بررسی ضعف های مطبوعات در لرستان

متاسفانه نگاه بسیاری از مدیران مسئول نشریات استان لرستان به فضای مطبوعات صرفا نگاه اقتصادی است و خیلی از این مدیران مسئول دغدغه های فرهنگی، اقتصادی، اجتماعی و ... ندارند و مطبوعات را به عنوان یک بنگاه اقتصادی می بینند و به همین دلیل فضای باند بازی در برخی مطبوعات استان لرستان بسیار دیده می شود و نشریات از مردم فاصله گرفته و فقط هدف عده ای خاص را دنبال می کنند و از مطالبات مردم حرفی به میان نیست.

استان لرستان در حال حاضر بیش از 40 نشریه دارای مجوز دارد که در این بین حتی نشریاتی با بیش از 15 سال سابقه مشغول به فعالیت است.

در این نوشتار سعی داریم به بررسی ضعف ها و نارسایی های مطبوعات در لرستان بپردازیم البته از قبل باید این نکته را متذکر شویم که نشریاتی در استان وجود دارد که علیرغم مشکلات فراوان که کار در این فضا را خصوصا از لحاظ مالی بسیار مشکل کرده رسالت فرهنگی خود را به خوبی انجام می دهند.

 

اگر بخواهیم ضعف های مطبوعات استان را فقط تیتروار بشمریم شاید دهها نقص و نارسایی در این زمینه وجود داشته باشد اما سعی خواهیم کرد مهم ترین ضعف های مطبوعات را توضیح دهیم.

 متاسفانه نشریات مکتوب استان لرستان یکی از مهم ترین وظایف خود که همان مطالبه گری از مسئولین بابت مشکلات و کمبودهای استان است را از یاد برده اند و اگر می بینیم گاهی در این نشریات به این مشکلات اشاره می شود فقط نام بردن از برخی از مشکلات کلیشه ای همانند بی کاری، اعتیاد، فقر و ... است و این موضوعات را هم به صورتی بیان می کنند که به مسئول خاصی برنخورد و مسئولین از آنها دلگیر و ناراحت نشوند که دلیل این کار را هم در ادامه توضیح خواهیم داد.

کمتر مشاهده می شود که در نشریات استان به صورت خاص و مشخص از مدیران و عملکرد آنها انتقاد شود و اگر هم انتقادی شده به صورت کلی و بدون نام بردن از مسئولان انجام می شود.

 

تملق از مدیران در برخی نشریات بسیار دیده می شود

در فضای نشریات استان فضای تمجید بدون دلیل، تملق و چاپلوسی از مدیران به شدت دیده می شود و گاهی کارهای بی ارزش و در درجه چندم اهمیت توسط نشریات برجسته شده و کارهای مهم یا عنوان نمی شود یا به صورت سرسری از آنها گذر می کنند این فضای تمجید هم مختص تمام مسئولین نیست و فقط به مسئولین خاص که از نشریات مورد نظر حمایت می کنند خلاصه می شود و نوعی بده بستان در این فضا دیده می شود که نشریه مورد نظر از مسئول مربوطه تعریف و تمجید می کند و مدیر مورد نظر هم آگهی هایی با مبالغ آن چنانی به نشریه می دهد به همین دلیل نشریاتی که بدون زد و بند مشغول فعالیت هستند به سختی روزگار می گذرانند و حتی برخی مدیران آگهی و تبلیغات را به نشریات منوط به تعریف  و تمجید از آن مدیر نموده اند.

 

نوع و شیوه این تعریف و تمجیدها از مدیران هم در بیشتر موارد آزار دهنده است به عنوان مثال دیده می شود که در برخی از نشریات نیم صفحه از یک نشریه را به تعریف  و تمجید از یک مدیر (نه از کار انجام شده دستگاه مربوطه) با فونتی درشت و عکسی بزرگ و رنگی اختصاص داده اند.

 

نشریات به بیلبوردهای تبلیغاتی مدیران تبدیل شده است

متاسفانه در بیشتر نشریات لرستان فضای تبلیغات و آگهی ها چند برابر فضای کار شده مطالب نشریه است و به عنوان مثال نشریاتی در استان دیده می شود که از 4 صفحه خود بیش از 3 صفحه آن را به آگهی اختصاص می دهند و در واقع نشریات به بیلبوردهای کوچکی برای معرفی مدیران خاص با پول بیت المال تبدیل شده اند.

 

این آگهی ها قریب به اتفاق مختص به نهادها و دستگاه های دولتی است و بخش خصوصی در این قسمت نقشی ندارند در حالی که در نشزیات قوی  در کشور تبلیغ بخش خصوصی فعال در اقتصاد قسمت قابل توجهی را به خود اختصاص می دهد.

متاسفانه نگاه بسیاری از مدیران مسئول نشریات استان لرستان به فضای مطبوعات صرفا نگاه اقتصادی است و خیلی از این مدیران مسئول دغدغه های فرهنگی، اقتصادی، اجتماعی و ... ندارند و مطبوعات را به عنوان یک بنگاه اقتصادی می بینند و به همین دلیل فضای باند بازی در برخی مطبوعات استان لرستان بسیار دیده می شود و نشریات از مردم فاصله گرفته و فقط هدف عده ای خاص را دنبال می کنند و از مطالبات مردم حرفی به میان نیست.

 

مطبوعات استانی در فضای اجتماعی استان کمترین نقش را دارند و یکی از علت های آن هم، هماهنگ و یک صدا نبودن نشریات استان و جریان سازی روی یک موضوع و مشکل برای رفع آن است و فقط در شرایطی که منافع باندشان در خطر است به میدان می آیند.

 

بسیاری از اخبار مطبوعات لرستان کپی برداری از فضای مجازی است

در میان مدیران مسئول نشریات لرستان دانش و تخصص روزنامه نگاری یا اصلا دیده نمی شود یا بسیار اندک است و این مدیران نه تنها دانش این کار را ندارند بلکه در این زمینه آموزش خاصی را هم ندیده اند و بعد از گرفتن مجوز بدون هیچ گونه علمی از حرفه روزنامه نگاری به این کار روی می آورند به همین دلیل در بسیاری از مطبوعات لرستان از قالب های مختلف چون گزارش، تحلیل، یادداشت، خبر، گفت وگو، کاریکاتور، عکس و ... چیزی دیده نمی شود و بیشتر به کار کردن خبر آن هم بیشتر اخبار ملی روی آورده اند که این اخبار هم تولیدی خود نشریه نیست و با کپی کردن از خبرگزاری ها، پایگاه های خبری، سایت ها و ... به دست آمده است و جالب اینجاست که همین خبرها هم از بین اخبار خنثی و بدون ارزش خبری برای مردم انتخاب می شود.

 

در فضای بصری هم بسیاری از نشریات لرستان با مشکل روبرو هستند و از لحظ طراحی، انتخاب عکس و تصاویر، فونت نوشته و ... از سایر نشریات کشور عقب هستند علیرغم اینکه در جذابیت یک نشریه این موارد بسیار موثرند.

 

 به طور کلی باید گفت نشریات که به عنوان یک رسانه بسیار مهم باید پل ارتباطی بین مردم و مسئولین باشند و مشکلات مردم را به گوش مسئولین برسانند کاملا با مردم بیگانه بوده و کمترین تاثیر را بر روی فضای عمومی جامعه دارند.IMG13485073

در کانال تلگرام لرستان خبر عضو شوید

نظرات