به همت ستاد ساماندهی جبهه فرهنگی انقلاب/

همایش "ایران جوان بمان" با حضور نمایندگان شورای عالی انقلاب فرهنگی کشور و مسئولان حوزه سلامت استان و با همکاری قرارگاه فرهنگی صاحب الامر و بسیج جامعه پزشکی لرستان برگزار شد.

به گزارش  لرستان خبر، همایش "ایران جوان بمان" با حضور نمایندگان شورای عالی انقلاب فرهنگی کشور و مسئولان حوزه سلامت استان و با همکاری قرارگاه فرهنگی صاحب الامر و بسیج جامعه پزشکی لرستان برگزار شد.

سرهنگ نبی اله شمس بیرانوند مسئول بسیج جامعه پزشکی استان در حاشیه این همایش در جمع خبرنگاران اظهار کرد: با توجه به سیاست های جمعتی که نظام جمهوری اسلامی ایران در دهه شصت در پیش گرفت سبب شد در حال حاضر با کاهش نرخ رشد جمعیت روبه رو شویم.

وی افزود: کاهش تعداد فرزندان هر خانواده به چهار نفر تا سال 1370 سبب شد که این سیاست کنترل جمعیت تا سال 90 به طول بیانجامد.

مسئول بسیج جامعه پزشکی استان با انتقاد از عملکرد مجلس شورای اسلامی در سال 70 تصریح کرد: متاسفانه در سال 70 با دو اتفاق نامناسب از سوی مجلس شورای اسلامی و صندوق جمعیت سازمان ملل رو به رو بودیم.

شمس بیرانوند عنوان کرد:  لغو امتیازات بیش از سه فرزند از سوی مجلس شورای اسلامی و اختصاص بودجه 150 میلیون دلاری سازمان ملل در جهت کاهش جمعیت سبب شد که اکنون جمعیت کشور به سمت پیری پیش برود.

وی در خصوص اهداف برگزاری این همایش افزود: به منظور افزایش زاد و ولد در کشور و نیز استان لرستان همایش دو روزه ایران جوان بمان با حضور، نمایندگان شورای عالی انقلاب، روسای بیمارستان ها، اعضای هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی لرستان، مدیران حوزه سلامت و افرادی که در حوزه بهداشت خانواده نقش موثر دارند برگزار شده است.

مسئول بسیج جامعه پزشکی لرستان گفت: این همایش در نیمه دو سال نیز به منظور تداوم در مباحث مطرح شده برگزار می شود.

 

سعید رحیمی، رییس مرکزآموزش و درمانی شهید رحیمی خرم آباد نیز در این نشست اظهار کرد: کاهش جمعیت وجایگزینی آن در کشور نه تنها در حوزه اقتصاد ضربات سنگینی را وارد می کند، بلکه در عرصه امنیتی ونظامی وسیاسی کشور را با مشکل مواجه می سازد.

وی افزود: در حوالی دهه 40 شمسی نظام شاهنشاهی با همکاری موسسات مهندسی اجتماعی غرب، شروع به پیاده کردن برنامه کنترل جمعیت وتنظیم جمعیت در ایران کرد.

رحیمی بیان کرد: امروز مشخص شده است که با نداشتن جمعیت کافی، رشدعلم واقتصاد در یک کشور با مانع جدی روبه رو می شود و سبب رشد مهاجرت بدان کشور شده والتقاط فرهنگی ودر نتیجه غلبه فرهنگ های رقیب برآن کشور می شود.

رییس مرکزآموزش و درمانی شهید رحیمی خرم آباد عنوان کرد: بوش رئیس جمهور سابق آمریکا با کنترل جمعیت در کشور آمریکا مبارزه کرد وجمعیت این کشور در صد سال گذشته با تکثیر موالید وبازگذاشتن مهاجرت همفکران به آمریکا، حدود یکصد میلیون نفر افزایش یافته است واین مطلب به عنوان یکی از مولفه های راهبردی قدرت درآنجا مطرح است.

رحیمی تصریح کرد: اسرائیل وقدرت های اروپایی نیز سیاست های جدی تشویق برای زاد ولد را در پیش گرفته اند و اسرائیل دراین زمینه از همه پپشی گرفته است.

