بررسی شبکه های ماهواره ای در گفت و گو با حجت الاسلام خدایی

مواد به کار رفته در این پیراهن یکی اومانسیم است که انسان را محور همه چیز می داند نوع برنامه های ماهواره به انسان این نکته را می گوید که از همه چیز استفاده کن زیرا همه چیز برای توست حتی دین را برای خواسته های خودت نظر در بگیر، در این انسان محوری خدا دیگر محور نیست و هوای نفس انسان محور است.

 

ماهواره و تاثیرات فرهنگی آن روی خانواده ها از مسائلی است که دغدغه بسیاری از افراد جامعه است برای پاسخ به علت اقبال برخی خانواده ها به این مقوله و راه کارهای مقابله به آن پای صحبت های حجت الاسلام خدایی از اعضای هیئت علمی دانشگاه لرستان نشستیم.

 

تاثیر ماهواره بر سبک زندگی اسلامی چیست؟

برخی ماهواره را دجال‌واره نامیده‌اند که ساحت های مختلف سیاسی، امنیتی و اجتماعی کشور ما را تحت تاثیر خود قرارداده است. بیش از 50 ماهواره در دنیا با بیش از 3000 شبکه در حال حاضر فعال هستند که هرکدام از این ماهواره ها در زمینه های مختلف موسیقی، هنری و کودک و نوجوان اثراتی را روی جامعه ما دارند.

ما نمی دانیم که چقدر از خانواده ها در کشور ما از این شبکه ها استفاده می کنند به نظر من اگر دانشگاهها در این زمینه تحقیقی را انجام بدهند خوب است چون با این تحقیق می توان فهمید که اقبال خانواده ها به کدام یک از برنامه ها بیشتر است.

 

نمود این اقبال را در قسمت های مختلف جامعه می توانیم ببینیم به عنوان مثال در پوشش جوانان می توانیم تاثیر ماهواره را ببینیم همچنین نمود این رویکرد در ادبیاتی که جوانان استفاده می کنند دیده می شود به علاوه در سبک زندگی، در مراودات ها و در نشست و برخواست ها تجلیات ماهواره آرام آرام خود را نشان می دهد.

به تعبیر یکی از بزرگان ماهواره می آید و ما هم با این پدیده فرهنگی مواجه هستیم در این زمینه ما باید بفهمیم چرا این اتفاق برای جامعه ما می افتد و در این زمینه باید آن تار و پودی را که غرب برای فرهنگ بافته ببینیم جنسش از چیست؟

 

مواد به کار رفته در این پیراهن یکی اومانسیم است که انسان را محور همه چیز می داند نوع برنامه های ماهواره به انسان این نکته را می گوید که از همه چیز استفاده کن زیرا همه چیز برای توست حتی دین را برای خواسته های خودت نظر در بگیر، در این انسان محوری خدا دیگر محور نیست و هوای نفس انسان محور است.

 

مولفه دومی که در پیراهن بافته شده غرب برای فرهنگ ها وجود دارد سکولاریسم است که دین را از ساحت های مختلف زندگی انسان جدا می داند مثلا اگر شما برنامه بفرمایید شام را نگاه کنید نوع ارتباط محرم و نامحرم در این برنامه سکولاریسم است.

متاسفانه ما در برنامه های داخلی هم گرفتار این مشکل هستیم نمونه آن فیلم ترکی کلید اسرار که در ایران پخش می شود نوعی تبلیغ سکولاریسم است، درست است که نقاط مثبتی هم دارد ولی به خانم بد حجاب می گوید، که تو در عین این که بد حجاب هستی می توانی به دیگران هم کمک کنی و شما می توانید دین را به صورت گزینشی و دلخواه استفاده کنید.

 

پشتوانه این نمایشهای فکری سکولاریسم است که دین را از ساحت های زندگی انسان جدا می داند و می گوید تو در عین این که می توانی بی حجاب باشی می توانی انسان محترمی هم باشی در عین این که شما نماز نمی خوانید می توانید انسان خوبی هم باشید.

فاکتور سوم جدایی اخلاق از دین است که می گوید می توان اخلاق داشت بدون این که دین داشته باشید.

قرآن در سوره مبارکه حدید می فرماید: عاقبت کسانی که دنبال شهوت رانی رفتند این بود که روی عقاید آنها تاثیر گذاشته و این فساد اخلاقی باعث می شود که کم کم خدا را هم تکذیب کنند.

