«مهمانی مردم لرستان بر سفره سبز طبیعت»

با شروع فصل بهار، گیاهان دارویی خوراکی در لرستان رویش می یابد و بسیاری از مردم برای جمع آوری این گیاهان روانه کوه ها و دشت ها می شوند.

به گزارش لرستان خبر به نقل از سفیر افلاک، این روزها فروش گیاهان دارویی خوراکی در بازار قدیمی خرم آباد، فضای این بازار را عطر آگین کرده است و علاقه مندان به مصرف این گیاهان خوراکی را به سمت بازار سوق داده است.

 

طبخ گیاهان خوراکی در میان مردم لرستان، طرفداران بسیاری دارد و بسیاری از خانواده ها ترجیح می دهند در ماه ها فروردین و اردیبهشت، سفر خود را با نعمت های خدادادی برگرفته از طبیعت رنگین کنند.

 

پاقزان، زرشک، شنگ، کنگر، ریواس، بن سرخ، اِنَشک و قارچ از جمله گیاهان خوراکی دارویی است که این روزها در بازار خرم آباد به فراوانی  یافت می شود.

 

امروز علم پزشکی نیز خواص درمانی این گیاهان دارویی ثابت کرده است و استفاده از این مواد خوراکی تا حدود زیادی تضمین کننده سلامتی انسان است.

 

کنگر:

گیاه کنگر ضدعفونی‌کننده، اشتهاآور، تب‌بر و هضم‌کننده غذاست و مصرف آن باعث تقویت دستگاه گوارش می‌شود.

*  این گیاه و به‌خصوص برگ آن ادرارآور و نیروبخش است و در ضمن قلب را نیز تقویت می‌کند. 

 

*  کنگر در درمان یرقان، نارسایی کبد و کم‌خونی مؤثر بوده و از کبد در برابر سموم شیمیایی محافظت می‌کند.

*جهت درمان زخم های ناشی از سوختگی که عفونی شده اند، مخلوط خاکستر گل های کنگر با شیر و خامه استفاده می شود.

 

 

* کنگر در دفع انگل های روده ای موثر است.

 

*  محققان معتقدند وجود ماده‌ای به نام سینارین در عصاره برگ کنگر، باعث کاهش کلسترول و تری‌گلیسیرید خون می‌شود. در ضمن همین ماده به همراه ماده دیگری به نام اسید کافئیک موجود در کنگر، کبد را در برابر عفونت حفظ می‌کنند.

*کنگر در شیر پخته و مصرف می شود.

 

ریواس:

ریواس گیاهی چند ساله است به ارتفاع تا 1 متر، رنگ ساقه های آن سبز همراه با خالهای قرمز و بنفش است که بسیار آبدار و ترش می باشد.

 

گلهای ریواس به رنگهای سبز روشن، قرمز و زرد کم رنگ دیده می شوند که ترکیبات غدایی آن: آب، پروتئین، چربی، هیدرات کربن، کلسیم، قند، فسفر، آهن، سدیم، تیامین، پتاسیم، نیاسین، رایبوفلاوین و ویتامینهای گروه A-B-C است.

 

1ـ خوردن ریواس برای درمان سرطان،‌هموروئید، وسواس و طاعون مفید است و خاصیت خونسازی دارد.

 

2ـ جویدن ساقه ی ریواس دندانها را سفید می کند.

 

3ـ گذاشتن آب برگ ریواس بر سر از سفید شدن موها جلوگیری می کند.

 

4ـ برای درمان جوش و آکنه، آب ریواس و آرد جو را مخلوط نموده، بر محل ضماد کنید.

 

 

5ـ‌برای درمان قانقاریا، چند ساقه ی ریواس را خرد کرده و 20 دقیقه بجوشانید بعد از آن به مدت 3 روز، روزانه 2 ساعت آنرا بر محل زخم قانقاریا ضماد کنید.

6ـ نوشیدن دم کرده ی گل ریواس انگلهای معده را از بین می برد.

 

 گیاه اِنَشک:

برگ­های جوان قبل از گلدهی به صورت خام به عنوان سبزی، همراه غذا و همچنین به صورت ریز شده در دوغ مصرف می­شوند.

 

خشک­شده برگها به عنوان چاشنی غذا استفاده می­شود. این گیاه طبیعت گرمی دارد و افراد بومی برای درمان دردهای مفصلی و رماتیسمی از آن استفاده   می­کنند. برای این گونه خواص دارویی ذکر نشده است. اندام مورد استفاده در گیاهان تیره لاله در منطقه مورد مطالعه اغلب برگ و پیاز گیاه می­باشد.

 

 

گیاهان این تیره به دلیل داشتن طبیعتی گرم در باورهای مردمی اغلب به عنوان درمانی مناسب برای دردهای روماتیسمی و مفاصل و همچنین مؤثر در بهبود سرماخوردگی­ها استفاده می­شوند. معصومی (1380)، 12 گونه گیاه خوراکی خودرو از تیره لاله در استان کرمانشاه گزارش کرده که 3 گونه آن با گیاهان گزارش شده برای شهرستان دورود مشترک می باشد.  

 

شِنگ:

این گیاه خوراکی- دارویی جهت تنظیم فشارخون و پایین آوردن چربی خون استفاده می شود. تمام پیکره گیاه به صورت چای مصرف می شود.

 

بُن سرخ:

این گیاه دارویی جهت درمان ناراحتی های کلیوی به خصوص دفع سنگ کلیه  و تسکین دردهای گوارش و روماتیسمی به صورت دم شده کاربرد دارد.

 

 

این گیاه دارویی به صورت آش، همراه با برنج برای درمان سرماخوردگی نیز مصرف می شود.

 

 

زرشک:

زرشک برای درمان کم اشتهایی موثر است و همچنین پماد آن برای جوش خوردن استخوان شکسته مصرف می شود.

 

 

قارچ:

قارچ استخوان ها را تقویت می کند،خستگی را رفع می کند وکمبود ویتامین D را جبران می کند.

 

 معمولاً قارچ را بایستی فقط بصورت پخته میل کرد. چونکه قارچ ها آلوده به موادی هستند که فقط در اثر پختن از بین می روند. ولی قارچ هایی را که در واحدهای صنعتی تولید می شوند، می توان بدون هیچ مشکلی پس از تمیز کردن مصرف کرد.

 

باید گفت آشنایی با خواص گیاهان خوراکی- دارویی سبب می شود، گرایش برای مصرف این گیاهان بیش از پیش افزایش یابد و این مواد کم کم جای خود را با مواد غذایی پر چرب و زیان آورد عوض کنند.

انتهای پیام/

 

در کانال تلگرام لرستان خبر عضو شوید

نظرات