لرستان خبر گزارش می دهد

استان لرستان به دلیل عقب افتادگی های عمرانی و صنعتی همواره از استان های محروم کشور بوده و هر یک ازدولتمردان در سال های گذشته به نحوی توجه خود به این استان را ابراز داشته اند اما در عمل لرستان همچنان از فقر و رکود رنج می برد و آمار بیکاران دراین استان نشان می دهد تاکنون بسیاری از شعارها در این استان به عمل تبدیل نشده است.

به گزارش لرستان خبر باتوجه به وجود منابع آبی سرشار در لرستان و رودخانه های فراوان ، سدسازی در این استان روی زبان ها افتاد به نحوی که در این سال ها تمامی تلاش ها برای احداث و بهره برداری سدها در لرستان بکار گرفته شد.


در این میان عملیات اجرایی سد معشوره کوهدشت به عنوان یکی از مهم ترین سدهای استان در خرداد 92 به امید بازگشت روزهای پر رونق کشاورزی و توشه سبز کشاورزان از زمین های آبی آغاز شد.

عملیات اجرایی سد معشوره به عنوان سدی با قابلیت ذخیره یک میلیارد و 600 میلیون مترمکعب با حضور رییس جمهوری آغاز شد تا کشاورزان مناطق کوهدشت، سرطرهان و رومشکان روزهای آبادانی دیرین را آرام آرام به یاد آورند.

سد بتنی دو قوسی تنگ معشوره بر روی رودخانه کشکان در استان لرستان واقع شده و موقعیت ساختگاه این سد در حدود یک کیلومتر پایین تر از محل تلاقی دو شاخه تشکیل دهنده کشکان یعنی کاکارضا و چم زکریا است.

سد و نیروگاه تنگ معشوره با هدف تولید انرژی برق آبی، کنترل و جمع آوری سیلابها و روانابهای سطحی رودخانه و تامین آب کشاورزی مورد نیاز دشت های اراضی منطقه احداث خواهد شد.

محل ساختگاه سد تنگ معشوره در زاگرس چین خورده و در نزدیکی مرز زاگرس مرتفع قرار گرفته و برجسته ترین مشخصه ساختاری طاقدیس منگنی کوه است. در محدوده ساختگاه لایه ها دارای شیب به سمت شمال خاور بوده و شامل سازندهای کشکان، تاربور، امیران و گروپی است.

این سد به ارتفاع 114 متر از پی و با طول تاج 350 متر در لرستان احداث خواهد شد ، تراز تاج سد یک هزار و384 متر از سطح دریا و تراز نرمال آب مخزن یک هزار و376 متر از سطح دریا است.

در ماههای نخست پس از کلنگ زنی همه چیز خوب پیش می رفت تا اینکه به یکباره زمزمه هایی مبنی بر توقف عملیات احداث سد، عدم صرفه اقتصادی و کاهش آبهای پایین دستی به گوش رسید تا این بار نیز خاطره تلخ کلنگ زنی های بی فرجام در لرستان تداعی شود.

روزهای نخست سال جاری در حالی سخنان ضد و نقیضی در خصوص توقف عملیات احداث این سد به گوش می رسید که فرمانده قرارگاه سازندگی خاتم الانبیا در پایان سال گذشته از آمادگی لازم برای انحراف آب رودخانه و آغاز عملیات بدنه اصلی سد معشوره در استان خبر داده بود.

سردار عبادالله عبداللهی در مراسم آغاز بکار اجرای طرح توسعه فرودگاه خرم آباد در جمع خبرنگاران بیان داشت: برای اجرای روند مطلوب این سد جلسه های متعددی با وزیر و معاونان وزارت نیرو تشکیل شده که قرار شد پس از یک بررسی کوتاه عملیات اجرایی این طرح ادامه یابد.

وی بیان داشت: قرارگاه خاتم الانبیا بدون دریافت اعتبارات دولتی یک جاده را به طول 46 کیلومتر احداث کرده که در سال آینده آسفالت می شود واین جاده هدیه ای است که قرارگاه، به مردم منطقه تقدیم می کند.

به گفته وی، این طرح عظیم بزرگترین سد چند منظوره غرب کشور محسوب می شود که تولید 200 گیگا بایت ساعت انرژی برق آبی در آن پیش بینی شده است.

فرمانده قرارگاه سازندگی خاتم الانبیا، کنترل سیلاب و مدیریت سیلاب های رودخانه کشکان، اشتغال زایی ، توسعه گردشگری و تامین 280 میلیون متر مکعب آب شرب و صنعتی را با توجه به کیفیت آب آن از دیگر اهداف این پروژه عنوان کرد و افزود: این طرح پس از بهره برداری آب مورد نیاز 36 هزار هکتار از اراضی پایین دست را به میزان 250 میلیون متر مکعب تامین می کند.

اما گویا داستان مبهم این سد تمام ناشدنی بوده و هنوز گره کور این کلاف سردرگم بازنشده، امروز شهرستان کوهدشت در میان دو رودخانه تشنه مانده و چشم نگران بخش کشاورزی این شهر به تصمیمات دولت یازدهم امید بسته است.

در ماههای اخیر نیز همچنان شایعات در خصوص توقف عملیات اجرایی یا تغییر کاربری سد شنیده شده که بیش از همه موجب نگرانی مردم و کشاورزان کوهدشتی شده است.

اما استاندار لرستان در این خصوص از اختلاف نظر میان مسوولان استان و وزارت نیرو در این خصوص خبر داد و گفت: مدیریت ارشد اجرایی استان تمام تلاش خود را برای حفظ کاربری کشاورزی سد بکارگرفته است.

هوشنگ بازوند افزود: کوهدشت علیرغم واقع شدن میان دو رودخانه ، یک شهر بسیار تشنه و نیازمند توجه ویژه است.

وی ادامه داد: پس از روی کارآمدن دولت یازدهم و حضور در لرستان، مشخص شد که مصوبه 215 این طرح اخذ نشده و قرار پروژه نیز منعقد نشده بود و این در حالی رخ می داد که اجرای این سد به مطالبه عمومی تبدیل شده بود.

وی با اشاره به تلاش های صورت گرفته و ابلاغ 650 میلیارد ریال قرارداد زیرساخت های این سد و رفع مشکل قرارگاه در انعقاد قرارداد گفت: به نظر مسوولان و کارشناسان استان ، سد معشوره باید مهندسی ارزش شود که در اینصورت حداکثر 25 درصد طرح تغییر می یابد.

بازوند اضافه کرد: این در حالی است که وزارت نیرو اعتقاد به بازنگری سد دارد که در صورت این امر، 70درصد حجم طرح تغییر خواهد یافت.

وی افزود: مقرر شده جلسه ای با حضور معاون اجرایی رییس جمهور برگزار و در خصوص طرح نهایی تصمیم گیری شود که لرستان به هیچ وجه با حذف قسمت کشاورزی این سد موافقت نخواهدکرد.

وی ادامه داد: دکتر شریعتمداری در خصوص تعیین تکلیف این طرح در آینده نزدیک قول مساعد داده و قرار است این اختلاف نظر طی یک ماه آینده حل و فصل شود.

به هر حال به نظر می رسد بخش کشاورزی سد معشوره بسیار مورد توجه مسوولان ارشد استان بوده و لازم است این باور در مسوولان کشوری وزارت نیرو ایجاد شود تا شهر کوهدشت و دشتهای آن از تشنگی و خشکسالی رهایی

در کانال تلگرام لرستان خبر عضو شوید

نظرات