به مناسبت نخستین سالگرد ارتحال آیت الله سید حسن طاهری/

در سال های نخست مبارزات که ارتباط با امام و بیت او جرم سنگینی به حساب می آمد و بردن نام «خمینی» مساوی بود با محروم شدن از خیلی امتیازات و طرد از مجالس و محافل حتی از ناحیه عده ای متحجران و مقدسین حوزه، آیت الله طاهری و امثال ایشان بدون هیچ ترس و چشم داشتی مجالس خانه امام را رونق داده و دست از حمایت او برنمی داشتند.

سید حسن طاهری خرم‌آبادی نویسنده، فقیه، عضو مجلس خبرگان رهبری، امام جمعه موقت تهران و عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم و عضو دوره چهارم فقهای شورای نگهبان بود.

حضرت آيت الله سيد حسن طاهري خرم آبادي(ره) از فقهاي وارسته و شاگردان برجسته حضرت امام(ره) بودند كه عمر خود را در راه نشر معارف اهل‌البيت(ع) سپري کرد.

 

تولد و سال های ابتدای زندگی

حضرت آیت الله سید حسن طاهری خرم آبادی در روز اول خرداد ماه 1317 هجری شمسی در خرم آباد به دنیا آمد.

پدرش‌ مرحوم‌ حاج‌ سید حیدر طاهری‌ خرم‌آبادی‌ از شاگردان‌ برجسته‌ مرحوم‌ آیت‌الله‌ حاج‌ شیخ‌ عبدالکریم‌ حائری‌ یزدی‌ و از دوستان‌ نزدیک‌ حضرت‌ امام‌(ره‌) و آیت‌الله‌ گلپایگانی‌(ره‌) بود که‌ پس‌ از سال‌ها تحصیل‌ و بهره‌ بردن‌ از محضر عالمان‌ بزرگ‌ حوزه‌ علمیه‌ اصفهان‌، مشهد و قم‌ با درخواست‌ مردم‌ شریف‌ خرم‌ آباد به‌ زادگاه‌ خود بازگشت‌ و تا آخر عمر به‌ رتق‌ و فتق‌ امور مردم‌ همت‌ گماشت‌.

از ويژگي هاي‌ بارز مرحوم‌ حاج‌ سيد حيدر برخورداري‌ از محبوبيت‌ فراوان‌ بين‌ مردم‌ و علماي‌ شهر، حلم‌ و بردباري‌ و عدم‌ علاقه‌ و ماديات‌ بود.

پدر ایشان در سال 1328 هجری شمسی دار فانی را وداع گفتند و مادر او نیز که‌ زنی‌ پاکدامن‌ و از شهر قم‌ بود، در حدود سال‌ 1360 به لقاءالله پیوست.

                                     

تحصیل

آیت الله‌ طاهری‌ خرم‌آبادی‌ تحصیلات‌ خود را در یکی‌ از دبستان‌های‌ خرم‌آباد آغاز کرد. وی‌ اصرار داشت‌ که‌ با لباس‌ روحانیت‌ به‌ مدرسه‌ برود؛ اما بسیاری‌ از معلمان‌ شدیداً با این‌ مسئله‌ مخالف‌ بودند که‌ پشتیبانی‌های‌ مرحوم‌ حجت‌الاسلام‌ والمسلمین‌ حاج‌ سید احمد طاهری‌، عموی‌ ایشان‌ آنها را وادار به‌ سکوت‌ می‌کرد. وی‌ در همان‌ دوره دبستان‌، با دیگر شاگردان‌ مدرسه‌ به‌ مناظره‌ درباره‌ مسائلی‌ چون‌ علم‌ و ثروت‌ می‌پرداخت‌ و گاهی‌ که‌ نماز جماعت‌ برپا می‌شد، امامت‌ آن‌ را به‌ عهده‌ می‌گرفت‌.

                            آیت-الله-طاهری-خرم-آبادی-21-216x300

با پایان‌ یافتن‌ دوره‌ ابتدایی‌ به‌ مدرسه‌ علمیه‌ کمالیه‌ رفت‌ و طی‌ دو سال‌ جامع‌ المقدمات‌ و سیوطی‌ را فراگرفت‌. سپس‌ به‌ همراه‌ مادر خود به‌ قم‌ عزیمت‌ کرد تا تحصیلات‌ حوزوی‌ خود را در آن‌ دیار عالم‌پرور ادامه‌ دهد.

وی در دوران تحصیل خود در حوزه علمیه از محضر اساتید به نامی بهره جست که مهمترین آنها حضرت آیت الله بروجردی و امام خمینی(ره) بودند.

 

ارتباط با امام خمینی(ره)

ایشان از شاگردان امام خمینی(ره) بودند و پس از اینکه از محضر ایشان در تحصیلات حوزوی بهره جستند تا زمان ارتحال امام خمینی(ره) با ایشان در زمینه های مختلف ارتباط داشتند.

