گزارش لرستان خبر از وضعیت بهداشت و درمان بروجرد/

لرستان خبر: عدم زیرساخت های لازم در بیمارستان های بروجرد که بسیار فرسوده و قابلیت و ارزش بهسازی و مقاوم سازی ندارد باعث شده که مردم بروجرد محروم ترین ساکنان کشور در برخورداری از امکانات بهداشتی درمانی باشند.

لرستان خبر، بهداشت و درمان از اعمال حاکمیتی دولت است و در قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران در اصول 29 و 30 صراحتاً از وظیفه دولت برای تأمین بهداشت و درمان در کنار تأمین امنیت و آموزش و پرورش رایگان سخن به میان آمده است، در قوانین عادی از جمله ماده 8 قانون مدیریت خدمات کشوری صراحتاً به حاکمیتی بودن تأمین بهداشت و درمان  اشاره شده و در تبصره 2 بند ب ماده 2 قانون اجرای سیاست های کلی اصل 44 قانون اساسی مسئله بهداشت و درمان از شمول این قانون یعنی خصوصی سازی  استثناء شده است.

 

از اهم اسناد حاکمیتی مرتبط به بهداشت و درمان، سیاست های کلی سلامت ابلاغی از سوی مقام معظم رهبری است، که از مهم ترین اهداف آن برقراری عدالت بهداشتی درمانی در سراسر کشور است.

 

مردم بروجرد محروم ترین ساکنان کشور در برخورداری از امکانات بهداشتی درمانی

 

این گزارش با عنایت به آمار مراجع رسمی نشانگر محرومیت شدید بهداشت و درمان بروجرد در کشور است به نحوی که می توان مردم بروجرد را محروم ترین ساکنان کشور در برخورداری از امکانات بهداشتی درمانی نامید، و این نتیجه ای است که با قیاس امکانات این شهرستان با اوضاع موجود در سایر نقاط کشور بلاخص نقاط محروم استان های سیستان و بلوچستان و خراسان جنوبی کاملاً هویداست.

 

تنها شهری که 48 سال است در آن بیمارستانی ساخته نشده است

 

اکنون در بروجرد 4 بیمارستان وجود دارد که 2 تای آن تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی لرستان با ظرفیت  267 تخت خواب، یک بیمارستان تحت پوشش تأمین اجتماعی با ظرفیت 30 تخت خواب و یک بیمارستان نیز نیمه کاره است.

 

بیمارستان امام خمینی (ره)باقدمت 50 ساله با کمک های مردمی در حال تجهیز است

 

در سال 1306، زمانی که نقاط شهری ایران به گستردگی امروز نبود، در شهر بروجرد بیمارستانی با زمین موقوفه به نام "خلدبرین" ساخته می شود که فی الواقع ساختمان  آن اصطبل سربازان روسی در جنگ جهانی اول و جامانده از دوره قاجار بود.

 

این مکان توسط پزشکی کلیمی به نام حکیم نصیر بروجردی وقف شده و هم اکنون این بیمارستان به عنوان قدیمی ترین بیمارستان استان لرستان  باقدمت 50 ساله است و یکی از نخستین بیمارستانهای ایران با نام امام خمینی (ره) در حال استفاده است، این بیمارستان در زلزله  1385بروجرد به شدت آسیب دید و به علت فرسودگی فراوان ارزش بهسازی و مقاوم سازی را ندارد.

 

بیمارستان امام خمینی (ره) از نظر تجهیزات این بیمارستان بسیار در مضیقه به سر می برد و اورژانس آن توسط مجمع خیران سلامت بروجرد در حال احداث و بخش ها و آزمایشگاههای فرسوده آن با کمک های مردمی در حال تجهیز است.

 

بیمارستان شهید چمران بسیار فرسوده و قابلیت و ارزش بهسازی و مقاوم سازی ندارد

 

این بیمارستان در سال 1345 در زمین موقوفه (باغ) مرحوم موثقی ، با 50 تخت خواب افتتاح شد، در اوایل کار این بیمارستان تحت ریاست مرحوم دکتر سعید نصرالهی اداره می شد و در آن سالها به عنوان یکی از پیشرفته ترین بیمارستانهای ایران شناخته می شد.

 

 این بیمارستان در زلزله سال 1385 بشدت آسیب دید و از نظر عمرانی بسیار فرسوده و قابلیت و ارزش بهسازی و مقاوم سازی ندارد، اراضی بایر موقوفه همجوار بیمارستان سالهاست که به عنوان زمین خاکی فوتبال استفاده شده و در عملی با نقض حقوق بیماران در راستای ساماندهی دستفروشان در قسمتی از آن زمین به دوشنبه بازار اختصاص داده شده است .

 

نکته قابل تأمل عبور خیابان از وسط زمین موقوفه باغ موثقی است، که از نظر شرعی قابل تأمل به نظر می رسد. نکته جالب دیگر وجود عمارت تاریخی تکیه باغ موثقی از آثار دوران قاجار در وسط بیمارستان شهید چمران می باشد که با تلاش میراث فرهنگی حفظ شده و هم اکنون با شماره ثبت ۴۲۰۶ جزء آثار ملی است.

