معاون سوادآموزی آموزش و پرورش لرستان:

لرستان خبر: معاون سوادآموزی آموزش و پرورش لرستان گفت: بیشتر بی سوادان لرستان را بانوان تشکیل می دهند.

به گزارش لرستان خبر، علی‌اشرف حیدری شامگاه شنبه در جلسه شورای پشتیبانی نهضت سوادآموزی استان که با حضور استاندار و جمعی از مدیران دستگاه‌های اجرایی لرستان برگزار شد، اظهار داشت: بیشتر بی سوادان لرستان را بانوان تشکیل می دهند.

 

وی با اشاره به دلایل بی سوادی در استان، افزود: فراموش شدن آموخته ها به دلیل عدم انجام فعالیت در زمینه خواندن و نوشتن بعد از یادگیری، ترک تحصیل دختران روستایی به دلیل صعب العبور بودن این مناطق از جمله دلایل بی سوادی افراد در لرستان است.

 

معاون سوادآموزی آموزش و پرورش لرستان به تنظیم برنامه ای 4 ساله جهت مبارزه با بی سوادی در استان اشاره و عنوان کرد: در سال 1355 تنها 35 درصد جمعیت استان باسواد بودند و در سال 1390 جمعیت بی سواد استان 70 هزار نفر برآورد شد که امروز 90 درصد جمعیت استان باسواد هستند.

 

وی تصریح کرد: با توجه با اینکه امسال آموزش و پرورش در صدد است تا 12 هزار نفر بی سواد استان را باسواد کند، در این راستا به هر کسی که در باسواد شدن یک نفر تلاش کند، مبلغ 600 هزار تومان پرداخت می شود.

 

حیدری ضمن تأکید بر لزوم فرهنگ سازی در جهت تشویق بی سوادان به باسواد شدن، خاطر نشان کرد: در 9 ماهه امسال بیش از 7 هزار نفر بی سواد استان باسواد شدند، با این وجود از تمامی ادارات به ویژه صدا و سیما می خواهیم همکاری لازم را داشته باشند.

 

هوشنگ بازوند استاندار لرستان در این جلسه اظهار داشت:‌ آموزش‌وپرورش استان باید ظرف یک ماه آینده اطلاعات و آمار دقیقی از بی‌سوادی استان به تفکیک شهرستان‌ها و تفکیک زن و مرد همراه با برش شهرستانی، جایگاه استان نسبت به سایر استان ها در بی سوادی و بازبینی برنامه جامع شتاب بخشی طرح بی سوادی را ارائه دهد.

 

وی با اشاره به اینکه برنامه ها باید در سطح شهرستان ها اجرا شود، افزود: آموزش و پرورش با به کارگیری تمام ظرفیت های استان اعم از بسیج سازندگی، دستگاه های اجرایی، خانه های بهداشت و دهیاری ها، مشکل بی سوادری استان را رفع کند.

 

استاندار لرستان ضمن تأکید بر حضور اعضای شورای پشتیبانی سوادآموزی در جلسه آینده، عنوان کرد: علاوه بر برگزاری این شورا در مرکز استان، با برگزار شدن شورا در شهرستان‌ها همانند می توان در امر باسوادی موفق تر باشیم.

 

گودرز کریمی‌فر مدیرکل آموزش و پرورش نیز در این جلسه اظهار داشت:‌ با توجه به اینکه استان لرستان در سال 90 جزء 6 استان با درصد بالای بی سوادی شناسایی شد، یکی از اولویت های آموزش و پرورش بحث ریشه کن کردن بی سوادی است.

 

وی با اشاره به برنامه های باسوادکردن بی سوادان، افزود: طرح شتاب‌بخشی با سوادی در استان، طرح سوادآموزی اولیای دانش آموزان، باسواد کردن کودکان و نوجوانان 10 تا 20 ساله بی سرپرست، بدسرپرست و کودکان معلول جسمی از جمله طرح های آموزش و پرورش در به صفر رساندن بی سوادی است.

 

مدیرکل آموزش و پرورش لرستان با اشاره به جامعه هدف 10 تا 49 ساله سوادآموزی، عنوان کرد: در طرح های آموزش و پرورش، 14 هزار 280 نفر اولیای بی‌سواد دانش‌آموزی شناسایی و تلاش می‌کنیم که آنها را با سواد کنیم.

 

وی تصریح کرد: با وجود اینکه آمار دقیقی از بی سوادی در استان وجود ندارد اما با این حال، نداشتن انگیزه بی‌سوادان در کلاس‌های درس، نبود قوانین و منابع مالی برای ایجاد انگیزه در بی‌سوادان، عدم همکاری سازمان‌ها از جمله مشکلات طرح با سواد کردن بی‌سوادان استان لرستان است.

 

 

در کانال تلگرام لرستان خبر عضو شوید

نظرات