سردار نقدی در لرستان:

رئیس سازمان بسیج مستضعفین کشور فرمول بسیج را راه حل خروج از بن بست اقتصادی دانست و گفت: بایستی از ظرفیت مردم در این راه استفاده کرد.

به گزارش لرستان خبر، سردار محمدرضا نقدی پیش از ظهر پنجشنبه در جلسه شورای برنامه ریزی و توسعه استان لرستان با بیان این مطلب که وضعیتی که در اقتصاد کشور داریم یک نوع بن بست است اظهار داشت: رکود اقتصادی، تورم و ... حاکی از این بن بست است و برای حل این بن بست ها مردم کشور با فرمول بسیج می توانند وارد عمل شوند و بایستی از ظرفیت مردم در این راه استفاده کرد.

وی با استناد به این جمله رهبر معظم انقلاب اسلامی که در کشور مشکلات حل نشده کم نداریم و برای حل آن ها بایستی به سراغ مردم برویم صحبتهای خود را اینگونه ادامه داد: این جمله رهبری بسیار طلایی و تعیین کننده است و همانطور که در جنگ هشت ساله از ظرفیت مردم و بسیج استفاده شد بایستی در اقتصاد و رفع مشکلات آن نیز از پتانسیل مردم استفاده شود.

 

ضرورت گسترش و بسط فعالیت های بسیج سازندگی

رئیس سازمان بسیج مستضعفین عنوان کرد: به منظور استفاده از ظرفیت مردم در حوزه عمرانی پدیده زیبای بسیج سازندگی شکل گرفت که این پدیده برد چند جانبه دارد و هم برای دولت نفع دارد و هم جوانان فرصت پیدا می کنند در قالب این طرح کار عملیاتی یاد بگیرند، تجربه کسب کنند و از لحاظ معنوی رشد کنند.

سردار نقدی افزود: وقتی مردم برای انجام کارهای پراکنده پیش قدم شوند بسیاری از مشکلات حل می شود چرا که دولت نمی تواند به تنهایی به تمامی امور رسیدگی کند بنابراین با ایجاد گروه های بسیجی و داوطلبانه برای حل مشکلات کشور هم وحدت ملی بالا می رود و هم بسیج برنده می شود چرا که جوانان را جذب اسلام و انقلاب و ارزشها کرده است.

وی بر گسترش و بسط فعالیت های سازندگی تاکید کرد و بیان داشت: هر سال بایستی پروژه های سازندگی در کشور بیشتر شوند و کارهایی که گروه های جهادی می توانند برای استان خود انجام دهد بایستی شناسایی شوند در این صورت همگان در این میدان اقتصادی برنده خواهند شد.

 

ظرفیت های مناسب سرمایه گذاری و ایجاد اشتغال در لرستان

رئیس سازمان بسیج مستضعفین به راه های علاج رکود اقتصادی و تورم اشاره کرد و اظهار داشت: اگر بتوانیم تولید را بدون وارد کردن نقدینگی های بزرگ افزایش دهیم بازار عرضه زیاد شده و تورم کاهش می یابد و همچنین ظرفیت های پنهان و غیر فعال فعال می شوند.

سردار نقدی به برخی ظرفیت های مناسب سرمایه گذاری و ایجاد اشتغال در لرستان اشاره کرد و گفت: برای تولید ماهی مهمترین فاکتور استحصال آب است و با توجه به اینکه در لرستان آب فراوان است و نهرهای زیادی وجود دارد این کار می تواند بسیار راحت باشد و هزینه زیادی را نمی خواهد.

وی لرستان را در تولید کود ورمی استانی توانمند دانست و عنوان کرد: هم اکنون 600 هزار تن کود شیمیایی وارد کشور می شود که استفاده از این کود هم زمین های کشاورزی را از بین می برد و هم محصولاتی تولیدی دارای مشکل هستند چرا در لرستانی که در تولید کود ورمی توانمند و یکی از استان های برتر در این زمینه است نباید این کود را جایگزین کود شیمیایی کرد.

رئیس سازمان بسیج مستضعفین ادامه داد: با جایگزینی کود ورمی به جای کود شیمیایی حدود 40 هزار کارگاه ایجاد می شود و اشتغالزایی فراوانی به وجود می آید و علاوه بر آن از آب و خاک استان محافظت و وابستگی به خارج و واردات قطع می شود.