 

 

بیمارستان کوثر امکانات آن برای جمعیت 150هزار نفری تحت پوشش بیمه تأمین اجتماعی کافی نیست

 

در طرح های اولیه این بیمارستان صحبت از ساخت یک بیمارستان 194 تخت خوابی در چندین فاز بوده است و این مکان در سال 1378 به عنوان کلینیک توسط تأمین اجتماعی افتتاح شد و در سال 1387  بدون تغییرات نه چندان محسوس نام آن به بیمارستان تغییر یافت.

 

این بیمارستان دارای 30 تخت خواب بوده و دارای بخش های درمانگاهی است که امکانات آن برای مردم بروجرد و جمعیت 150هزار نفری تحت پوشش بیمه تأمین اجتماعی کافی نیست و نکته قابل تأمل در خصوص این مکان درمانی تجهیزات پائین تر و تعداد تخت خواب کمتر نسبت به یک بیمارستان جنرال است و همچنان این مکان از جانب مردم درمانگاه خوانده می شود.

 

بیمارستان آیت اله بروجردی عملاً  به کما رفته است

 

این بیمارستان از مصوبات سفر اول ریاست جمهوری در سال 1384 به لرستان است، که با ظرفیت 160 تخت خواب(به روایت یکی از نمایندگان محترم بروجرد و تابلوی مشخصات فنی سر در کارگاه 220  تخت خواب) به عنوان جایگزین بیمارستان امام خمینی (ره)  در نظر گرفته شد.

 

در اواخر دولت دهم این بیمارستان با 53% پیشرفت فیزیکی  از شمول طرح های مهر ماندگار خارج شد و به عنوان یادگاری از دولت های قبلی در دولت تدبیر و امید نیز عملاً  به کما رفته است و با توجه به سخنان مسئولان و بودجه عمرانی 15 میلیارد و 500 میلیون تومانی شهرستان در سال 93  همانند سایر طرح های بروجرد امیدی به تکمیل آن نمی رود.

 

سیامک جعفری یکی از شهروندان بروجردی است که در مورد وضعیت بهداشت و در مان بروجرد اظهار کرد: متاسفانه در شهرستان بروجرد خیلی از امکانات درمانی وجود ندارد و ما مجبور هستیم یا به مرکز استان مراجعه کنیم و یا به استان های همجوار که مشکلاتی را برای مردم پیش آورده است.

 

مراکز درمانی تأمین اجتماعی بروجرد جوابگوی نیازهای مردم نیست

 

حجت الاسلام حسن ترابی امام جمعه بروجرد درگفت وگو با خبرنگار تسنیم در بروجرد، اظهار کرد: مراکز درمانی این سازمان در شهرستان بروجرد در مقایسه با جمعیت 150 هزار نفری بیمه شده، این سازمان محدود بوده و باید  شعبه دوم را در بروجرد ایجاد کرد تا خدمات  مطلوب تری به مردم  ارائه دهند.

 

 

تکمیل بیمارستان آیت الله بروجردی 350 میلیارد ریال اعتبار نیاز دارد

 

رضا آریایی در گفت و گو با خبرنگار تسنیم در بروجرد، اظهار کرد: عدم تخصیص اعتبار سبب شده تا در تکمیل طرح‌های عمرانی نیمه تمام اقدام جدی انجام نشود.

 

وی افزود: برای تکمیل این پروژه ملی  تا به حال اعتباری بیش از 17 میلیارد و 700 میلبون تومان هزینه شده که هم اکنون بیمارستان 53 درصد پیشرفت فیزیکی دارد.

آریایی تصریح کرد: این بیمارستان در سال 93، اعتباری بیش از 2 میلیارد و 400 میلیون تومان را در لایحه بودجه جدید به خود اختصاص داده است که برای تکمیل این پروژه کافی نیست.

 

وی افزود: برای ادامه این پروژه عظیم ملی اعتباری بیش از 35 میلیارد تومان لازم است که در حال حاضر این بیمارستان 220 تختخوابی پیشرفت 53 درصدی را به همراه دارد.

 

 

این بیمارستان تا پایان سال 94 به بهره برداری برسد

 

فرماندار ویژه بروجرد بیان کرد: اگر اعتبارات لازم برای تکمیل این پروژه در نظر گرفته شود پیش بینی می شود که این بیمارستان تا پایان سال 94 به بهره برداری برسد.

 

آریایی عنوان کرد: این بیمارستان در سال 1386 کلنگ زنی آن شروع شده و مراحل ساخت آن آغاز گردید که مصوب شد این بیمارستان در پنج طبقه با 1000 متر زیر بنا ساخته شود.

 

وی با اشاره به اینکه بروجرد از فضای درمانی مطلوب و لازم برخوردار نیست اظهار کرد: بروجرد با دارا بودن جمعیت بیش از 387 هزار نفر جمعیت نیاز به سرانه درمانی مطلوب را دارد زیرا بیمارستان های امام خمینی و چمران بروجرد نمی توانند نیاز درمانی این تعداد نفر از جمعیت بروجرد را جوابگو باشد و بروجرد با این مشکل رو به رو است.

 

فرماندار ویژه بروجرد گفت: امیدواریم با بهره برداری به موقع این بیمارستان مشکلات درمانی بروجرد تا حدودی حل شود.

 

گزارش ازفاطمه رحیمی

در کانال تلگرام لرستان خبر عضو شوید

نظرات