بازی هایی که اخلاق کودکان را هدف قرار داده اند

در گذشته نه چندان دور در لرستان هم مانند همه نقاط کشور، کودکان در ساعاتی از روز در کنار هم جمع می‌شدند و با انجام بازی‌های محلی مانند دال پلو ، کلاورنکی، کردرکی ساعات خوشی را سپری می‌کردند.

به گزارش لرستان خبر ، در گذشته نه چندان دور در لرستان هم مانند همه نقاط کشور، کودکان در ساعاتی از روز در کنار هم جمع می‌شدند و با انجام بازی‌های محلی مانند دال پلو ، کلاورنکی، کردرکی ساعات خوشی را سپری می‌کردند. نقطه مشترک بازی‌های محلی گروهی بودن آنهاست که در تقویت روحیه کار جمعی بسیار مؤثر بود. بازی‌ها هم در بیرون از خانه و در طبیعت انجام  می‌شد و سرشار از تحرک و فعالیت بدنی بود.

 امروزه با عوض شدن مدل خانه‌ها و کاهش ارتباطات، بازی‌های کودکان هم دچار تغییرات بسیاری شده است. کودکان زمان بسیاری تنها و بدون هم‌بازی در خانه هستند و اسباب سرگرمی آنها را یک سیستم و تعداد بسیاری بازی رایانه‌ای تشکیل می‌دهد. البته اگر کودکی همه این امکانات را نداشته باشد اما حداقل یک تبلت را دارد. در برخی موارد هم نوجوانان ساعت‌های بسیاری را در کلوپ‌های بازی که تقریباً در هر محله‌ای وجود دارد سپری می‌کنند.

اینکه محتوای این برنامه‌ها چیست و با چه اهدافی تهیه می‌شود بسیار قابل تأمل است. با کمی دقت ردپای جنگ نرم را به راحتی می‌توان در بازی‌های رایانه‌ای مشاهده کرد. محتوای بازی‌ها نشان می‌دهد که چگونه برای تمام گروه‌های سنی برنامه‌ریزی دقیقی صورت گرفته است.

البته مدتهاست که در تمام دنیا به این بازی‌ها با چشم سرگرمی و پرکردن اوقات فراغت نگاه نمی‌شود. این بازی‌ها حکم یک رسانه هدف‌دار قوی  را دارند. با این تفاوت که کودکان به جای تماشاچی بودن به ایفای نقش می‌پردازند، با اسلحه شلیک می‌کنند و به تعقیب و گریز می‌پردازند.

نخستین حوزه‌ای که در این بازی‌ها به آن پرداخته می‌شود حوزه سیاسی است. در این گونه بازی‌ها بر اهدافی مانند اسلام هراسی و شیعه هراسی تأکید می‌شود و مسلمانان را به عنوان تروریست معرفی می‌کنند.

 حتی عروسک‌ها هم با اهداف خاصی ساخته می‌شود و در نمونه‌ای از آن عروسکی معلول و سوار بر ویلچر، به نام «اسماعیل» را نماد کشورهای اسلامی قرار داده‌اند. با طراحی این عروسک به کودکان القا می‌کنند که مسلمانان افرادی معیوب و قابل ترحم هستند.

بازی های محلی لری

 

از دیگر اهداف آن تبلیغ خشونت است که از همان ابتدا به کودکان آموزش می‌دهند که نسبت به دیگران بی‌توجه باشند و در مقابل یکدیگر بدون کوچکترین گذشتی رفتار کنند. البته با جنبش نرم افزاری تلاش‌های بسیاری صورت گرفته است و بازی‌هایی با محتوای مناسب طراحی شده است. اما در جبهه مقابل تنوع و هیجان‌ بازی‌ها بسیار زیاد است و همچنان طرفداران بسیاری  دارد.

مقام معظم رهبری هم در یکی از بیانات خود می‌فرمایند: وقتی انسان، تجهیز، صف آرایی، دهانهای با حقد و غضب گشوده شده و دندانهای با غیظ فشرده شده علیه انقلاب، امام خمینی و آرمانهای نظام اسلامی را می بیند وجود این جنگ نرم را باور می کند هرچند ممکن است عده ای اینها را نبینند.»

به بیان دیگر در جنگ نرم ادوات جنگی و تلفات مشاهده نمی‌شود و برای دیدن خرابی ‌ها باید دیده‌ای تیزبین داشت.

 نویسنده:‌صدیقه کرمی

انتهای پیام/

در کانال تلگرام لرستان خبر عضو شوید
  • لیلا

    بازی ها ی رایانه ای که از یارانه ای بهتر هستش خانم کرمی

نظرات