لزوم پی‌گیری توسط نمایندگان استان؛

در این نوشته کوتاه سعی می‌شود ویژگی‌ها و پتانسیل‌های دارویی لرستان به اختصار بیان شود

به گزارش لرستان خبر ، لایحه ایجاد منطقه ویژه اقتصادی دارویی در استان البرز در جلسه مورخ 5 شهریور 1393 به تصویب هیات وزیران رسید و در 6 آبان همین لرستان برای ایجاد منطقه ویژه اقتصادی دارویی بهتر است یا البرز؟!/ لزوم پی‌گیری توسط نمایندگان لرستانسال تقدیم مجلس شورای اسلامی گردید.

 

این لایحه در جلسه 5 بهمن 1393 با حضور اکبر ترکان رییس سازمان مناطق آزاد کشور به تصویب کمیسیون اقتصادی مجلس رسیده و آماده طرح در صحن علنی مجلس برای تصویب نهایی می‌باشد. (منبع: پایگاه اطلاع‌رسانی دولت)

 

اما نکته قابل تامل و توجه این است که آیا لرستان برای ایجاد منطقه ویژه اقتصادی دارویی مناسب‌تر و مستعد‌تر از البرز نیست؟!

 

در این مقال و مجال کوتاه سعی می‌شود ویژگی‌ها و پتانسیل‌های دارویی لرستان به اختصار بیان شود:

لرستان دارای بیش از 800 هزار هکتار اراضی زیر کشت می‌باشد. به گفته‌ی مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی در لرستان 430 هکتار کشت گیاهان دارویی وجود دارد که از این سطح 5 هزار تن محصول برداشت می‌شود. در این‌جا تا کنون بیش از 250 گونه گیاه دارویی شناسایی شده که برخی از آن‌ها در جهان نادر بوده و یا وجود ندارد.

 

لرستان دارای دانشکده داروسازی می‌باشد. بزرگ‌ترین کارخانه داروسازی خاور‌میانه(کارخانه بایر افلاک) در شهرستان ازنا لرستان قراردارد. کارخانه بزرگ داروسازی اکسیر بروجرد و داملران سهم بزرگی از تولیدات دارویی انسانی و دامی کشور را دارا می‌باشند. داروسازی دکتر جهانگیر و آزمایشگاه تحقیقات کاربردی گیاهان دارویی خرمان در مرکز استان فعال هستند.

 

علاوه بر این‌ها، کارخانه‌های دانا کاسیان،عرقیات الشتر، الکل‌سازی ویسیان و الکل‌سازی شهید رسولی مشغول فعالیت می‌باشند. همچنین مجوز دو واحد تولید دارو در شهرک صنعتی شماره 2 خرم‌آباد و نیز الیگودرز صادر گردیده و نکته قابل توجه این که بیش از 50 درصد صادرات دارویی کشور متعلق به استان لرستان می‌باشد.

 

وجود دلایل فوق همگی حاکی از این است که لرستان خاستگاه و قطب واقعی تولید دارو در کشور است و ویژگی‌ها و پتناسیل‌های بالفعل و بالقوه این استان قابل قیاس با استان البرز نمی‌باشد.

 

 حال که هیات محترم دولت لایحه ایجاد منطقه ویژه اقتصادی در این استان را به مجلس شورای اسلامی فرستاده بر عهده نمایندگان محترم لرستان می‌باشد که با تمامی توان و نفوذ خویش را به کار گرفته و با رایزنی با دیگر نمایندگان ضمن معرفی مزیت‌های لرستان این حجت والیزادهمصوبه را برای لرستان نیز محقق نمایند و به ویژه از دکتر علی کاییدی که عضو کمیسیون بهداشت بوده و نیز دکتر ایرج عبدی که سال‌ها در مدیریت ارشد علوم پزشکی لرستان اشتغال داشته انتظار و توقع بیش‌تری می‌رود تا اهتمام نمایند و با اضافه کردن لرستان به لایحه دولت بتوانند با تصویب مجلس "لرستان را منطقه ویژه اقتصادی دارویی نمایند".منبع: بلی نیوز

 

انتهای پیام/

 

 

در کانال تلگرام لرستان خبر عضو شوید

نظرات