 

نکته جالب در این زمانه این است که قرآن فاکتورهایی را که برای عذاب اعلام کرده اکنون در فرهنگ غرب می بینیم که می توان به قضیه قوم لوط اشاره کرد. قرآن سه فاکتور که مشخصه این قوم بودند را چنین می شمرد:

اول این که هیچ جامعه ای قبل از قوم لوط همجنس بازی را قانونی نکرده بود دوم این که هیچ جامعه ای همجنس بازی را در محل همایش های عمومی انجام نداده بودند.

سکانس سوم قرآنی مواجه شدن حضرت لوط با قومش بود که حضرت به آنها فرمود که دختران هستند با آنها ازدواج کنید و آبروی مرا پیش ملائکه نبرید که قوم پاسخ دادند ما نسبت به دختران حقی نداریم و با همجنس خود حق داریم که همجنس بازی کنیم.

 

در این مورد تابلوی حقوق بشر غربی را می بینیم که همجنس بازی را یک حق می دانند و زمانی که باراک اوباما رئیس جمهور آمریکا می خواهد رای بیاورد به او می گویند که تو زمانی می توانی رای بیاوری که همجنس بازی را یک حق بدانی و شما این مسئله را تایید کنید.

جامعه غرب دارد هم اتاق شدن دو جوان مجرد را نشان می دهد یا به طور عمومی ازدواج دو مجری شبکه من و تو را نشان می دهد که این فاکتور خطرناکی است.

 

شاید جوانان سوال کنند که چرا خدا آنها را عذاب نمی کند، در این مورد من مثالی می زنم وآن هم این که اگر دو نفر پیش یک دکتر متخصص بروند اگر حال یکی از آنها وخیم باشد، دکتر هیچ گونه دستور پزشکی برای آن در نظر نمی گیرد و می گوید شما هر کاری را که می خواهید انجام دهید انجام بدهید.

و اما آن کسی که حالش بهتر است و یک مشکل جدی ندارد دستورات پزشکی را در نظر می گیرد و می گوید فلان غذاها را استفاده کن تا حالت خوب شود.

 

چه مواردی سبب گرایش به ماهواره در خانواده ها شده است؟

اصلی ترین مشکل ضعف اعتقادی خانواده هاست که این ضعف به آموزش و پرورش و به دانشگاه ها سرایت می کند و جامعه را دچار مشکل می کند.

شبکه پویا بعضی اوقات سخنان رهبری را پخش می کند که در یکی از این سخنرانی های مقام معظم رهبری اشاره به این نکته دارند که اگر بنیان اعتقادی کودکان و جوانان در خانواده درست چیده شود انحراف آنها در بزرگسالی به صفر می رسد.

 

مشکل دیگر این است که در برنامه های داخلی مثل بعضی از برنامه های شبکه افلاک می بینیم که فقط روی یک موضوع کار می کنند در صورتی که ما موضوعات مختلفی داریم که می شود روی آنها کار کرد.

موضوع بعدی این است که صدا و سیمای ما سرمایه گذاری درست نمی کند مثلا ما چند تا فیلم خوب مثل یوسف پیامبر، مردان آنجلس و مریم مقدس داریم یکی از عوامل اقبال خانواده ها نسبت به ماهواره همین موضوعات تکراری در برنامه های داخلی است.

 

راه کار مقابله با این مشکلات چیست؟

در بحث توصیه ها باید اولین کاری که انجام شود مراکز آموزش عالی در زمینه کمیت و کیفیت، پژوهش های جامه محور داشته باشند و در مرحله دوم ابعاد و تاثیرات برنامه های ماهواره ای در جامعه برای خانواده ها تبیین شود.

 

در مرحله سوم روی جذابیت نمایش نامه ها، فیلم نامه ها و برنامه های تلویزیونی کار کنیم و حتی در بخش کارشناسی از کارشناسان مطلع استفاده کنیم و در فضاهای دیداری مانند دکور این برنامه ها هم کار شود.

 

در مرحله چهارم برنامه های فرهنگی از سمت آموزش و پرورش و دانشگاه ها به سمت خانواده ها برود و وزارت آموزش و پرورش، آموزش عالی و وزارت بهداشت هرکدام بسته هایی را برای خانواده ها در نظر بگیرند و در اختیار آنها بگذارند.

 

خانواده ها هم خودشان فعالیت کنند والدین باید رابطه خود را با فرزندانشان بهتر کنند در همان دوران ابتدایی هم مسئولان در درس های ابتدایی خط قرمزها را برای بچه ها مشخص کنند و مهم ترین مسئله ای که باید به آن توجه شود این است که خانواده ها با قرآن انس پیدا کنند.

در کانال تلگرام لرستان خبر عضو شوید

نظرات