تونل برفی‎ ‎یکی از آثار طبیعی‎ شهرستان ازنا با طول بیش از ۸۰۰ متر یکی از شگفت‌انگیزترین مناظر دیدنی ایران است.

به گزارش لرستان خبر، شهرستان ازنا با جمعیتی بیش از 80 هزار نفر در 82 کیلومتری مرکز استان و در دامنه ‏سلسله کوه‌های اشترانکوه واقع‌شده است‎.

 

رشته‌کوه سر به فلک کشیده اشترانکوه با قلل 13 گانه و بلندی 4250 متر در 5 کیلومتری جنوب شهرستان ازنا قرارگرفته و هرساله پذیرای کوهنوردان، توریست‌ها و ایران‌گردان و در پاره‌ای موارد گردشگران خارجی می‌شود.

 

اشترانکوه ازنا، مهد عجایب طبیعی و زاد بوم زیباترین جانداران و پرندگان مجموعه‌ای بی‌بدیل و بکر از خلقت را به تصویر می‌کشاند و قلل مرتفع آن چهره غبارگرفته آسمان را می‌خراشد تا تابش پرتو آفتاب از لابلای صخره‌ها بر برف‌های هزارساله‌اش همانند پرنیان خیال هزار رنگ به خود گیرد.

 

 

تونل برفی‎ ‎یکی از آثار طبیعی‎  شهرستان ازنا است.‎ طول این تونل بیش از 800 متر و ارتفاع آن از کف تونل تا سقف آن بین 2.5 تا 3 متر است.

 

این شگفتی بی‌نظیر طبیعت از انباشت هزاران تن برف در سالیان متمادی و دریکی از دره‌های منتهی به اشترانکوه ایجادشده است‎.

 

‎ ‎ نام‎ ‎تونل برفی ازاین‌جهت به این محل اطلاق شده که در فصل تابستان و ذوب شدن یخ و برف‌ها، فضا و راهرو بزرگی در زیر برف‌ها و در پایین‎ ‎شکاف ‏این دره به وجود می‌آید.‎

 

ازنادره یکی از زیباترین مناطق دیدنی‎ ‎اشترانکوه با پوشش گیاهی متنوع، چشمه‌سارها و آب‌های جاری و جانوران وحشی‎ ‎نظیر خرس و بز و کل است.

 

یکی از دره‌های منتهی به اشترانکوه همه‌ساله و در فصل زمستان مملو از برف‌های باقی‌مانده از سال‌های قبل و همچنین برف تازه می‌شود و در فصل بهار و تابستان با گرم شدن نسبی هواآب از زیر برف‌ها و کف این دره جاری می‌شود.

 

 

برای رسیدن به تونل برفی باید از طول این دره به سمت ارتفاعات اشترانکوه که ‏مسیری سنگلاخی و سخت گذر است گذشت. در‎ ‎انتهای مسیر ازنادره یک لکه برف عظیم و یخی که درواقع یخچالی چند هزارساله ‏است وجود دارد که رودخانه‌های بزرگ و کوچک از زیر آن جاری است

 

 

تونل برفی که از لایه‌های برف و یخ در طول سالیان دراز تشکیل‌شده تا بالای ‏سراشیبی دره ادامه یافته و 800 متر طول دارد.

 

با‎ ‎رفتن به داخل تونل برفی دمای هوا به‌شدت کاهش پیدا می‌کند و قطرات آب سرد ‏جاری‌شده از سقف، سروصورت گردشگران خسته از سختی راه را نوازش می‌دهد.

 

 

 

برای‎ ‎دیدار از تونل برفی ازنا گردشگران و دوستداران طبیعت از دیگر شهرهای استان‎ ‎لرستان می‌توانند حتی یک‌روزه مسیر رفت‌وبرگشت تونل را طی کنند.

 

فصل‌های  بهار و تابستان و حتی اوایل پاییز بهترین و مناسب‌ترین زمان برای‎ ‎دیدن طبیعت زیبای مناطق حفاظت‌شده اشترانکوه خصوصاً تونل برفی است.

 


این یخچال طبیعی که از انباشته شدن برف‌های سال‌های متمادی ایجادشده است، یکی از شگفت‌انگیزترین مناظر دیدنی لرستان و شهرستان ازنا محسوب می‌شود که همه‌ساله در این فصل مورد بازدید گردشگران، کوهنوردان و دوستداران طبیعت قرار می‌گیرد.

 

‎ ‎رفتن به تونل برفی باید از میدان راه‌آهن ازنا با طی مسافتی بالغ‌بر هفت‎ ‎کیلومتر به روستای توریستی و گردشگری دره تخت در دامنه‌های اشترانکوه عزیمت‎ ‎نمود و سپس ازآنجا به سمت روستای سرسبز و‎ ‎آباد کمندان درست در پای قلل مرتفع ‏اشترانکوه و ازآنجا به ابتدای دره‌ای‎ ‎به نام ازنادره خواهیم رسید.

باتوجه به شرایط آب و هوایی این منطقه با شروع فصل بهار تا اواخر تابستان مسافران و گردشگران زیادی از سراسر کشور و حتی خارج از کشور به این منطقه سفر کرده و ساعاتی را در این مکان بکر شگفت انگیز سپری می کنند.منبع:

انتهای پیام/

در کانال تلگرام لرستان خبر عضو شوید

نظرات