گزارش لرستان خبر از دانش‌آموزانی که «مجبورند ترک تحصیل کنند»؛

دانش‌آموزان تعدادی از روستاهای «اشترینان» بروجرد به دلیل کمبود مدرسه و معلم و عدم توان مالی برای رفتن به شهر برای درس خواندن ترک تحصیل کردند.

به گزارش لرستان خبر، اشترینان یکی از شهرهای استان لرستان و زیرمجموعه شهرستان بروجرد است که در 15 کیلومتری شمال شهر بروجرد و در مسیر راه بروجرد - ملایر - نهاوند قرار دارد و دارای بیش از 40 روستا و جمعیتی بیش از 40 هزار نفر است و شغل بیشتر مردم این منطقه، کشاورزی و باغبانی است.

 

اشترینان باوجود جمعیت 40 هزار نفری و ظرفیت‌های گسترده در حوزه‌های مختلف ازجمله کشاورزی اما از محرومیت‌های زیادی در حوزه بهداشت و درمان، آب و فضاهای آموزشی رنج می‌برد.

 

کمبود فضاهای آموزشی در تعدادی از روستاهای اشترینان سبب شده که بعضی از روستاها مدرسه و معلم نداشته باشند و ناچار شوند فرزندان خود را به روستاهای مجاور بفرستند اما خانواده‌هایی که ازلحاظ مالی با مشکل روبه‌رو هستند نمتوانند فرزندان خود را به روستاهای دیگر و حتی شهر اشترینان بفرستند که سبب ترک تحصیل این دانش‌آموزان شده است.

 

 دانش‌آموزان روستای «انگشته» اشترینان به دلیل  نبود مدرسه ترک تحصیل کردند

محمد دانش‌آموز روستای «انگشته» بخش اشترینان در گفت‌و‌گو با خبرنگار تسنیم اظهار داشت: برای تحصیل باید به روستای «جعفرآباد» برویم که هزینه سرویس هر نفر 35 هزار تومان است که این هزینه برای بسیاری دانش‌آموزان زیاد است و امکان پرداخت آن را ندارند.

 

وی افزود: مشکلات نبود آسفالت مناسب در فصل زمستان رفت‌وآمد را برای ما دانش‌آموزان و مردم مختل می‌کند که نیاز به رسیدگی مسئولان راه و شهرسازی را دارد.

 

علی دیگر دانش‌آموز روستای «انگشته» اشترینان در گفت‌و‌گو با تسنیم گفت: تعداد دانش‌آموزان که به مدرسه آیت‌الله سعیدی روستای جعفرآباد مراجعه می‌کنند 12 نفر است که 11 نفر پسر و یک نفر دختر است که در پایه دوم راهنمایی مشغول به تحصیل هستیم.

 

روستاهای بخش اشترینان از داشتن فضاهای آموزشی محروم هستند

وی با اشاره به اینکه از مسئولان و خیران مدرسه‌ساز تقاضا داریم برای رفع مشکلات آموزش روستاها اشترینان اقدام کنند خاطرنشان کرد: خیلی از دانش‌آموزان علاقه‌مند به تحصیل به سبب دوری مدرسه از روستا، از تحصیل محروم هستند که آن‌ها مثل همه دانش‌آموزان ایرانی حق‌دارند تحصیل کنند

 

منوچهر درویش بیابانی نماینده شورای شهر شهرستان بروجرد و اشترینان در گفت‌و‌گو با خبرنگار تسنیم در بروجرد اظهار داشت: روستاهای بخش اشترینان از داشتن فضاهای آموزشی محروم هستند و دانش‌آموزان این روستاها برای درس خواندن به روستاهای «جعفرآباد» مراجعه می‌کنند و خیلی از این دانش‌آموزان چون توان رفتن به این روستا را ندارند ترک تحصیل کردند.

 

وی با اشاره به اینکه تعدادی از روستاهای «اشترینان» فاقد مدارس راهنمایی و دبیرستان هستند افزود: روستاهای انگشته، ملمیجان، گلچیران و خشتیانک فاقد فضاهای آموزشی برای دانش‌آموزان هستند و تاکنون برای رفع این مهم اقدامی انجام نگرفته است و این روستاها معلم ندارند.

 

روستای «درب آستانه» بروجرد مدرسه و معلم ندارد

نماینده شورای شهر بروجرد و اشترینان تصریح کرد: بسیاری از دانش‌آموزان روستاهای اشترینان باوجود تمام سختی و مسافت دور به روستای جعفرآباد برای تحصیل مراجعه می‌کنند اما تعدادی هم نمی توانند به این روستا بیایند.

