سوء استفاده شکارچیان در لرستان از نبود ایستگاه حفاظت محیط زیست ؛

منطقه زیبای کاکارضا یکی از غنی ترین مکان های طبیعی لرستان از حیث حیات جانوری و گیاهی است اما ارزش طبیعی این مکان به جای استقرار ایستگاه حفاظت محیط زیست، توجه شکارچیان قهار و فرصت طلب را به خود جلب کرده است.

به گزارش لرستان خبر، استان لرستان با داشتن 276 گونه جانوری و 25 درصد تنوع زیستی ایران، یکی از غنی ترین استان های کشور در زمینه تنوع حیات جانوری است

 

 

 

وضع طبیعى استان و به ویژه ارتفاعات، منابع آبى و پوشش گیاهى متنوع، سبب پیدایش و ایجاد پناهگاهی برای زندگى جانوران وحشى و پرندگان در کوهستان‌ها و دشت‌های لرستان شده است.

 

 

 

 مهم‌ترین جانوران و پرندگان استان لرستان عبارت‌اند از،  خرس قهوه‌اى، گرگ، گراز ،کفتار، روباه، شغال، کل، بز، قوچ، آهو، پلنگ، خدنگ و انواع خزندگان می باشد و پرندگانی مانند کبک، تیهو و کبوتر.

 

طبیعت

 

 

سازمان حفاظت محیط زیست براى حفظ تنوع و افزایش جانوران و پرندگان استان، مناطقى را حفاظت شده و شکار ممنوع اعلام کرده است که اشترانکوه و سفیدکوه خرم‌آباد و سفیدکوه دورود و دره‌نگاه در نزدیکى دورود، در شمار مناطق شکار ممنوع و حفاظت شده قرار گرفته اند.

 

 

 

اما مناطق دارای تنوع زیستی ارزشمند در استان منحصر به چند نقطه نیست و شاید بضاعت نیروی انسانی لرستان برای حفاظت، سبب شکل گیری چند نقطه حفاظتی خاص شده است و تمرکز سازمان حفاظت محیط زیست لرستان نیر بر روی این مکان‌ها است.

 

 

ابشار گولهو

 

یکی از مناطق ویژه استان لرستان به جهت تنوع زیستی منطقه «کاکا رضا» واقع در نزدیکی شهرستان سلسله و در همسایگی بخش بیران شهر است، وجود چشم اندازهای زیبا و کوهستانی و وجود چشمه های موقتی و دائم و آبشار گلهو به همراه قرار گیری رود پرآب کاکارضا، سبب شکل گیری منطقه غنی زیستی شود.

 

 

 

کاکا رضا با وجود داشتن بسیاری از جانوران و پرندگان و همچنین چند گونه ماهی، اما فاقد ایستگاه حفاظت محیط زیست و یا گشت های منظم محیط بانی است و این در حالی است که شکارچیان و صیادان با فراق بال، زیست بوم منطقه را نابود و تاراج می کنند.

 

 

 

به کرات شکار دسته جمعی گونه هایی از پرندگان همچون کبک، شکار خرس، گراز و صید ماهی در این منطقه انجام می شود و با سفری به کرانه های کاکارضا همچون کوه های ورتختان، کشورزه، وزمه، گلهو، درین دشت، نشانه، و ساحل رود کاکارضا، می توان شکارچیان و صیادان و یا حداقل آثار شکار و صید آنان را دید.

 

 

اسکلت خرس کاکارضا

 

تله های شبانه شکار کبک در تعداد زیاد به نام محلی (کومه) حضور شکارچیان را در این منطقه ثابت می کند، (کومه) در واقع یک نوع استتار برای شکارچی است که از چوب و برگ درختان بلوط ساخته می‌شود و شکارچی با ساخت آن در نزدیکی چشمه‌ها و برکه‌های آب و پنهان شدن داخل آن، زمان آب خوردن پرنده‌ها، با بی رحمی تمام و با اسلحه‌های ساچمه ای دسته‌های کبک تشنه را هدف قرار می‌دهد.

 

کومه

 

 

همچنان که گفته شد شکار تنها به کبک، ختم نمی شود و کشتن خرس و گراز به وسیله شکارچیان و صید ماهی توسط صیادان در این منطقه مرسوم است، در آخرین مورد شکاری که در این منطقه رسانه‌ای شده است، یک قلاده خرس سیاه و در ارتفاعات کوهستانی «کاکا رضا» بوده است.

 

کبک

 

 

وجود ایستگاه حفاظت محیط زیست از آنجایی در این منطقه دارای اهمیت است که کاکا رضا در فصل بهار و تابستان مقصد گردشگری مردم شهرهای خرم آباد و سلسله است و با حجم بالای سفرهای تفریحی روبروست و اهمیت حفاظت از زیست بوم منطقه چندین برابر می شود.

 

انتهای پیام/

در کانال تلگرام لرستان خبر عضو شوید
  • وشن

    در چند مورد اسلام به مسافر اعلام داشته است اگر چه مسافر است باید نماز را تمام بخوند از جمله کسیکه از باب فقر نیاز به شکار نداشته باشد واز باب حوس وتفریح به شکار برود سفر او سفر معصیت است ودر سفر معصیت نماز شکسته نیست گرچه از هد شرعی خارج شود چه خوب است آنانیکه زیبائیهای طبعت را بخاطر تفریح ازبین میبرند به دیدگاه اسلام توجه کنند ودر نابودی وبه انقراظ کشاندن موحبت های الهی فکر کنند وخودرا به گناه آلوده نسازند

نظرات