سردار نقدی اضافه کرد: با یک روش بسیج گونه و پای کار آمدن مردم و همچنین دادن تسهیلات ارزان قیمت به آن ها با یک طرح ضربتی می توان کاری کرد که زمینه اشتغال و تولید در کشور فراهم شود.

 

علمی کردن کشاورزی یک ضرورت است

رئیس سازمان بسیج مستضعفین علمی کردن کشاورزی را یک ضرورت دانست و گفت: مسئولان بایستی علمی کردن کشاورزی را در دستور کار قرار دهند چرا که میزان برداشت سالیانه محصولات بسیار پایین است که نمونه آن گندم لرستان است که متوسط برداشت سالیانه آن 3.3 تن در هکتار است در حالیکه کشاورز نمونه استان توانسته است 12 تن در هکتار گندم برداشت کند.

سردار نقدی در اینباره ادامه داد: فاصله زیاد برداشت محصول کشاورز نمونه با متوسط برداشت محصول نشان دهنده این است که میزان برداشت بسیار کم است لذا بایستی کشاورزی را علمی کرد و از ظرفیت های بخش کشاورزی استفاده کرد چرا که در لرستان حدود شش هزار فارغ التحصیل کشاورزی وجود دارد و استفاده از آنها در علمی کردن کشاورزی استان می تواند نقش چشمگیری داشته باشد.

وی تصریح کرد: برای این منظور پایگاههای بسیج روستایی در کشور فعال شده اند و سمینارهای محلی برای نحوه برداشت برنج، گندم، پرتغال و ... با برجسته ترین اساتید برگزار شده است و همچنین کتاب روز کشاورزی که نوع بذر، نوع کود و نوع سم در آن مشخص شده است تالیف شده و در اختیار پایگاه های بسیج روستایی قرار گرفته است.

رئیس سازمان بسیج مستضعفین اظهارداشت: برداشت نخود در لرستان 670 کیلو در هکتار است در حالیکه کشاورز نمونه توانسته است هزار و 800 کیلو در هکتار نخود برداشت کند و ما انتظار نداریم همه کشاورزان به آن میزان برداشت کشاورز نمونه برسند و اگر تنها 30 درصد میزان برداشت افزایش یابد تحول بزرگی در این زمینه ایجاد می شود.

 

30 میلیارد دلار از واردات ما وسایل غیر ضروری هستند

سردار نقدی با بیان این مطلب که بالا رفتن دانش کشاورزی باعث کاهش میزان واردات می شود افزود: با علمی شدن کشاورزی جوانانی که از روستاها فرار کرده اند به مزرعه بر می گردند و کشاورزی سودآور خواهد شد و دیگر نیازی به واردات محصول کشاورزی نداریم.

وی بیان داشت: از دیگر ظرفیت های لرستان که بدون استفاده از نقدینگی می توان روی آن کار کرد استفاده از جنگل های استان به ویژه استفاده از جنگل های بلوط است بطوریکه می توان با فرآیندهایی از محصولات بلوط به عنوان غذای دام استفاده کرد و مانع از ورود علوفه دامی از کشورهای دیگر شد.

رئیس سازمان بسیج مستضعفین از شیوه های تدریس در دانشگاههای کشور انتقاد کرد و بیان داشت: بیشتر تعالیم دانشگاه ها جنبه نظری دارند و پایان نامه های آن ها در مورد مباحث نظری است بطوریکه دانشجویان در پایان نامه های خود مسائل خارج کشور را حل می کنند در حالیکه ثروت عظیم در دامنه زاگرس ها خوابیده است.

سردار نقدی با بیان اینکه در کشور سالانه 64 میلیارد دلار واردات رسمی و 20 میلیارد دلار واردات قاچاق داریم اضافه کرد: 30 میلیارد دلار از واردات ما وسایل به درد نخور و غیر ضروری هستند و اگر تصمیم بگیریم این کالاها را وارد نکنیم و خود به تولید آن ها دست بزنیم زمینه اشتغال جوانان کشور فراهم می شود.

در کانال تلگرام لرستان خبر عضو شوید

نظرات