ايشان‌ درباره‌ ويژگي‌ علمي‌ امام‌(ره) مي‌فرمايد: «بحث‌ ايشان‌، شاگرد پرور بود و فکر را به‌ کار مي‌انداخت‌. تنها نقل‌ عبارت‌ ديگران‌ نبود. درس‌ ايشان‌ تفاوت‌ زيادي‌ داشت‌ با کل‌ درسهايي‌ که‌ ما تا آن‌ موقع‌ در حوزه‌ ديده‌ بوديم‌. الان‌ هم‌ معتقدم‌ که‌ نوشته‌هاي‌ فقهي‌ و اصولي‌ ايشان‌ قابل‌ طرح‌ و استفاده‌ و درخور دقت‌ است‌. البته‌ نمي‌خواهم‌ بگويم‌ که‌ نظري‌ فوق‌ نظرات‌ ايشان‌ نيست‌. شاگردان‌ ايشان‌ همان‌ موقع‌ به‌ نظرات‌ ايشان‌ اشکال‌ مي‌گرفتند و خود ايشان‌ هم‌ مشوّق‌ بود؛ اما نظرات‌ ايشان‌ در همه‌ ابعاد به‌ قدري‌ عميق‌ و دقيق‌ است‌ که‌ هميشه‌ قابل‌ طرح‌ و بحث‌ خواهد بود. از نظر علمي‌ مي‌توان‌ گفت‌ که‌ حضرت‌ امام‌ در ابعاد مختلف‌ فقهي‌، اصولي‌، فلسفي‌ و عرفاني‌ در عصر خويش‌ فقيه‌ و انديشمندي‌ استثنايي‌ بود. حضرت‌ امام‌ از يک‌ نبوغ‌ و استعداد بالايي‌ برخوردار بود. بدون‌ هيچ‌ گونه‌ مبالغه‌اي‌ مي‌توانم‌ بگويم‌ بعد از معصومين‌(عليهم السلام) حضرت‌ امام‌ يک‌ انسان‌ استثنايي‌ بود».

 

آیت الله طاهری از جمله کسانی است که با رحلت آیت الله العظمی بروجردی (10/1/1340 ش) مرجعیت حضرت امام را در مجالس و محافل مختلف مطرح می کرد. همچنین بر حسب اسناد منتشر شده، دهمین فردی است که از ایشان اجازه نامه در امور حسبیه و شرعیه گرفته است.

 

96258

مبارزات علیه رژیم طاغوت

سخنرانی‌ها، نامه‌ها و اعلامیه‌ها، به‌ زندان‌ رفتن‌ها و شکنجه‌ شدن‌های‌ وی‌ نقش‌ مهمی‌ در پیشبرد انقلاب‌ و پیروزی‌ آن‌ ایفا می‌کرد که‌ ذکر آن‌، در این‌ مختصر نمی‌گنجد.

در طول‌ سال‌های‌ مبارزه‌، آیت الله طاهری‌ خرم‌آبادی‌، بارها و بارها مورد تعقیب‌ ساواک‌ قرار گرفت‌ و بارها تبعید یا زندانی‌ شد اما بینش‌ صحیح‌ وی‌ از انقلاب‌ و همچنین‌ اطاعت‌ محض‌ از امام‌(ره‌) و علاقه وافر به‌ ایشان‌، تبعید و زندان‌ و... را بر ایشان‌ هموار می‌ساخت‌.

 

در سال‌ 1341، شاه‌ و عوامل‌ آن‌، لوايح‌ ششگانه‌اي‌ را با ظاهر اصلاحات‌ و ايجاد رفاه‌ براي‌ مردم‌ تدوين‌ كردند و مي‌خواستند آن‌ را به‌ رفراندوم‌ بگذارند. امام‌(ره‌) كه‌ به‌ خوبي‌ از حيله‌ها و عوامفريبي‌هاي‌ شاه‌ اطلاع‌ داشت‌، مخالفت‌ خود را با لوايح‌ اعلام‌ نمود و به‌ آيت الله‌ طاهري‌ خرم‌ آبادي‌ نيز دستور داد كه‌ به‌ خرم‌ آباد برود و مسائل‌ مطرح‌ شده‌ را با علما و مردم‌ آن‌ ديار در ميان‌ بگذارد.

 

تلاش‌ آيت‌الله‌ طاهري‌ خرم‌ آبادي‌ در آن‌ روزگار براي‌ رساندن‌ پيام‌ امام‌(ره‌) و گرد هم‌ آوردن‌ علماي‌ خرم‌ آباد و تصميم‌گيري‌ براي‌ مسائل‌ پيش‌ آمده‌، نقطة‌ عطفي‌ در مبارزات‌ ايشان‌ است. همچنين‌ ايشان‌ پس‌ از مدتي‌ به‌ قم‌ رفت‌ و گزارش‌ مذاكرات‌ علما و جريانهاي‌ پيش‌ آمده‌ در شهر را به‌ اطلاع‌ امام‌(ره‌) رساند.

 

وي‌ در اوايل‌ سال‌ 1342 به‌ منظور تبليغ‌ و در آستانه‌ ماه‌ محرم‌، تصميم‌ به‌ عزيمت‌ به‌ كاشان‌ گرفت‌ و آن‌ را با امام‌(ره‌) در ميان‌ گذاشت‌. امام‌(ره‌) موافقت‌ فرمودند و پيامهايي‌ براي‌ علماي‌ كاشان‌ با موضوعيت‌ جريانهاي‌ پيش‌ آمده‌ و ضرورت‌ مبارزه‌ با رژيم‌ شاه‌، دادند.

