لرستان خبر گزارش می دهد؛

در حالی قطعی آب شهر الیگودرز وارد سومین روز می شود که قطعی آب ۹۰ هزار نفر جمعیت شهری در این شهرستان در میان سکوت متولیان امر، مردم را کلافه کرده است.

به گزار ش لرستان خبر، به دنبال بارندگی های هفته اخیر در شهرستان الیگودرز شاهد خسارات جدی به تصفیه خانه آب این شهر بودیم به طوریکه در جریان این خسارات و آنچه ورود گل و لای و سیلاب به داخل تصفیه خانه گفته شده، مردم شاهد قطعی آب خانه های خود بودند.

 

تاسیسات تصفیه خانه و خطوط انتقال آب از سراب کمندان به تصفیه خانه آب شرب شهر با وقوع سیلاب در مسیر این چشمه به طور کامل از مدار خارج شد تا مسئولان شرکت آب و فاضلاب برای تعمیر شبکه راهی شهرستان شوند.

 

 

وقوع این رخداد در حالیست که به نظر می رسد در ساختار تصفیه خانه آب یک شهر نزدیک به ۱۰۰ هزار نفری باید ساختارهای لازم برای مقابله با ورود سیلاب، گل و لای و سنگ و شن به سیستم تصفیه خانه اندیشیده می شد تا شاهد از کار افتادن این تصفیه خانه به دنبال ۴۸ ساعت بارندگی و قطع آب شرب یک شهر نباشیم.

 

کار آبرسانی به مردم شهر با تانکر صورت گرفت

 

مدیرکل مدیریت بحران استان لرستان در رابطه به حادثه رخ داده در شهرستان الیگودرز  گفت: سیلاب دو روز پیش خسارات زیادی به شبکه تصفیه خانه آب الیگودرز وارد کرده است.

 

رضا آریایی ادامه داد: پس از وقوع این حادثه بلافاصله مسئولان شرکت آب و فاضلاب از مرکز استان راهی الیگودرز شده و فرماندار شهرستان هم به خوبی پای کار آمد.

 

وی با بیان اینکه ظرف دو روز گذشته کار آبرسانی به مردم شهر با تانکر صورت گرفته است افزود: ابتدای وقوع حادثه کل شهر الیگودرز و پس از ورود برخی چاههای آب به مدار بخشی از شهر با مشکل قطعی آب مواجه بودند.

 

آب الیگودرز تا ظهر امروز وصل می شود

 

آریایی با بیان اینکه کار تعمیر شبکه به صورت شبانه روزی صورت گرفته است عنوان کرد: شب گذشته مشکل تصفیه خانه فاضلاب حل شد و در حال حاضر کار رسوب گیری و از بین بردن آلودگی ها در حال انجام است و مسئولان قول داده اند تا ظهر امروز کار به صورت ۱۰۰ درصدی به اتمام برسد و آب وارد شبکه شود.

 

وی با تقدیر از همکاری مردم طی سه روز گذشته بیان داشت: وقوع سیلاب در بالادست تصفیه خانه موجب ورود گل و لای و حجم بالای رسوبات به داخل تصفیه خانه شد که باید این حادثه درسی برای جلوگیری از حوادث مشابه بعدی باشد.

 

تلنگری که باید جدی گرفته شود

 

آریایی از وقوع این گونه حوادث به عنوان تلنگری یاد کرد که در سیلاب های آینده مسئولان امر نقاط ضعف را برطرف کند یادآور شد: در صورتیکه از وقوع این حوادث درس گرفته نشود در آینده شاهد تکرار آنها خواهیم بود.

 

وی تصریح کرد: در لرستان تصفیه خانه های آب مختلفی وجود دارد که برای جلوگیری از تکرار حوادث مشابه باید تدابیر فنی و مهندسی لازم از سوی متولیان امر اندیشیده شود.

 

 

مدیرکل مدیریت بحران لرستان جمعیت شهری الیگودرز را بیش از ۹۰ هزار نفر اعلام و وعده کرد تا ظهر امروز سه شنبه مشکل قطعی آب مردم رفع شود.

 

 

عذرخواهی فرماندار از مردم؛ الگویی برای سایر مسئولان

 

 

ولی الله میرزایی فرماندار شهرستان الیگودرز  با بیان اینکه بر اثر بارندگی های روزهای گذشته شبکه انتقال آب الیگودرز که از سراب کمندان تامین می شد مسدود شده است اظهار داشت: در این راستا طبیعی است که نتوانستیم آب را از سراب کمندان برای شهر الیگودرز تامین کنیم.

 

وی با بیان اینکه در این راستا ما برای تامین آب شهر الیگودرز چاههای آبی را که داشتیم تجهیز و ۵۰ درصد آب شرب را تامین کردیم ادامه داد: طبیعتا مناطقی از شهر الیگودرز با مشکل بی مواجه هستند که ما برای آبرسانی به آنها از همه ظرفیتهای شهرستان استفاده کردیم.

 

فرماندار شهرستان الیگودرز با بیان اینکه برای تامین آب این مناطق از تانکرهایی که در شهرستان داشتیم و همچنین از شهرستانهای همجوار کمک گرفتیم تصریح کرد: در این راستا ضمن اینکه عذرخواهی از مردم به خاطر مشکلی که به وجود آمده همه توان خود را به کار می گیریم که مردم مشکل کمتری را داشته باشند.

 

 

میرزایی بیان داشت: ما از مردم می خواهیم که در این زمینه با مدیریت مصرف و صرفه جویی همراهی و تحمل کنند تا ظرف ۲۴ ساعت آینده آب شهر را از طریق سراب کمندان تامین و از همه ظرفیتها و چاههای آبی که از مخازن خارج شده اند را وارد مدار کنیم و مشکلات مردم را به حداقل برسانیم

 

وقتی رسانه ها پاسکاری می شوند

به رغم پاسخگویی مطلوب و قابل تقدیر مدیرکل مدیریت بحران لرستان و فرماندار شهرستان الیگودرز، تلاش خبرنگار  برای گفتگو با مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان لرستان بی نتیجه ماند.

 

خبرنگار مهر پس از تماس با روابط عمومی این شرکت، به مدیر دفتر مدیرعامل آب و فاضلاب لرستان ارجاع داده شد که وی نیز خبرنگار مهر را برای کسب اطلاعات به مشاور مدیرعامل ارجاع داد تا سام نژاد مشاور مدیرعامل نیز مجدد خبرنگار مهر را به رئیس دفتر مدیرعامل و وی نیز به روابط عمومی دوباره ارجاع دهد تا همه چیز به نقطه اول بازگردد!

 

این تسلسل بی حاصل برای کسب اطلاعات در مورد علت وقوع حادثه و زمان وصل شدن آب شهر الیگودرز در حالیست که اطلاع رسانی به موقع به مردم در شرایط کنونی برای ایجاد آرامش و دلگرمی نسبت به تلاش و فعالیت مسئولان به نظر ضروری می رسد.

 

 

بنابراین گزارش شهرستان الیگودرز در حالی برای تامین آب مطمئن، مهار آب کمندان و انتقال آب تنظیم شده به پایین دست چشم انتظار تکمیل سد کمندان است که این شهرستان به عنوان سرچشمه رودخانه خروشان دز و در قالب طرح انتقال آب قمرود آب مناطق مرکزی ایران را تامین می کند. منبع: مهر

در کانال تلگرام لرستان خبر عضو شوید

نظرات