لرستان خبر گزارش می دهد/

روز 26 آبان ماه از مهم ترین مناسبت های تاریخ دفاع مقدس است که در آن آزادسازی سوسنگرد که یکی از مناطق اشغال شده به دست ارتش بعث عراق در آغاز جنگ تحمیلی آزاد می شود.رزمندگان لرستانی در این عملیات آزادسازی نقش فعال و پررنگ داشتند.

به گزارش لرستان خبر، روز 26 آبان ماه از مهم ترین مناسبت های تاریخ دفاع مقدس است که در آن آزادسازی سوسنگرد  که یکی از مناطق اشغال شده به دست ارتش بعث عراق در آغاز جنگ تحمیلی آزاد می شود.رزمندگان لرستانی در این عملیات آزادسازی نقش فعال و پررنگ داشتند.

 

وضعیت جغرافیایی سوسنگرد

 

سوسنگرد در 55 کیلومتری غرب اهواز واقع شده و تا بستان 30 کیلومتر و تا مرز چزابه 55 کیلومتر فاصله دارد. رودخانه کرخه از شمال آن گذشته و شعبه‌ای از کرخه به نام «رودخانه نیسان» از درون شهر عبور کرده و شهر را به دو قسمت تقسیم می‌‌کند.

این شهر از شهرهای تابع شهرستان دشت آزادگان محسوب می شود که در اوایل جنگ کنترل آن به دست دشمن بعثی افتاد و با توجه به اینکه این شهر برای تصرف شهر اهواز که هدف اساسی عراق در جنگ بود خارج شدن آن از دست دشمن برای رزمندگان ایرانی بسیار مهم و تعیین کننده بود.

جمعیت دشت آزادگان بر پایه سرشماری سال 1355 تعداد 14000 نفر بوده است. مردم این شهر عرب زبان و شیعه مذهب بوده و شغل عمده مردم آن کشاورزی است.

              یییییییی

اهمیت آزادسازی سوسنگرد

 

عراق در این منطقه دارای یک لشکر رزهی با سه تیپ، یک گردان نیروهای مخصوص، یک گردان پیاده، دو گردان کماندو، یک گردان شناسایی و 900 نفر از افراد جیش الشعبی مستقر کرده بود در حالیکه کل نیروهای ایرانی را تیپ سوم لشکر 92 زرهی، رزمندگان سپاه پاسداران، نیروهای ژاندارمری سوسنگرد و گروه جنگ های نامنظم شهید چمران تشکیل می داد.

بعد از متوقف شدن پیشروی دشمن در جنوب غربی اهواز و عدم موفقیت آنان برای اشغال این شهر، تلاش اصلی دشمن معطوف به این موضوع شد تا در غرب، محور اهواز - حمیدیه - سوسنگرد - بستان را قطع کند و به ترتیب تقدم ابتدا حمیدیه یا سوسنگرد و یا بستان را اشغال کند.

بدین ترتیب از اوایل آبان ماه سال 1359 ارتش عراق پس از استقرار لشکر 9 زرهی در جنوب هویزه، شهر سوسنگرد را از جهات مختلف مورد تهدید قرار داد.

پس از آغاز حمله دشمن به سوسنگرد و محاصره آن و مقاومت شجاعانه مردم شهر که اجازه ندادند نیروهای دشمن شهر را به طور کامل اشغال کنند شهر سه روز در محاصره کامل دشمن قرار داشت.

پس از درگیری های فراوان و دلاوری رزمندگان جان برکف انقلاب اسلامی، روز 26 آبان کم کم آثار شکست و عقب نشینی در نیروهای دشمن نمایان شد. در بعد از ظهر همان روز عقب نشینی دشمن در شرق سوسنگرد به طرف جنوب آغاز شد و نیروهای دشمن تلاش می کردند تا هرچه سریع تر خود را از مهلکه نجات دهند و به جنوب کرخه عقب نشینی کنند.

سرانجام در واپسین ساعت های روز 26 آبان تمام نیروهای دشمن صحنه نبرد را ترک و به سمت جنوب فرار کردند و شهر به کنترل کامل نیروهای جمهوری اسلامی ایران درآمد.

سوسنگرد پس از آزادی ،مهم ترین شهر پشتیبانی عملیات های بزرگ خیبر، بدر و والفجر مقدماتی شد.

                      122043_502

نقش امام خامنه ای در آزادسازی سوسنگرد

 

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای نماینده وقت امام خمینی در شورای عالی دفاع نقش برجسته‌ای در آزادسازی سوسنگرد داشتند و در شرایطی که بنی‌صدر با کارشکنی‌ها و خیانت‌هایش ساز مخالف می‌زد، حضرت آیتالله خامنه‌ای با همراهی جمعی از فرماندهان ارتش و شهید چمران این حماسه بزرگ را هدایت کردند. این در حالی بود که اگر سوسنگرد آزاد نمی‌شد، شرایط جنگ قطعاً به مراتب سخت‌تر می‌شد.

 

تعلل و کارشکنی های بنی صدر در عملیات آزادسازی سوسنگرد و پیام امام خمینی (ره) که "سوسنگرد باید تا فردا آزاد شود" و تلاش های فراوان مقام معظم رهبری از نقاط عطف آزاد سازی سوسنگرد است.

        2nzr53de1i4k23u7v9kr

رزمندگان لرستانی و آزادسازی سوسنگرد

 

رزمندگان لرستانی در آزادسازی سوسنگرد نقش پررنگ و اساسی داشتند و در این عملیات شهدای عزیز و گرانقدری از استان لرستان تقدیم انقلاب اسلامی شد.

