ارائه گزارش بازرسانی به بیمارستان اعزام کند.

 

وی با بیان اینکه این بانوی کوهدشتی در سرویس بهداشتی بیمارستان زایمان کرده است، گفت: به طور قطع در این زمینه قصوری روی داده که با متخلفان براساس نظر کارشناسان و ضوابط قانونی، برخورد خواهد شد.

 

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی لرستان بیان کرد: به طور قطع ماما توانایی توجیه کامل بیمار و همراه وی را نداشته و زمان دقیق زایمان را تشخیص نداده است.

 

به گفته وی، بر اساس اظهارات این ماما، با توجه به نبود پزشک متخصص زنان و زایمان در بیمارستان و احتمال هرگونه خطر جانی برای نوزاد و مادر، برگه رضایت نامه برای انجام زایمان در بیمارستان کوهدشت به فرد همراه زائو ارائه شده، اما در فاصله کوتاهی که ماما برای معاینه بیمار دیگری اقدام می کند، زمان زایمان فرا می رسد.

 

دکتر بیرانوند با اشاره به اینکه این ماما دارای مدرک کارشناسی مامایی و استخدام نظام پزشکی است، گفت: او اظهار داشته پس از انجام معاینه یک بیمار و بازگشت به اتاق، متوجه می شود که زائو به دلیل درد زایمان به سرویس بهداشتی بیمارستان مراجعه و در همان جا به طور طبیعی زایمان کرده است.

 

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی لرستان با اشاره به وجود برخی مشکلات از جمله کمبود پزشک متخصص و نیروی انسانی درمانی کامل در این مرکز، افزود: وزیر بهداشت دستور لازم برای رسیدگی به این مشکلات و رفع آنها را صادر کرده است.

 

اکنون این مادر و نوزاد از بیمارستان مرخص و در سلامت کامل هستند.

در کانال تلگرام لرستان خبر عضو شوید

نظرات