 

وی با اشاره به نبود معلم و مدرسه در تعدادی از این روستاها گفت: روستای «درب آستانه» بروجرد مدرسه و معلم ندارد.

 

درویش بیابانی گفت: اگر نیاز روستاها از فضاهای آموزشی تأمین نشود روستاها خالی از سکنه می‌شوند و روستائیان به شهر مهاجرت می‌کنند که این مهم نیاز به تدبیر دارد.

 

خیران مدرسه‌ساز در روستاهای اشترینان مدرسه‌سازی کنند

علی کاظم نوابی، نایب‌رئیس شورای شهر بخش اشترینان در گفت‌و‌گو با خبرنگار تسنیم اظهار داشت: دانش‌آموزان دختر روستای «انگشته» به سبب نبود مراکز آموزشی در مقطع تحصیلی راهنمایی و دبیرستان ترک تحصیل کردند.

 

وی افزود: دانش‌آموزان روستاها انگشته، خشتیانک و ملمیجان برای تحصیل باید به روستای جعفرآباد بروند که مسافت آن هشت کیلومتر است که امکان اینکه این دانش‌آموزان با سرویس به مدرسه فرستاده بشود در این روستاها وجود ندارد.

 

نایب‌رئیس شورای اشترینان تصریح کرد: روستاهای ذکرشده در فصل سرما و زمستان به سبب کوهستانی بودن، راه‌های آن‌ها صعب‌العبور‌است و این موضوع سبب بیمار شدن این دانش‌آموزان در مسیر راه مدرسه به روستاهای مجاور می‌شود که سبب ترک تحصیل دانش‌آموزان شده است.

 

نوابی افزود: از مسئولان و خیران خواهشمندیم در رفع فضاهای مراکز آموزشی روستاهای بخش اشترینان اقدام کنند.

 

نایب‌رئیس شورای بخش اشترینان اظهار داشت: روستای جعفرآباد که دانش‌آموزان برای درس خواندن به آن مراجعه می‌کنند 3 هزار و 500 نفر جمعیت دارد و ازنظر مالی وضعیت مطلوبی دارند و این در حالی است که روستاهای دیگر بسیار محروم هستند.

 

کادر آموزشی مجرب در مراکز آموزشی اشترینان وجود ندارد

وی تصریح کرد: تعداد خانوار در این روستا 75 خانوار است که بیشتر روستائیان به شهر مهاجرت کردند که اگر امکانات اولیه و لازم در روستاها فراهم شود روستائیان به شهر مهاجرت نمی‌کنند.

 

رضا حسینی رئیس کمسیون شورای شهر اشترینان در گفت‌و‌گو با خبرنگار تسنیم اظهار داشت: کادر آموزشی مجرب در مراکز آموزشی اشترینان و روستاهای آن وجود ندارد.

 

وی با اشاره به اینکه مسافت مدارس روستاهای ذکرشده دور است افزود: دانش‌آموزان روستایی باید زوتر از مدرسه بیایند تا در کارهای کشاورزی و دام‌پروری به پدران خود کمک کنند که متأسفانه این مهم خود به مشکلی برای دانش‌آموزان تبدیل‌شده است.

 

تعداد دانش‌آموزان روستاهای اشترینان در حد نرمال آموزشی نیست

 

رئیس کمسیون شورای بخش اشترینان با اشاره به اینکه آموزش‌وپرورش اشترینان می‌تواند سرویس ایاب‌وذهاب دانش‌آموزان روستاها را فراهم کنند بیان کرد: آموزش‌و‌پرورش اشترینان 10 الی 15 ماشین در اختیار دارد که می‌تواند از آن‌ها برای ایاب‌وذهاب دانش‌آموزان روستایی استفاده کند.

 

امیر صارمی رئیس آموزش‌وپرورش اشترینان در گفت‌و‌گو با خبرنگار تسنیم در بروجرد اظهار داشت: فضاهای آموزشی در اشترینان مطلوب است و بر اساس قانون باید حد نرمال آموزشی برای احداث مدارس در هر روستا به 15 نفر برسد که تعداد دانش‌آموزان این روستاها به حد نرمال آموزشی نزدیک نیست.

 

وی افزود: همه مدارس روستایی و منطقه اشترینان از وجود معلم بهره‌مند هستند و حتی در روستاهایی که در مدارس تعداد دانش‌آموزان کم است معلم وجود دارد.

 

گزارش از فاطمه رحیمی

 

منبع: تسنیم

 
در کانال تلگرام لرستان خبر عضو شوید

نظرات