شورای شهر خرم آباد، یک سال و سه شهردار

از زمان آغاز به کار چهارمین شورای شهر خرم آباد (12 شهریورماه 1392) تا کنون سه شهردار منصوب شده اند که از این بین یحیی عیدی بیرانوند و سیاوش سپهوند با عنوان سرپرست شهرداری و محمد مهرابی به عنوان شهردار خرم آباد کار خود را انجام داده اند.

به گزارش لرستان خبر، عصر یکشنبه اعضای شورای شهر خرم آباد در نود و دومین جلسه این شورا سیاوش سپهوند را به مدت سه ماه به عنوان سرپرست جدید شهرداری مرکز استان منصوب نمودند.

 

انتصاب سپهوند در حالیست که در جلسه غیرعلنی پنج شنبه 29 آبان، اعضای شورای اسلامی شهر خرم آباد با ۹ رای از مجموع ۱۳ رای محمد مهرابی را عزل کردند.

 

یک سال و 3 شهردار کارنامه شورای شهر خرم آباد

 

از زمان آغاز به کار چهارمین شورای شهر خرم آباد (12 شهریورماه 1392) تا کنون سه شهردار منصوب شده اند که از این بین یحیی عیدی بیرانوند و سیاوش سپهوند با عنوان سرپرست شهرداری و محمد مهرابی به عنوان شهردار خرم آباد کار خود را انجام داده اند.

در ابتدای شروع کار شورای شهر خرم آباد بحث برکناری نصیری شهردار وقت خرم آباد و انتخاب جانشین ایشان یکی از مباحثی بود که تا ماهها با کش و قوس های فراوان همراه بود و حتی تذکر مسئولان رده بالای استان را هم به همرا داشتو در روز آخر زمان قانونی انتخاب شهردار بود که در 5 دیماه سال گذشته تصدی پست شهرداری به محمد مهرابی سپرده شد.

انتخاب سه شهردار در یک سال ضعف شدیدی برای اعضای شورای شهر به شمار می رود که کار شهرداری خرم آباد را مختل می کند و باعث عدم تصمیم گیری درست و برنامه ریزی صحیح این نهاد می شود.

 

متاسفانه صندلی شهرداری خرم آباد در ساله ای گذشته همواره لرزان بوده و طول عمر مدیران شهری خرم آباد کوتاه بوده و همین امر برنامه ریزی در این نهاد را با چالش های جدی همراه نموده است.

1

اختلافات شورای شهر و شهرداری خرم آباد

 

اختلافات بین اعضای شورای شهر با یکدیگر و اختلاف با مهرابی شهردار سابق خرم آباد از همان ماه های اول پس از انتخاب وی مشهود بود و برخی اوقات این اختلافات رسانه ای هم می شد.

 

یکی از ویژگی های بارز شورای چهارم اسلامی شهر خرم آباد عدم تعامل و وحدت اعضای این شورا بود و همین امر باعث ضربه دیدن شهروندان خرم آبادی شده است.

 

متاسفانه پس از تصمیمات شهردار خرم آّباد معمولا با موضع گیری عده ای از اعضا بودیم و اغلب طرح های عمرانی و خدماتی با مخالفت تعدادی از اعضا مواجه می شد.

در این مدت فعالیت شورای شهر تشکیل اتحادهای 6 و 7 نفره ، 8 و 5 نفره، 9 و 4 نفره در مخالفت و موافقت با محمد مهرابی موضوعی آزار دهنده بود که بارها شاهد تشکیل آن بودیم مسئله ای با روح تشکیل این نهاد که برطرف کردن مشکلات مردم است در تناقض فراوان بود.

 

اختلافات شورای شهر و شهردار روی طرح های عمرانی و خدماتی

 

اختلافات شهردار و شورای شهر خرم آباد بر روی طرح های عمرانی و خدماتی که شهرداری قصد انجام آن را داشت بارها موضوع مناقشه بین این دو نهاد شد.

 

از جمله این طرح ها می توان به موضوع جنبش  آسفالت، فروش جایگاه های سی ان جی، خرید باشگاه فوتبال برای مرکز استان، تقاطع های غیر همسطح  اشاره کرد که هر کدام از این طرح ها به نوعی با مخالفت اعضای شورای شهر واقع شد و هر کدام از دو طرف هم برای درستی کار خود دلایلی را ذکر می کردند.

                           ششششششششششش

مهرابی: شورای شهر، استقلال رأی ندارد!

 

محمد مهرابی شهردار برکنار شده‌ی خرم‌آباد درباره دلایل برکناری خود می گوید: «مردم بدانند که دلایل برکناری ناگهانی من به این شرح است: ۱ـ ایستادگی در برابر طایفه‌بازی. ۲ـ مقاومت در برابر رانت‌خواری. ۳ـ دوری جستن از سیاسی‌بازی در شهرداری خرم‌آباد. ۴ـ مقابله با زد و بندهای مالی. ۵ـ مخالفت با جذب غیرقانونی نیرو در شهرداری خرم‌آباد. ۶ـ مبارزه با سوءاستفاده‌های مالی و امثال این‌ها.»

 

محمد مهرابی تشریح کرد: معتقدم در حال حاضر شورای شهر خرم‌آباد استقلال از خودش ندارد و بیشتر به اراده‌های بیرون از شورا برای عزل من توجه شده است و صحنه‌گردان برکناری من نه شورا که افراد دیگری بیرون از شورا بوده‌اند.

 

وی ادامه داد: «بنابراین عزل ناگهانی من برخلاف قانون است و من در این رابطه از راه مراجع قانونی و نظارتی، پیگیری این اقدام غیرقانونی‌‌ را دنبال می‌کنم.»

 

مهرابی بیان داشت: نباید در انتخابات شوراهای شهر مثلاً به کسی رأی بدهیم که همه‌ی مطالبه‌اش از شهرداری این است که فرزندانش را شهردار در شهرداری خرم‌آباد استخدام کند.

    25197544589067560886

عزل من غیرقانونی است و پیگیر موضوع هستم

 

محمد مهرابی با اشاره به برکناری خود عقیده دارد: «قانون می‌گوید اگر شهردار در جلسه‌ی سؤال حاضر شد و شورا از پاسخ‌های شهردار قانع نشد باید به طور کتبی به شهردار ابلاغ شود و پس از ابلاغ شهردار ۱۰ روز فرصت دارد تا در جلسه‌ی استیضاح حاضر شود.»

 

مهرابی توضیح داد: «چگونه است که پس از جلسه‌ی سؤال به من ابلاغ نشده و مرا دوباره به شورا دعوت کردند نه این‌که به من ابلاغ کرده باشند و جلسه‌ی دعوت شدن را نمی‌توان به جلسه‌ی استیضاح تبدیل کرد؛ زیرا اصلاً به من ابلاغی نشده است و موضوع دعوت شدن با «ابلاغ کردن» کاملاً متفاوت است.»

 

وی هم‌چنین در مورد انتخابات مجلس هم گفت: «همیشه باید آگاه بود که به چه کسی رأی می‌دهیم و آن فرد، آیا دنبال منافع مردم است یا منافع شخصی؟!»

در کانال تلگرام لرستان خبر عضو شوید
  • ناشناس

    ما مردم خرم اباد همیشه مشکل طایفه بازی و منافع شخصی را در بین مسولین خود داشته ایم! و میدانیم که اقای مهرابی ادمی سالم حلال و قانونمند است!

نظرات