توسط صاحب نظران در تالار اندیشه‌ لرستان انجام شد

علیرغم تلاش های فراوانی که در زمینه های عمرانی کشیده شده روشن است که در حوزه‌ی صنعت و کشاورزی کار چشم‌گیری در لرستان انجام نگرفته است و بعد از سی و اندی سال لرستان همواره رتبه‌های اول بیکاری در کشور را داشته است.

ادامه از قسمت اول یادداشت...

 

در پی سلسله پرسش‌هایی که در «تالار اندیشه‌ی لرستان» طرح می شود نوبت به "بررسی جنبه های گونه گون عوامل بیکاری در لرستان" رسید. صاحب نظران در کمال آرامش و ادب و احترام به کار جمعی، کنفرانس و میزگرد مجازی را با دیدگاه های بسیار ارزشمند، پربار ساختند.

حجم زیاد تاسیس مدارس دولتی درشهرها و دورترین روستاهای لرستان، گسترش مراقبت های بهداشتی و تاسیس خانه های بهداشت درشهرها و دورترین روستاها، گسترش شبکه‌ی برق و تهیه‌ی آب آشامیدنی برای مردم سراسر لرستان، خدمات و برکات نظام مقدس جمهوری اسلامی به مردم است که انکار آن ها نوعی بی‌انصافی تلقی خواهد شد.

 

با این همه روشن است که در حوزه‌ی صنعت و کشاورزی کار چشم‌گیری در لرستان انجام نگرفته است و بعد از سی و اندی سال لرستان همواره رتبه‌های اول بیکاری در کشور را داشته است. همین سال گذشته بر اساس داده‌های اداره‌ی آمار، لرستان بیکارترین استان کشور و جوانان خرم‌آباد با 55 درصد بیکاری‌، بیکارترین جوانان کشور شناسانده شدند.

6) تناسب نداشتن سهم اعتبارات لرستان از اعتباراتی که در کشور توزیع می شود این سهم نه با جمعیت و نه با وسعت این خطه هم‌خوانی دارد و نه با محرومیت وحشتناکش سازگاراست و ادامه این وضع منجر به بیکاری فزاینده ودر نتیجه ناهنجاری‌های اجتماعی از جمله سرقت و .. شده است!

 

7) نبود نقدینگی در استان و حضور نداشتن سرمایه گذاران و بخش خصوصی فعال در لرستان! تمام اعتبارات عمرانی دولتی سهم لرستان به 300 میلیارد تومان نمی رسد و با این رقم هرگز دردی دوا نمی شود! لرستان چاره ای ندارد جز این که به بخش خصوصی اعتماد کند! کاری که مهندس بازوند در پیش گرفته است درمان درد بیکاری در استان است!

 

حضور بخش خصوصی در لرستان اما به این سادگی‌ها نیست شاید بهتر این باشد که این موضوع ، به شکل ویژه در تالاراندیشه ی لرستان مورد بحث و بررسی قرارگیرد ! زیرا بخش خصوصی درلرستان دغدعه هایی دارد و از طرف دیگر از نظر فرهنگی مردم برداشت آرام بخش و مثبتی از "بخش خصوصی" ندارند لازم است جنبه های مختلف سرمایه گذاری بخش خصوصی درلرستان ، بیشترازاین، مورد واکاوی قرارگرفته شود!

 

8)  نداشتن نگاه دقیق و علمی و کارشناسانه به ظرفیت های اقتصادی لرستان خود مانعی دیگراست. هنوز یک آمایش علمی به عمل نیامده است تا با ارقام و اعداد و دقت نظر بزنگاه‌های سرمایه پذیرلرستان، شناسایی و با زبانی پرتکنیک ، علمی و روشن به ایرانیان و جهانیان شناسانده شوند!

 

9)  خالی بودن دست کشاورران لرستانی از دانش و مهارت علمی «کاشت ، داشت وبرداشت» محصولات کشاورزی !

 

10) نبود فرهنگ کار به شکلی که جوانان ما "جوینده‌ی‌کار"ند تا این که "کارآفرین" باشند! تنبلی و میل به پشت میز نشینی و باور و اعتقاد داشتن به حقوق دولتی یا به تعبیر عامیانه "آب باریکه" باعث شده است  تا ما به نگهبانی کارگاه و یا ...راضی شویم و در خود این توانایی را نمی یابیم ،ریسک کنیم و از بازار نترسیم  و خطر را به جان بپذیریم و در مسیر کارآفرینی تلاش کنیم! البته نگاه خانواده ها هم دراین باره بی تاثیر نیست خانواده ها برای کارمندان دولت ارزش های ویژه ای قایلند خیلی از جوانان موقعیت را در کارمندی جستجو می کنند خانواده‌ها هنوز نخستین شرط‌شان برای پذیرش داماد، داشتن یک کار دولتی می‌دانند! هنوز بازاری، جایگاه ویژه‌ی خود را پیدا نکرده است!