 

مصطفی آشنا از رزمندگان لرستانی حاضر در عملیات آزادسازی سوسنگرد در گفتگو با لرستان خبر گفت: از لرستان بیش از 200 نفر حضور داشتند که علاوه بر ما رزمندگانی از استان های مختلف همچون آذربایجان غربی و شرقی، اصفهان و شیراز حضور داشتند که بچه های لرستانی در این عملیات نقش فعال و اساسی داشتند و تعدادی شهید و جانباز در این عملیات از رزمندگان لرستانی تقدیم انقلاب شد.

آشنا ادامه داد: عزیزاله برگ بید بیرانوند، شهید غلامرضا بنیادیان، شهید بازگیر و شهید هاشم پورزادی از جمله شهدای استان هستند که در عملیات آزادسازی خرمشهر به فیض شهادت نایل آمدند.

 

یزدان ساکی دبیر مجمع پیشکسوتان جهاد و شهادت سوسنگرد در استان لرستان است که خود در عملیات آزادسازی سوسنگرد حضور داشته است.

ساکی در گفتگو با لرستان خبر با اشاره به وضعیت جنگ در ماه های ابتدایی گفت: در ابتدای جنگ تحمیلی وضعیت رزمندگان ایرانی بسیار بد بود و ما از لحاظ تجهیزات، نیروی آموزش دیده و بسیاری موارد دیگر به شدت در مضیقه بودیم.

 

وی ادامه داد: متاسفانه استان لرستان در بسیاری از موارد محروم واقع شده است که در بحث دفاع مقدس هم به همین صورت است. به عنوان مثال ما حتی آمار دقیقی از تعداد رزمندگان لرستانی حاضر در آزادسازی سوسنگرد و آمار شهدا و جانبازان عزیز حاضر در این عملیات نداریم.

 

ساکی افزود: سعی کرده ایم در مجمع پیشکسوتان جهاد و شهادت با همکاری بنیاد حفظ آثار و ارزشهای دفاع مقدس، کار ثبت خاطرات و جمع آوری اسناد مرتبط با رزمندگان لرستانی در عملیات آزادسازی سوسنگرد را انجام دهیم که این امر یاری ارگان های مختلف را می طلبد.

           301444_785

ساخت پل آزادی سوسنگرد توسط نجار لرستانی

 

"فتح‌الله همتی" از رزمندگان لرستانی حاضر در این عملیات بود که در خط و پشت خط به "دایی همتی" معروف بود.

 

«دایی همتی» پل چوبی جاده سوسنگرد ـ بستان را ساخت. این پل 85 متری در عملیات امام مهدی (عج) مهمترین راه محسوب می شد، این پل که اولین راه بین رودخانه در جبهه بود به پل «دایی همتی» معروف شد.

 

فتح الله همتی با بیان اینکه عراقی ها در ماه های ابتدایی جنگ تحمیلی سوسنگرد را محاصره کرده بودند می گوید: ما پشت رودخانه در پدافند بودیم و عراقی ها مقابل ما بودند؛ برای انجام برخی مأموریت ها باید با قایق به آن طرف رودخانه می رفتیم، قبل از اجرای عملیات امام مهدی(عج) در اسفند 1359 و حضور گسترده نیروها در منطقه، امکان عبور از رودخانه با قایق وجود نداشت و باید برای جابجایی گسترده نیروها کاری می کردیم.

 

دایی همتی می افزاید: گفتم باید یک پل روی رودخانه بزنیم؛ عرض رودخانه تقریبا 85 متر بود و برای ساخت پل، سیم بوکسل آوردم و از این طرف رودخانه به آن طرف کشیدم و با کمک رزمنده‌ها با ریختن بتن روی زمین، سیم بوکسل را محکم در زمین نگه داشتیم. آب رودخانه بالا آمده بود و بچه ها با قایق می رفتند و سیم بوکسل را جابه جا می کردند. هنگام کار، دشمن بمب و گلوله به طرف ما می ریخت؛ هنوز سیم بوکسل کاملاً وصل نشده بود که خمپاره ای در اطراف ما به زمین خورد و تعدادی از رزمنده ها مجروح شدند؛ یک سرباز هم از ناحیه دستش مجروح شد اما همت بچه ها این سیم به دو طرف وصل شد.

 

برای ساختن پل، تخته های سه متری درست کردیم و بچه ها این تخته ها را با سیم به هم وصل کردند؛ بالاخره این پل 85 متری ساخته شد و برای اینکه روی آب خیلی تکان نخورد، غواص هایی داخل رودخانه رفتند و این پل را از پایین با سیم بوکسل به کف رودخانه وصل کردند.

    70s0hdyroc1j30ujtpj7

در کانال تلگرام لرستان خبر عضو شوید
  • محمدبیرانوند

    باسلام شهید برگ بید بیرانوند دارای اوصاف اخلاقی بسیار زیبا شایسته بودند هم در میان خانواده و هم در بین فامیل.که در عملیات آزادسازی سوسنگرد وهمچنین آزادسازی خرمشهر نقش موثری داشت ضمنا شهید از فرماندهان باسود و برخوردار از استراتزیک جنگی بودند.(روحش شاد ویادش گرامی باد).

  • محمد رضا

    شهید حسین بیگی را جناب یزدان ساکی یادشن رفته.

نظرات