رییس مرکزآموزش و درمانی بیمارستان شهید رحیمی خرم آباد اظهار کرد: ساختار کلی جمعیت همانند یک اندام است که باید تمام بخش های آن دارای تعادل و پویایی باشد و نمی توان یک وضعیت ثابت رابرای آن یک امر ایده آل تعریف کرد.

وی افزود: بدین منظور است که باید به صورت مداوم  پویایی و تحولات اجتماعی مورد بررسی قرار گیرد و در صورتی که مطالعات احتمال خارج شدن جمعیت از حالت تعادلی را نشان دهد سیاست های حمایتی باید اعمال شود.

رحمیی بیان کرد: ایران در بازده سال های 65 تا 68  دارای یک رشد جمعیتی چشم گیر با میانگین باروری 1.6 بود که این امر موجب شد تا افرادی خطر انفجار جمعیت را برای ایران گوش زد کنند و دولت وقت نیز در راستای همان کنترل جمعیتی با بسیج کردن تمام دستگاه های تبلیغاتی واجرایی کشور از سال65 تا71  توانست خطر انفجارجمعیتی را کنترل کند ورشد جمعیتی ایران را به حد متوسط جهانی برساند.

وی عنوان کرد: چیزی که مدیران به آن توجه نکرده بودند حرکتی انقلابی در خصوص کنترل جمعیت بود واین تندرویی در این مسأله موجب شد تا صاحب نظران در زمینه رشد وجمعیت با ابراز نگرانی از تند رویی دولت وقت در کنترل جمعیت خواستار تجدید نظر سیاست های جمعیتی کشور شدند چرا که میزان باروری درسال 65 به 1.8 برسد این روند موجب خواهد شد که ایران در بلند مدت با رشد جمعیتی منفی مواجه شود.

رحیمی اظهار کرد: در حال حاضر متوسط نرخ رشد در جهان که برای جلوگیری از منفی شدن طراز جمعیت 3.1 درصد نیز آمارهایی ارائه شده است که این آمار در ایران 1.8 درصد گزارش شده که حتی در برخی منابع از رشد پایین تری است.

وی افزود: نکته حائز اهمیت در خصوص کاهش جمعیت که باید بدان پرداخت مسئله برنامه ریزی است که از سوی سیاست مداران واستراتژیست های آمریکایی واروپایی برای مقابله  با جمهوری اسلامی ایران ریخته شده است و لذا باید تاکید کرد که کاهش جمعیت در ایران کابوس تلخی است که در حال شکل گیری است.

رئیس مرکزآموزش و درمانی بیمارستان شهید رحیمی خرم آباد بیان کرد: کاهش جمعیت وجایگزینی آن در کشور نه تنها در حوزه اقتصاد ضربات سنگینی را وارد می کند بلکه در عرصه امنیتی ونظامی وسیاسی کشور را با مشکل مواجه می سازد.

وی گفت: از یک سو جمعیت کشور در حال افزایش است که این امر موجب می شود که چتر حمایتی دولت در خصوص بیمه بازنشستگی وتامین اجتماعی افزایش یابد که به معنای باری مضاعف بردوش بخش  اقتصادی دولت است که با وجود  47 درصد سالنمد در 80 سال آینده بخش عظیمی از قوای اقتصادی کشور مصروف تامین هزینه های حمایتی مذکور خواهد شد.

رحیمی تصریح کرد: مقام معظم رهبری هم با تعدیل جمعیتی در زمان حاضر مخالف بوده ودر این زمینه با مسئولان فرمایشاتی بیان داشتند وایشان در خصوص جمعیت اظهار کردند که من معتقدم، کشور با امکاناتی که دارد می تواند 150 میلیون جمعیت داشته باشد و من معتقد به کثرت جمعیتم  و باید اقدامی و تدبیری  که می خواهد برای متوقف کردن رشد جمعیت انجام بگیرد بعد از 150 میلیون نفر جمعیت انجام بگیرد.

وی گفت: همه ماقبول داریم که کشوری که مدیریت اجمالی برنیروها وسرمایه های اجتماعی خوددارد، با داشتن تعداد نفوس بیشتر واجد دانشمندان وتولید کنندگان بیشتری می شود و یکی از مهمترین مولفه های قدرت در علوم استراژیک یعنی جمعیت ونیروهای انسانی مفید را خواهد داشت

 

انتهای پیام/

در کانال تلگرام لرستان خبر عضو شوید

نظرات