 

11)   ريشه كن كردن معضل بيكاري منوط به شناخت دقيق تهديدات و فرصت هاي موجود در وضعيت اقتصادي كشور است. آن گونه كه از شواهد و قراين بر مي آيد ما در بسياري از موارد از ظرفيت هايي كه در اقتصاد وجود دارند و به راحتي اشتغال زايي مي كنند غفلت كرده ايم و تمام هم و غم خود را به ايجاد بنگاه هاي اقتصادي بزرگ معطوف داشته ايم. شايد اين نكته كه «صنايع دستي» يكي از قوي ترين بخش هادر توليد اشتغال كشور است ما را متوجه سازد كه براي دستيابي به اهداف ، هميشه نبايد راه هاي سخت را انتخاب كنیم. ازبهترين راهكار ها براي حضور واقعي بخش خصوصي دراقتصاد كشور ، ميدان دادن به بنگاه هاي كوچك است كه می تواند به سادگی درگوشه‌ی اتاق خانه ها؛ تشكيل شود. در استان اصفهان خیلی از خانواده ها از طریق همین مشاغل خانگی امرار و معاش می کنند نمونه ی آن نیز فروش شیرینی خانگی در مغازه ها ی شیرینی فروشی در آن استان است.

 

12)  توجه نداشتن به پتانسیل های بی نظیری مثل داروهای گیاهی از دیگرعوامل بیکاری است! کوهستان زاگرس مملو از گیاهان باارزشی است که ما نه میشناسیمشان و نه بلدیم از آن ها درآمدزایی کنیم وشورای برنامه ریزی استان باید زمینه‌ای فراهم کند تا این بخش نیز درچرخه ی اشتغال زایی قراربگیرد!

 

13)  مهارت فنی و شغلی نداشتن جوانان لرستانی، یکی دیگراز عوامل بیکاری فزاینده  است و اداره کل فنی وحرفه ای لرستان دراین باره هیچ اقدام خاصی انجام نداده ونمی دهد ویا بعضا مهارت این اداره‌ی کل، در ایجاد شغل های کاذب است! این اداره‌ی کل، به کلی حدود 5 سال است که تعطیل است وبه دلیل سومدیریت شاکله‌ی کارشناسی اش از هم پاشیده شده است! مراکز حرفه آموزی این اداره ، درسراسر استان یا به کمپ معتادان تبدیل شده اند و یا به مراکز و اشخاص دیگری به اجاره داده شده اند! تا به عنوان انبارو.. ... ازآن ها استفاده شود! مدیرکل این مرکز شعل آفرینی دراستان که با کمال تاسف حتی استانداری  به سادگی از کنارظرفیت بالای ایجاد شغل آن گذشته است، هنوز سرپرست است وجزو مدیران پروازی است !

 

14)  نشناختن قوانین پنهان بازار و درنتیجه کاهش قدرت تصمیم گیری سرمایه گذاران و متمولین برای تشخیص صحیح اوضاع و احوال اقتصادکه این موضوع باعث شکست سرمایه گذاری ها در کوتاه مدت می شود.

 

15)  روی نیاوردن جوانان به کارهای سبک و درعین حال  با درآمدزایی بالا، خود نیز می تواند یک عامل دیگری برای بیکاری فزاینده ی به شمارآید! متاسفانه مشاهده شده است که جوانان ما حاضر به انجام کارهای سبک وپیش پا افتاده نیستند! به عنوان مثال در یکی از شهرهای ایران مشاهده شد یک نفر باسیمان یک پیست کوچیک درحاشیه یک پارک درست کرده بود و بااجاره دادن ماشین به کودکان کسب درآمد می کرد. وچه درآمد هنگفتی داشت!

 

16) نبود نگاه علمی و به اصطلاح دانش بنیان در کنار ضعف تکنولوژیکی موجود در معدود صنایع فعال استان، بی توجهی به امر تحقیق و توسعه، مهم ترین مشکلات صنعت استان و تعطیلی آن ها و درنتیجه بیکاری فزاینده است.

ادامه دارد...

در کانال تلگرام لرستان خبر عضو شوید

نظرات