وي‌ ضمن‌ رساندن‌ اين‌ سخنرانيهاي‌ مهم‌ و افشاگرانه‌اي‌ را در ايام‌ ماه‌ محرم‌ انجام‌ داد كه‌ شور عجيبي‌ در مردم‌ كاشان‌ ايجاد كرد و ساواك‌ و عوامل‌ رژيم‌ پهلوي‌ را هراسناك‌ ساخت‌.

 

همچنين‌ سخنراني‌ وي‌ پس‌ از حادثه‌ پانزدهم‌ خرداد در حرم‌ مطهر حضرت‌ معصومه‌(ع‌) در حمايت‌ از امام‌(ره‌) و محكوم‌ كردن‌ جنايات‌ رژيم‌، در كارنامه‌ مبارزاتي‌ او مي‌درخشد.

 

در سال های نخست مبارزات که ارتباط با امام و بیت او جرم سنگینی به حساب می آمد و بردن نام «خمینی» مساوی بود با محروم شدن از خیلی امتیازات و طرد از مجالس و محافل حتی از ناحیه عده ای متحجران و مقدسین حوزه، آیت الله طاهری و امثال ایشان بدون هیچ ترس و چشم داشتی مجالس خانه امام را رونق داده و دست از حمایت او برنمی داشتند.

در اسناد ساواک آمده است: «برابر اطلاع روز 19/4/1343 ش، طاهری خرم آبادی در روضه منزل خمینی مطالبی بر علیه دولت بیان داشته که مشروح آن متعاقباً ارسال خواهد شد.»

 

در دوران پس از تبعید نیز ارتباط آقای طاهری با امام قطع نشد و ضمن ارتباط نامه ای با امام و مبارزان خارج از کشور در داخل نیز با همه سختی ها و فشارها به مبارزات ادامه داد و در همه حال گوش به فرمان امام بود.

 

با اوج گیری انقلاب آقای طاهری خرم آبادی به قصد هماهنگی مبارزات از طریق سوریه به دیدار امام در نجف رفته و پیام ها و پرسش ها و دغدغه های مبارزین داخل کشور را به اطلاع ایشان می رساند.

               29

فعالیت های پس از انقلاب اسلامی

آیت الله طاهری خرم آبادی، در سال ۱۳۵۶ به عضویت رسمی جامعه مدرسین حوزه علمیه قم درآمد و تا زمان وفات در حوزه علمیه قم مشغول تدریس می‌باشد. عضویت در مجلس خبرگان قانون اساسی به نمایندگی از مردم لرستان، عضویت در جامعه مدرسین حوزه علمیه قم، نمایندگی امام در امور حج و زائران بیت‌الله الحرام، نمایندگی حضرت امام در سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در سال 1360، نمایندگی امام در پاکستان، عضویت در مجلس خبرگان رهبری و عضویت در هیأت رئیسة آن، امامت جمعه موقت تهران با حکم مقام معظم رهبری و... از جمله مسئولیت‌های این استاد برجسته حوزه علمیه قم بود.

 

فعالیت های فرهنگی

ایشان قبل و پس از انقلاب فعالیت های فرهنگی زیادی داشتند که از مهم ترین آنها تالیف چندین کتاب بود .

برخی‌ از کتاب‌هایی‌ که‌ ایشان‌ تاکنون‌ به‌ رشته‌ تحریر در آورده به این شرح‌ است‌:

1ـ رساله فی‌ صله‌ الرحم‌ و قطعیت‌ها

2- رساله فی مقدار المهر

3- مساله ولایه الفقیه فی کلام الشیخ الانصاری

4- اسلام و مسائل اجتماعی

5- ولایت فقیه و حاکمیت ملت

6- جهاد در قرآن

7- رساله ای در عموم حجیت بینه

                             th                     

لبیک به دعوت الهی

 

حضرت آیت الله سید حسن طاهری خرم آبادی صبح روز 16 شهریور ماه 1392دعوت حق را بعد از یک عمر مجاهدت در بیمارستان شهید بهشتی قم لبیک گفت و در جوار پاکان الهی و بانوی کریمه اهل بیت عصمت و طهارت آرام گرفت.

 

 

بخشی از پیام رهبر معظم انقلاب به مناسبت رحلت آیت الله طاهری

 

... این عالم بزرگوار که از آغاز نهضت امام بزرگوار در صفوف مبارزه قرار داشت،‌ در دوران پس از پیروزی نیز همواره دارای نقش اثرگذار بوده و در عرصه‌های گوناگون فکری و سیاسی و جهادی،‌ وفادارانه نقش آفرینی میکرد و تقوا و اخلاص همراه با هوشمندی و متانت از شاخصه‌های برجسته‌ی این روحانی مجاهد و مبارز بود...

            IMAGE635142397892500000

روحش شاد/

در کانال تلگرام لرستان خبر عضو شوید

نظرات